Gå til innhold

1 år gammel iPhone 5s med elendig batteri - Rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei! Dama har en litt over et år gammel iPhone 5s der batteriet har tapt seg fullstendig. Det varer ikke en dag med moderat bruk, og batteriindikatoren kan plutselig hoppe fra 50% til 30% på et par minutter. I tillegg kan den skru seg av når batteriet er på 20%. Det er vanlig at batteri mister effekt over tid, men dette kan umulig være holdbart? Har hun noen rettigheter med tanke på reklamasjon eller garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en iPhone5 for rundt et år siden som oppførte seg som det du beskriver, veldig lav kapasitet og ustabil indikator. Det toppet seg da jeg tok flyet fra Bergen til Oslo og trengte kartet for å finne frem et sted. Fra 100% batteri til ca. 40% i løpet av tre-fire timer uten nevneverdig bruk. Fant ut at den hørte til en batch som hadde batteriproblemer, leverte den inn og fikk den byttet på garanti. Min kone hadde tilsvarende problemer (men ikke fra samme batch), men der kjøpte jeg bare en iPhone 6 for å erstatte.

 

Tror ikke det skal være noe i veien for å levere den inn og få batteribyttet dekket på garanti.

Lenke til kommentar

Ah, men tipper det batteriet Jørgen over her fikk byttet gikk på dette programmet. Av erfaring så er ikke Apple de enkleste og ha med og gjøre når det kommer til garanti. Spesielt ikke når det gjelder ting som kan være litt difuse regler på.

 

Batteri kan regnes som slitedel, og da gir Apple bare 6 måneder garanti, men så er kjøpsloven litt uenig siden det ikke er lett utskiftbart for deg. Så ta den med der du kjøpte den og vær forberedt på og måtte kjempe litt så kan det nok gå bra.

Lenke til kommentar

Ah, men tipper det batteriet Jørgen over her fikk byttet gikk på dette programmet. Av erfaring så er ikke Apple de enkleste og ha med og gjøre når det kommer til garanti. Spesielt ikke når det gjelder ting som kan være litt difuse regler på.

 

Batteri kan regnes som slitedel, og da gir Apple bare 6 måneder garanti, men så er kjøpsloven litt uenig siden det ikke er lett utskiftbart for deg. Så ta den med der du kjøpte den og vær forberedt på og måtte kjempe litt så kan det nok gå bra.

Nå trenger man i utgangspunktet bare to skrutrekkere for å bytte batteriet på en iPhone 5s. Men det lønner seg å se en video på YouTube før man setter i gang, hvis ikke kan det gå riktig så galt. Så vil man prøve, så får man rimelige batterier på Ebay (IKKE kjøp de billigste, det er å leke med livet... no kidding).

 

Men uansett, selv om batteriet kun har 6 måneders garanti, så har man 2 års reklamasjonsrett på batteri i følge kjøpsloven, uansett hvor lett det er å bytte batteriet. Men om man kun har mistet kapasitet, så blir det en gråsone. Da blir det en tolkning av hvor mye kapasitet man må forvente å miste i løpet av den tiden man har hatt telefonen. Ettersom batteriet som Kontorstol snakker om oppfører seg ganske irrasjonelt, vil jeg tro dette går på reklamasjon. Men mulig han må presse litt på.

 

Jeg hadde litt batteritrøbbel med min iPhone 5s for litt siden. Plutselig ble kapasiteten redusert til cirka 1/4. Prøvde å slå av telefonen et par ganger for å stoppe eventuelle bakgrunnsprosesser som løp løpsk, men det hjalp ikke. Plutselig en dag ble telefonen glovarm, så jeg slo den av og ventet et par timer før jeg slo den på igjen. Og da var plutselig batterikapasiteten bedre enn noen gang før. Så kanskje det å slå den av og la den ligge noen timer kan hjelpe her også?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...