Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og konsulent for et utenlandsk firma


Anbefalte innlegg

Hei diskusjon.no!

 

Jeg har jobbet for et utenlandsk selskap(Lionbridge) siden mai 2014 og har siden da tjent ca 57.000NOK for dem. Jeg driver også et enkeltpersonsforetak hvor jeg jobber som konsulent for et håndverker selskap her i Norge.

 

Problemstillingen her er at jeg nå fakturerer håndverker selskapet igjennom foretaket mitt, men har aldri hatt mulighet for å skaffe frikort eller skattekort for denutenlandske jobben grunnet at altinn sier jeg ikke kan motta dette som selvstendig næringdrivende. Jeg har aldri skattet for disse 57.000 ..

 

Er det slik at jeg ikke kan jobbe som kunsulent for Lionbridge privat og som håndverker konsulent igjennom foretaket mitt, men må ta begge igjennom selskapet?

 

Om tilfellet er slik at jeg må ta begge igjennom foretaket har jeg jo tjent godt over summen som gjør meg momspliktig. Hva gjør jeg nå?

 

Takk for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har fått lønn fra det utenlandsk selskapet, så ville det korrekte vært

å føre det opp på selvangivelsen som vanlig lønn og samtidig gitt en forklaring

om hva det dreier seg om. Slik kan skattetaten ta stilling til om det er korrekt

å behandle inntekten som lønnsinntekt.

 

Det er skatteetaten som bestemmer om det er lønn eller ikke. Altinn er "bare" et

foretak for innsamling av data.

 

 

Dersom du ønsker å skatte av lønnen som ble mottatt i 2014, så må du bruke

frivillig retting:

 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Skattedirektoratets-meldinger/Frivillig-retting/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...