Gå til innhold

[Løst] Misfornøyd med megler - har jeg noen rettigheter?


<3-

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp solgt leiligheten vår gjennom et selskap bestående av en eiendomskonsulent. Førsteinntrykket av henne var kjempebra og hun virket både flink og proffesjonell. I tillegg kjenner vi flere som kjenner henne og hun er et "oppegående" menneske, om jeg kan si det slik.

 

Vi begynte å merke at det var ugler i mosen da hun ikke ba oss om å skrive under noen som helst form for kontrakt. Men vi tenkte ikke noe særlig mer over dette. Etterhvert tok en interessert kontakt, og bestemte seg for å kjøpe leiligheten. Men det var vi som måtte fikse omtrent alt! Da vi skulle skrive under papirene med kjøper, reiste eiendomskonsulenten vår på kurs og var vekke hele helgen, hun svarte ikke telefonen omtrent den helgen, og der satt vi igjen uten å helt vite hva vi skulle gjøre.

 

Det eneste hun bidro med, var å være i leiligheten på visningen, og av og til svare telefonen hvis vi ville ha kontakt med henne! Hun kom til leiligheten samtidig som visningen begynte, og hadde ikke sett leiligheten før det i det hele tatt, dermed var det vi som måtte holde visningen mens hun var tilstede!

 

Det skjedde mye rart som gjorde at vi tilslutt sendte melding og skrev at vi ikke ønsket hjelpen hennes lenger, vi fikk til svar at det var helt greit.. Da gikk vi utifra at hun ikke krevde full pris heller. Da vi nektet å betale alt, la ektemannen hennes igjen en beskjed på telefonen der han sa: "dersom du ikke betaler for tjenesten, blir jeg nødt til å komme hjem til deg". Dette virker for meg som en ubehagelig trussel!

 

Hun har også innrømmet pr telefon at hun har fått penger i konvolutt av andre kunder.

 

Noen som har erfaring eller vet hvor vi skal gå videre? Vi har betalt, men vi kommer ikke til å la de godte seg med penger de ikke har rett på! Har noen et tips å komme med??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen skriftlig kontrakt, du har betalt for tjenesten, og du mener hun ikke har rett på honoraret? 

Hvorfor betalte du i utgangspunktet? 

Har du noen papirer som forklarer hvilke ledd i salget hun skulle bistå i? Har du bare engasjert henne som "rådgiver" stiller du ganske svakt, da du egentlig ikke har bestilt et konkret produkt. Men som alltid når man er misfornøyd anbefaler jeg å kontakte forbrukerrådet. De har mange flinke jurister. 

 

Hvordan var honoraret hennes? Timespris? Fastpris? 

Ellers anbefaler jeg deg å endre topptekst. "Kan du hjelpe meg?" er meget intetsigende, og reduserer muligheten for at folk gidder å åpne posten betraktelig. "Misfornøyd med megler - har jeg noen rettigheter?" eller lignende er mer dekkende overskrift. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Vi har meldinger på telefonen som beviser at vi ansatte henne som eiendomsmegler som skulle hjelpe oss med annonse, visning, ansettelse av advokat, anskaffelse av papirer, rådgivning og kontakt med eventuelle kjøpere!

 

Mesteparten har vi ordnet selv, mens hun krever betaling for alt! Vi har jo en muntlig kontrakt gjennom meldinger, noe flere advokater mener holder. Men når hun i ettertid mener at vi har avtalt noe annet enn det vi faktisk har beviser på, har ikke vi da noe å komme med i denne saken?

 

I tillegg har vi lagret det vi ser på som en trussel, og har fått bekreftet fra flere at dette er en trussel!

 

Vi betalte da vi fikk beskjeden fra ektemannen hennes, rett og slett fordi hele greia var svært ubehagelig!

Lenke til kommentar

Ellers anbefaler jeg deg å endre topptekst. "Kan du hjelpe meg?" er meget intetsigende, og reduserer muligheten for at folk gidder å åpne posten betraktelig. "Misfornøyd med megler - har jeg noen rettigheter?" eller lignende er mer dekkende overskrift. 

Endret :)

 

 

 

Tittler som "hjelp", "trenger hjelp", "kan du hjelpe", "har problemer", "se her", "sliter" og tilsvarende er aldri gode titler, skriv noe som beskriver problemet ditt, så øker du sjansen for å få hjelp betraktelig.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

aklla: kan ikke si annet enn at jeg er ny på dette, men takk for tips :)

 

Vi har gjort avtale med denne konsulenten via telefon, og meldinger. Det står oppført som et profesjonelt selskap og har en meget proff nettside, og siden vi har god kjennskap til henne, stolte vi på henne! Noe man altså ikke bør gjøre! Vet jeg høres ut som en naiv idiot, men dette er en vanskelig sak og det var umulig for oss og forutse at de kom til å skape så store problemer for oss!

Endret av <3-
Lenke til kommentar

Trusler er aldri en god ting. Forbrukere er heldigvis relativt godt beskyttet i Norge, så jeg ville samlet all dokumentasjon du klarer, samt skrive ned alt dere har avtalt over telefon. Det at motpart har kommet med alvorlige trusler på telefon kan være fordelaktig, for det er ikke slik seriøse selskaper skal håndtere disputter og uenigheter. 

Jeg ville tatt kontakt med Forbrukerrådet og hørt hva de har å si om saken. De er også naturlig instans for mekling mellom partene. 

Kanskje du tilogmed får oppleve å anmelde selskapet for trusler og ulovlig "inkassodrift".. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...