Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svetting ikke akseptert i dagens samfunn!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er mann som svetter veldig mye. Innetemp hjemme hos meg er sjelden mer en 17-18 grader. Drar jeg på besøk til andre folk svetter jeg som gris, fordi de har det for varmt.

Når jeg er ute går begynner det selvsagt i renne av meg. Det med bare en tynn allværsjakke og t-skjorte under. Jeg bruker ofte å gå med jakken åpen, eller uten jakke, selv i minusgrader. Det blir riktignok kaldt på armene, men det er godt å få kjølt ned kroppen litt. I dusjer meg i iskaldt vann.

Jeg bruker deo, også med antiperspirant, men er skeptisk til å bruke dette for ofte da det ikke er bra.

Jeg hater kroppslukten min. Jeg dusjer en gang om dag. Jeg har snakket med lege, men hun kan ikke gjøre noe med svettingen min.

 

I dagens samfunn er det ikke akseptert å svette. Man skal dufte rent til enhver tid. Svetter man, og folk mer vond lukt blir man sett på som urenslig, og utstøtt. Jeg så i Kitchen Nightmares, Gordon Ramsay sende hjem en som svettet i en restaurant. Ikke bra. Gordon svetter kanskje ikke selv?

 

Hilsen en mann som svetter mye og ikke kan noe for det.



Anonymous poster hash: 6c7f5...2c7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kompis som har samme problem. Svetten renner bare han blir stresset og han tar taxi 100 meter for å unngå å svette.

 

Jeg er helt motsatt, jeg sliter med å svette. Jeg kan løpe i timesvis i høyt tempo uten å svette noe som helst.

 

Jeg vet det går ann å fjerne svettekjertler med operasjon.

Lenke til kommentar

Du kan bruke stål i stedet for deodorant, f.eks http://www.amazon.com/Stainless-antiperspirant-detergent-Medium-bathroom/dp/B00FJNRYUM

 

Ellers er kraftig svetting+matlaging en dårlig kombo, ettersom svetten da drypper ned i maten. Jeg vil ikke ha svette i min mat ihvertfall...

 

 

Ellers, du har det kaldt hjemme, kler deg kaldt ute, du har vendt deg til kulde, når du da kommer inn i varmen vil kroppen kjøle seg ned.

Lenke til kommentar

Er du overvektig? Trener du?

 

Har selv oppdaget et ved hyppige og jevnlige treningsøkter så avtar kroppens behov for å svette utenom øktene, samt at ved mindre fett som isolerer varmen inne i kroppen kvitter den seg lettere med varme så behovet for å svette avtar.

 

Hårfjerning kan også hjelpe på kroppslukt da en del av oppgavene til hår er å ta vare på dufter for å påvirke miljøet enten mot trusler eller for å tiltrekke en potensiell partner. Ettersom vi ikke lever i steinalderen lenger er ikke dette stort i bruk.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar

Svette og svettelukt er to forskjellige ting. Man kan svette mye uten at det lukter. Den sterke lukten vi forbinder med svette er lukten av bakterier, og den er ikke særlig god. Mange deodoranter har antibakterielle stoffer som gjør at man svetter uten å danne nevneverdig lukt.

Jeg ville ikke anbefalt å drikke mindre, dette har ingenting med svette å gjøre. Hvis man drikker for mye så kommer dette ut gjennom urinen og ikke gjennom svertekjertlene. Det er viktig å være godt hydrert.

Men dette er noe veldig mange mennesker har komplekser med. Alle svetter, og det er BRA for kroppen å svette. Men når man føler at dette blir et kompleks, så kan man begynne med det enkle først, som f.eks. å gå med riktig mengde klær i forhold til ens egen temperatur.

