Gå til innhold

Religion i Norge - Positive og negative sider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt mye fra folk som ikke ønsker å ha med kristendom eller religion å gjøre, som ikke står mye tilbake for det mennesker med en religiøs tro ofte blir kritisert for.

 

Jeg har hørt mye fordømmelse av "bøger" og "sopere" (*) på lunchrommene/kantinene, uten at det har vært Guds ord som har vært bakgrunnen for fordømmelsen.

 

Jeg har også hørt mye nedsettende og nedverdigende bli sagt om kvinner, uten at Paulus har vært rettesnoren som har vært fulgt.

 

Jeg har hørt mange forskuttere helbredelse hos alvorlig syke, fordi legevitenskapen har kommet så langt i våre dager.

 

Fra mitt ståsted, så mener jeg at skillet mellom positve og negative sider i mindre grad går melleom tro og ikke tro, men heller mellom de som er søkende og de som har sine sementerte svar. Mellom de som tør møte det ukjente, og de som forsvarer og pleier sin frykt.

 

En troende som først og fremst er et medmenneske for andre oppnår respekt. Jeg tror det er derfor Frelsesarmeen blir respektert for det de gjør. Først og fremst er de medmennesker. Dernest er de tydelige på hva de står for. Slik ønsker jeg også å se på de som ikke har en tro. Det er ikke mangelen på tro jeg ønsker å se først, men om de bryr seg om meg, og tar meg på alvor.

 

(*) Uttrykk snappet opp i forbindelse med tildels opphissede diskusjoner godt utenfor de kirkelige domener.

Endret av Gadgeteer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott at dere er så ivrige!new_woot.gif

 

Her kommer et par spørsmål til:

- Hvorfor konfirmerte du deg? (Og var det en Kristen konfirmasjon eller en Human Etisk? Eller var det noe helt annet?

- Hvorfor lot du være å konfirmere deg?

- Hvordan påvirker religion din hverdag?

- Hva er definisjonen på en religion?

 

Det jeg generelt prøver å finne svar på er hvordan det norske folk påvirkes av religion, og den religiøse tilstanden her i Norge.

 

(Det er fint om dere får svart i løpet av dagen eller morgendagen)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

1. Jeg konfirmerte meg for pengenes skyld, dog humanetisk. Ble dypt religiøs flere år etter av diverse andre grunner, men jeg anser meg selv som dypt ateistisk nå.

2. -

3. Jeg liker ikke at folk lyver til andre uvitende.

4. Enhver religion forderer det å tro på noe som stiller seg over ethvert menneske.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Flott at dere er så ivrige!new_woot.gif

 

Her kommer et par spørsmål til:

- Hvorfor konfirmerte du deg? (Og var det en Kristen konfirmasjon eller en Human Etisk? Eller var det noe helt annet?

- Hvorfor lot du være å konfirmere deg?

- Hvordan påvirker religion din hverdag?

- Hva er definisjonen på en religion?

 

Det jeg generelt prøver å finne svar på er hvordan det norske folk påvirkes av religion, og den religiøse tilstanden her i Norge.

 

(Det er fint om dere får svart i løpet av dagen eller morgendagen)

1. For å bekrefte (confirm) dåpen.

2. -

3. Gjør livet lett å leve.

4. Tro på seg selv.

Lenke til kommentar

- Hvorfor konfirmasjon i kirka? Press fra samfunnet rundt? For pengenes skyld? Hadde ikke akkurat noe valg. Var vel to av 100 på ungdomskolen som valgte borgerlig.

 

-Hvordan religion påvirker dagliglivet? Ja si det. Religion har ingen direkte innflytelse men du har jo den indirekte faktoren.

 

-Hva er min definisjon på religion? Gruppe mennesker som på har ulike nivå av tro på en eller flere overnaturlig entitet.

 

 

- Hvordan påvirker religion din hverdag?

 

3. Gjør livet lett å leve.

 

Priceless. Just priceless.

Lenke til kommentar

- Hvorfor konfirmerte du deg? (Og var det en Kristen konfirmasjon eller en Human Etisk? Eller var det noe helt annet?

Jeg konfimerte meg i kjerka, de fleste andre skulle det så da gjorde jeg det og. Var jævlig gøy også, ingen av oss trodde på noen gud så vi tulla oss igjennom hele greia :)

 

- Hvordan påvirker religion din hverdag?

Religion påvirker meg på ingen måte, bortsett fra at jeg syns det er moro å se mennesker som er helt overbevist over at guden(e)eksisterer og utfører mirakler for dem. Så et intervju med en som hadde overlevd Katarina, han takket gud for at gud hadde reddet han og hans familie, men klarte totalt å overse det faktum at det var ganske mange gud dreit i å redde. Slikt forbauser meg, og derfor syns jeg religion er litt facinerende.

