Gå til innhold

Utflytting, skader, etc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en greie som muligens kan utvikle seg til å bli en sak. Ønsker synspunkter.

 

Samboeren min og jeg har bodd et sted i ca 10-11mnd. Vårt depositum var på 2mnd, og var forskuddsbetalt, ikke på en depositumskonto (dvs vi betalte totalt 3 mnd husleie når vi flyttet inn). Når vi flyttet ut, så betalte vi ikke husleie de to siste månedene. 

Det kan nevnes at vi flyttet ut samtidig som vi flyttet inn, så vi har ikke bodd i leiligheten i 2 mnd. Det var egentlig ganske greit, da vi fikk god tid til å flytte ut osv.

 

Etter at det var gått nesten 1.5 mnd, så hadde vi flyttet ut en del av våre ting. Utleier tok da kontakt, fordi hun hadde vært i leiligheten og tatt en titt på ting. Hun meldte da i fra om 3 skader utover normal slitasje:

 

- Bitemerker etter hunder i list

- Røde merker på vegg

- Svimerke på gulv

 

Hun foreslo at vi derfor flyttet ut 15 dager før, som da tilsvarte "halv husleie" i depositum til henne. Siden vi har forhåndsbetalt, så vil det si at vi ikke skal betale noe nå. Merkelig løsning på depositum, jeg vet det.

 

Jeg dro tilbake den dagen vi skulle være ute, flyttet ut alt som var igjen (nesten), pusset og malte listen slik at den var grei, vasket vekk røde flekker, men svimerket fikk jeg ikke gjort noe med. Jeg vasket meg ut (Sikkert ikke bra nok, klokken ble fort 03:00 og jeg skulle på jobb kl 07:00, så var ganske sliten), og dro derifra.

 

 

Hun tok nå kontakt igjen, og klager fortsatt på svimerket. Hun sier også at det ikke er vasket (?), og at vi ikke har levert nøkler. 

Jeg antar at hun vil kreve erstatning for dette, og kanskje også til og med for husvasken.

 

Det jeg lurer på:

Jeg har ansett oss som utflyttet da vi avtalte, altså 15 dager før opprinnelig dato. Hun har hele tiden hatt tilgang til leiligheten, så hun er ikke "hindret" på noen måte. Jeg har dog ikke levert nøkler, da jeg har glemt dette. Så vidt jeg forstår, så er ikke det da noe problem, iht husleieloven § 10-2. 

 

Det står også igjen to møbler. Et hjørneskap, og en lenestol. Så vidt jeg forstår, så kan jeg la det stå, slik at det blir utleier sin eiendom? Dette også iht § 10-2..?

 

Ville dere ha sett på dette som at vi flyttet ut 15 dager før, eller ikke? Jeg har skriftlig kommunikasjon med utleier om at det var ok at jeg fikset list, vegg og vasket meg ut 15 dager før. Har ingen skriftlig kontakt etter dette før i dag, da det ble sendt epost til meg om at det ikke var vasket osv..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på ingen måte jurist, men:

"Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet"

Her er det altså ikke eller, men og, du må altså både gi nøkler og gi uhindret adkomst.

 

"Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap."

Ett hjørneskap og lenestol er ikke fast inventar. Om du f.eks hadde skrudd fast en ovn i veggen ville dette blitt regnet som fast inventar. Du kan altså egentlig ikke bare sette det igjen uten å avtale det.

 

Ser ikke hvordan du kan si deg regnet som utflytting når du har møbler stående der og har nøkler.

 

 

edit: Se forresten § 10-4.

 

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

 

 

Utleier kan altså ta betalt for å bli kvitt hjørneskapet og lenestolen

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Så for øvrig nå at nøkkelene jeg trodde var til leiligheten var noen helt andre nøkler. Samboeren min leverte visst nøkellene da vi flytta ut.

 

Når det gjelder møblene så kan jeg alltids få noen til å hente dem ved å gi dem bort gratis, så det tror jeg nok ikke blir noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...