Jeg tok et raskt søk på google "how to reduce sweating" og da kommer det opp ekstremt mange artikler. Dette betyr for det første at dette er et veldig vanlig kompleks folk har, og for det andre at det er mye man kan gjøre med det. Les gjerne litt artikler på nettet og begynn med det enkle først, og hvis du føler dette ikke har noen nytte, så ville jeg oppsøkt en lege som gjerne er ekspert på dette området.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

kokte egg, stinker "promp", og nyvarmede wienerpølser, har en ganske tydelig eim av "svette" over seg, men da som "grisesvette" - og alle bærer seg over hvor godt det er med pølser i brød, så kanskje all den colaen fjerner dritlukta av maten man putter i gapet, ikke vet jeg .. ;)

 

Det jeg vil frem til: Vi har lært fra barnsben av at svette folk = dårlige/dumme folk, så vi unngår det med stort hysteri, fordi grøss å gru, kan du bare tenke deg til at noen peker på deg mens de ler og holder for nesa .. neppe nei

 

Men saken er likevel at hvis noen ikke hadde lært deg at svette = "dårlig og dum", ville lukten av svette, ganske enkelt bare ha vært en helt vanlig odør i likhet med alle odører vi har rundt oss, som heldigvis ingen har lært oss er hverken "falrig eller dum"

 

Mitt råd til ts: hold deg ren slik det passer deg, og slutt å bry deg om at andre synes noe annet!

Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Jeg er ikke overvektig, men ganske tynn.

Ja, jeg trener ganske mye, og lange kondisjonsøkter. Svetter veldig mye mens jeg trener. Rett etter dusj er det ingen svettelukt.

Bruker jeg tekniske klær som tar svetten bort fra kroppen, så begynner disse å stinke ganske fort. Selv om jeg ikke er mye aktivitet. Deodoranter som dreper bakterier hjelper ingenting mot lukt under armene. Antiperspirant demper svettingen under armene, men svetter forsatt på ryggen og føttene. Jeg liker som sagt ikke å bruke antiperspirant, men bruker det av og til.

Jeg kan ofte føle at jeg blir varm og begynner å svette selv om det er veldig kaldt i rommet. Som sagt har jeg snakket med lege om det, og følte at det var ikke så mye hjelp å få. Hun snakket om botox under armene.

Jeg spiser nok ikke så veldig sunt, selv om jeg trener så det kan være kostholdet. Jeg har hørt at løk gir sterk lukt, men det hjalp ikke å kutte ut løk.



Anonymous poster hash: 6c7f5...2c7
Lenke til kommentar

Hvis man er veldig varm så er det ikke helt unaturlig å svette, tvert imot, man svetter blant annet for å kjøle ned kroppen. Kanskje du heller burde undersøke hvorfor du føler deg så varm, istedet for å gjøre noe med selve svetten. For å nevne noen årsaker som kan forårsake dette er hormon-ubalanse, f.eks. hyperthyroidism blant flere. Man kan finne nivåer av hormoner på blodprøver, og dette er noe du kan ta opp med legen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker deo, også med antiperspirant, men er skeptisk til å bruke dette for ofte da det ikke er bra.

Antiperspirant demper svettingen under armene, men svetter forsatt på ryggen og føttene. Jeg liker som sagt ikke å bruke antiperspirant, men bruker det av og til.

Det at bruk av for mye antiperspirant ikke er bra for huden, stemmer nok. Men når det gjelder ryktene om at det kan forårsake både kreft, alzheimers og nyreproblemer, så er nok dette bare myter og oppspinn.

 

Litt fakta om Antiperspirant:

 

"Antiperspirants and Cancer

A few studies in recent years have theorized that aluminum-based antiperspirants may increase the risk for breast cancer.

 

According to the authors of these studies, most breast cancers develop in the upper outer part of the breast -- the area closest to the armpit, which is where antiperspirants are applied. The studies suggest that chemicals in antiperspirants, including aluminum, are absorbed into the skin, particularly when the skin is nicked during shaving. These studies claim that those chemicals may then interact with DNA and lead to cancerous changes in cells, or interfere with the action of the female hormone estrogen, which is known to influence the growth of breast cancer cells.