- Hva er definisjonen på en religion?

Definisjonen min på religion er å legge livet sitt i hendene på noe større, uten å ha noe bevis annet enn sin egen overtro på at dette faktisk eksisterer.
Lenke til kommentar

Her kommer et par spørsmål til:

- Hvorfor konfirmerte du deg? (Og var det en Kristen konfirmasjon eller en Human Etisk? Eller var det noe helt annet?

- Hvorfor lot du være å konfirmere deg?

- Hvordan påvirker religion din hverdag?

- Hva er definisjonen på en religion?

 

1. Konfirmerte meg ikke.

2. Så ikke noe grunn til det, var ikke kristen og borgelig konfirmasjon motiverte meg ikke.

3. Absolutt ingenting.

4. Å overbevise seg selv til å tro på noe man vet ikke er sant for å gjøre hverdagen enklere, og dermed unngå kritisk tenking.

Lenke til kommentar
Her kommer et par spørsmål til:

- Hvorfor konfirmerte du deg? (Og var det en Kristen konfirmasjon eller en Human Etisk? Eller var det noe helt annet?

Konfet meg i kirken, da vi ikke hadde noen andre valg. Tror ikke humanetisk konfirmasjon, eller borgelig, var en opsjon engang. Hadde ikke tenkt til å konfirmere meg i det hele tatt, men måtte for at familien skulle gi meg penger...

 

- Hvorfor lot du være å konfirmere deg?

None

 

- Hvordan påvirker religion din hverdag? Tja, hvordan påvirker egentlig disse påstandene alle i hverdagen?
Tror ikke vi skal gå for langt inn på det her, men personlig påvirker det ikke meg noe særlig bortsett fra et helvettes bråk hver søndag, som kommer av at jeg ikke bor langt nok vekk fra eventyr klubbens samling hver søndag... Pluss en del andre ting, men det gidder jeg ikke å ta her...

 

- Hva er definisjonen på en religion?

At noen tror at det finnes en entitet som er overnaturlig og som har skapt verden.,... Noe over oss igjen...

Lenke til kommentar

Jeg håper det, jeg håper det norske folk stort sett er fornuftige nok til å selv se hvor utdatert og usant religion er.

 

En annen grunn er vel at vi stort sett ikke trenger guder og jesuser i samfunnet vårt, velferdssamfunnet funker såpass greit at vi ikke trenger ett høyere håp. Vi har også ett styresett og lover som fungerer greit og da trenger man ikke bruke religion til å styre slik det ble gjort før og slik det er i andre deler av verden.

Lenke til kommentar

Jeg håper det, jeg håper det norske folk stort sett er fornuftige nok til å selv se hvor utdatert og usant religion er.

 

En annen grunn er vel at vi stort sett ikke trenger guder og jesuser i samfunnet vårt, velferdssamfunnet funker såpass greit at vi ikke trenger ett høyere håp. Vi har også ett styresett og lover som fungerer greit og da trenger man ikke bruke religion til å styre slik det ble gjort før og slik det er i andre deler av verden.

 

 

Det er et veldig godt element, ja! :)

 

Jeg synes det er overraskende hvor mange svimlinger det er i dette landet, som ikke vet opp ned på grunnleggende ting.

 

Ja, dessverre er det mange som rett og slett ikke vet sitt eget bestethumbdown.gif

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg valgte å ikke konfirmere meg i det hele tatt. Fikk fremdeles en feiring og gaver.

Jeg valgte å droppe konfirmasjonen fordi det ikke finnes noe kristendom i meg i det hele tatt, jeg er så skeptisk at kristendom ikke kunne vært mer fantasi i mine øyne.

Jeg er heller ikke humanist, fordi det finnes punkter i humanismen som jeg også stiller meg skeptisk til.

 

Religion påvirker meg bare i anger og frustrasjon når jeg hører om stakkars hjernevaskede mennesker som kaller seg for kristne.

 

Definisjon på religion? Vel, det var litt vanskelig. Jeg vil hvertfall påstå at religion hovedsakelig er hjernevask, også brukt for å samle mennesker sammen i en gruppe, og for at mennesker skal ha noe å betro seg til. Sikkert mye også for å skremme mennesker for å ikke følge bibelen.

Endret av Dravde Den Feite
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Etter å ha vært inne i en kirke følte jeg meg veldig liten. Da skoleklassen besøkte en moskè følte jeg ingenting innvendig. Samme gjaldt en synagoge vi besøkte.

 

av den grunn er jeg veldig uhipp på å besøke kirker fordi jeg får en veldig følelse av at noen glaner på meg.

 

Så religiøst sett har jeg en fot innefor kirken men frykter å besøke kirken. Borgerlig konfirmert men kristent døpt. Jeg leser ikke bibelen.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...