Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diarè - Hva stemmer?


Anbefalte innlegg

Hallo. Gutt 22 her.

 

Har diarè på 5 dagen nå.

 

Jeg trudde det roet seg ned i går, da både i går og dagen før var mildere enn de dagene før der, og var dum og spiste taco da jeg ble tilbudt.

 

Dette åpnet havanna badeland i dag, og nå blir jeg litt bekymret.

 

Jeg leser skrekkfakta om at man etterhvert mister salter, mineraler og sånne ting, og dehydrering blir et problem.

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg har spurte fastlegen min, han sa "Ikke spis noen ting på 24 timer, så kan du ringe meg." Men dette vil jeg unngå, da jeg mest sannsynelig ender opp med migrene pga lavt blodsukker.

 

Kan noen si hva jeg skal få i meg, og ikke? Ting som ikke står på Skal jeg psise havregryn? Knekkebrød? Loff?

Og hva skal jeg gjøre med disse mineralene osv, jeg drikker mye vann, men det hjalp angivelig ikke.

Hvor lenge burde det gå før det blir farlig? 1-2uker?

 

Takk



Anonymous poster hash: eb7e8...0dd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt flere anbefale følgende produkt ved omgangssyke - http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-162295.aspx

 

Gis ved behandling av sterk dehydrering. Skal være umulig å ta for mye, men anbefaler at du følger dosering likevel. Er du først innom apoteket kan du også spørre om piller som hjelper på med å gjenopprette bakteriebalansen i magen din. Dette vil ikke ha noe effekt før slutten av omgangssyken, men kan hjelpe deg med å "lande" litt kjappere når du først blir bedre.

Lenke til kommentar

Jeg ville hørt på legen min, og iallefall ikke kommet hit for å få en second opinion.

 

Vel legen min sa somsagt ingenting annet enn at jeg ikke skulle spise noe på misnt et døgn, ingenting om hva jeg burde få i meg av væske, og ikke noe om at mineraler og salter kan bli forminsket.

 

Nå har jeg også migrene til tider, som blir omtrent alle gangene utlsøt av lavt blodsukker, og jeg vil helst unngå migrene _og_ diarè bare for å kunne si "Okei, jeg har ikke spist på et døgn, kan jeg få komme ned nå?"

 

Hører alltid på legen, men denne gangen ble det litt for spesielt.

____________________________________________________________________________________

 

Jeg må ha i meg noe form for mat, hva er det beste jeg kan få i meg? Havregryn? Knekkebrød?

 

Har lest om denne GEM-pulversaken Baregjest, så den skal jeg spørre litt rundt.

 

Takk for svar til nå :)

 

Anonymous poster hash: eb7e8...0dd

Lenke til kommentar

 

Djiiis. Hvis legen sier ikke spis, så ikke spis. Drikk cola.

Virkelig? Cola? Det er dehydrerende, så hvis du har lyst til å dø av dehydrering TS så er cola ett veldig godt alternativ.

 

 

Nei cola er ikke dehydrerende, hvorfor skulle det være det?

 

Diarè er avføring med mye mye væske, så du taper mye væske når man har diare, så du må bare kompensere med drikke. Dog unngå melk.

 

Jeg vet man kan få kjøpt små pakker på apoteket med saltløsning som man blandet ut med vann for å få i seg salter.

Lenke til kommentar

 

 

Djiiis. Hvis legen sier ikke spis, så ikke spis. Drikk cola.

Virkelig? Cola? Det er dehydrerende, så hvis du har lyst til å dø av dehydrering TS så er cola ett veldig godt alternativ.

 

 

Nei cola er ikke dehydrerende, hvorfor skulle det være det?

 

Diarè er avføring med mye mye væske, så du taper mye væske når man har diare, så du må bare kompensere med drikke. Dog unngå melk.

 

Jeg vet man kan få kjøpt små pakker på apoteket med saltløsning som man blandet ut med vann for å få i seg salter.

 

Cola har koffein i seg som er vanndrivende middel.

 

@BuffyAnneSummer: Brus i seg selv har da ikke blitt stemplet som vanndrive

Lenke til kommentar

 

Djiiis. Hvis legen sier ikke spis, så ikke spis. Drikk cola.

Virkelig? Cola? Det er dehydrerende, så hvis du har lyst til å dø av dehydrering TS så er cola ett veldig godt alternativ.

 

Enig i at cola ikke er beste alternativet, men dette var vel å dra den litt langt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Djiiis. Hvis legen sier ikke spis, så ikke spis. Drikk cola.

Virkelig? Cola? Det er dehydrerende, så hvis du har lyst til å dø av dehydrering TS så er cola ett veldig godt alternativ.

 

Enig i at cola ikke er beste alternativet, men dette var vel å dra den litt langt..

 

Diaree + vanndrivende drikke over lengre tid = legevakten.

 

 

 

Ja, dehydrering er alvorlig og veldig farlig, spesielt hvis man har hatt diaree over lengre tid.

Lenke til kommentar

Mhm, men om man legger fullstendig panikktenkning til side her, så står det faktisk i førstepost at TS skal i kontakt igjen med legen i mårra. Hadde noen glass cola tatt knekken på han, ville nok ikke legen tatt det så rolig.

Og forresten, har du kilder som viser til at den dehydrerende effekten av cola er større enn mengden vann du faktisk får i deg om du drikker det?
Jeg kjenner noen som i flere måneder kun drakk vanlig cola og cola zero, og da uten å dø av dehydrering.. Hvordan forklarer du det? :)

Endret av ergal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...