 

Yet experts say the claims don't hold up to scrutiny. "There is no convincing evidence that antiperspirant or deodorant use increases cancer risk," Ted S. Gansler, MD, MBA, director of medical content for the American Cancer Society, said in an e-mail interview.

 

Gansler says many of the studies that have been conducted were flawed, and even though a few detected chemicals from antiperspirants in breast tissue, they didn't prove that those chemicals had any effect on breast cancer risk. In fact, one well-designed study comparing hundreds of breast cancer survivors with healthy women, as well as a review of all available studies on the subject, found no evidence that antiperspirants increase the risk of breast cancer."

 

 

 

"Antiperspirants and Alzheimer's Disease

Back in the 1960s, a few studies found high levels of aluminum in the brains of people with Alzheimer's disease. The research suddenly called into question the safety of everyday household items such as aluminum cans, antacids, and antiperspirants.

 

But the findings of these early studies weren’t replicated in later research, and experts have essentially ruled out aluminum as a possible cause of Alzheimer's.

 

"There was a lot of research that looked at the link between Alzheimer's and aluminum, and there hasn't been any definitive evidence to suggest there is a link," says Heather M. Snyder, PhD, senior associate director of medical and scientific relations for the Alzheimer's Association."

 

"The aluminum salts do not work as antiperspirants by being absorbed in the body. They work by forming a chemical reaction with the water in the sweat to form a physical plug... which is deposited in the sweat duct, producing a blockage in the areas that it's applied," says David Pariser, MD, professor of dermatology at Eastern Virginia Medical School and past president of the American Academy of Dermatology. "Even [with] nicks from shaving, the amount is so negligible that it doesn't make a whole lot of scientific sense.""

 

 

 

"Antiperspirants and Kidney Disease

 

Concerns about antiperspirants and kidney disease were first raised many years ago, when dialysis patients were given a drug called aluminum hydroxide to help control high phosphorus levels in their blood. Because their kidneys weren't functioning properly, their bodies couldn't remove the aluminum fast enough, and it began accumulating. Scientists noticed that dialysis patients who had these high aluminum levels were more likely to develop dementia.

 

As a result, the FDA requires antiperspirant labels to carry a warning that reads, "Ask a doctor before use if you have kidney disease." Yet this warning is only meant for people whose kidneys are functioning at 30% or less.

 

In reality, it's almost impossible to absorb enough aluminum through the skin to harm the kidneys. "Unless you eat your stick or spray it into your mouth, your body can't absorb that much aluminum," says nephrologist Leslie Spry, MD, FACP, spokesperson for the National Kidney Foundation."

 

 

Kilde: Fakta om antiperspiranter.

 

Så akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg for, men det er sant at det kan forårsake hudproblemer ved langtids- og overdrevet bruk.

 

Hun snakket om botox under armene.

 

Anonymous poster hash: 6c7f5...2c7

 

Det må du i alle fall ikke finne på. Botox er noe av det verste du kan få inn i kroppen. Hold deg langt unna det!

Lenke til kommentar

Mange interessante svar her, takk for det :)

 

Hvorfor ikke botox? Hvorfor sier legen det hvis det er så ille?

 

Ang. trening og kosthold. Noen sier at kokt egg gir sterk lukt. Jeg spiser ofte egg etter trening. Jeg tar også proteinshake. Men kan det være rett og slett at jeg har veldig høy forbrenning, fordi jeg trener hardt og spiser mye mat som fører til at jeg blir varm?

 

Skal til legen i morgen, og kan høre igjen om de kan ta blodprøver for å finne ut av dette.

 

Salttabeletter? Tror jeg får i meg alt for mye salt..



Anonymous poster hash: 6c7f5...2c7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Drikke du kaffe??

 

Botox er en nervegift, sier seg selv at det ikke er spesielt bra. Men det er likevel ansett som trygt siden det er snakk om ekstremt små doser.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...