Gå til innhold

Starte firma for å handle uten utenlands moms


Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette høres kanskje litt banalt ut, but here it goes.

 

Jeg driver å kjøper en del bildeler til privat bruk. Delene blir i hovedsak bestilt utenlands. Jeg tok i dag kontakt med en butikk jeg tenker å bestille noe fra, om jeg kunne få kjøpt varene uten momsen i avsenderlandet, for så å kun betale den norske momsen når varene kommer til Norge. Men de kunne bare gjøre dette for virksomheter/firmaet.

 

Tanken slo meg da å starte ett firma? For å kunne kjøpe varer uten utenlandsk moms. Vet ikke om dette er så lett? Og om det i hele tatt er lovlig?

 

Jeg er ganske grønn hva gjelder moms, så setter pris på om noen kunne gitt meg en innføring i hvordan dette her egentlig fungerer - og om det å starte ett firma ville vært løsningen?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe fyldig svar på dette, men å starte bedrift og operere som et enkeltmannsforetak er ikke spesielt vanskelig, jeg gjør det selv. Må holde regnskap og vise til hva som går inn og ut av bedriftskontoen relatert til foretaket/bedriften din.

 

Tror ikke det er ulovlig å handle på den måten som en bedrift. Men usikker på om det er verdt bryet.

 

Vet at når enkeltmannsforetak(/bedrift) overgår 50.000 kr i inntekt, da må man betale merverdiavgift/moms.

Men er ikke sikkert du trenger å tenke på akkurat det, hvis du bare skal bruke penger som bedrift og ikke tjene noe.

 

Jeg snakket med en kommune-ansatt om etablering av bedrift før jeg startet mitt eget enkeltmannsforetak og fikk mange gode svar. Hadde også konsultasjon med revisor som kan vise deg mye lure (og helt lovlige) måter å handle på, samt holde regnskap.

Lenke til kommentar

 

Seriøse firmaer i EU skjønner at de ikke skal belaste mva på kjøp som skal sendes ut av EU.

 

Vet at når enkeltmannsforetak(/bedrift) overgår 50.000 kr i inntekt, da må man betale merverdiavgift/moms.

Feil. Ser du hva som er feil?

 

Men er ikke sikkert du trenger å tenke på akkurat det, hvis du bare skal bruke penger som bedrift og ikke tjene noe.

Bedrift uten inntekt er ikke næring/næringsvirksomhet i Norge.

Lenke til kommentar

Innen internasjonal VAT-/merverdiavgiftsrett (med unntak for en del salg innen EU-området, og disse gjelder ikke salg fra EU-land til Norge) er hovedregelen at alt eksportsalg er avgiftsfritt, både til virksomheter og forbrukere. EU-unntaket gjelder distansesalg til forbrukere/ikke-avgiftspliktige - her kan selgers hjemstat bestemme at hjemstatens VAT skal ilegges i stedet for destinasjonsstatens. Dette er en vanlig kilde til feil hos EU-baserte virksomheter som selger til norske forbrukere - de tror Norge er omfattet av EUs sjette VAT-direktiv fordi vi er med i EØS. Vi er ikke omfattet, så ved salg til Norge er det hovedregelen som gjelder - avgiftsfritt salg. 

 

Det er derfor høy sannsynlighet for at selgeren har misforstått lokal VAT-lovgivning når de krever at du må drive virksomhet for at de skal få eksportere avgiftsfritt. 

 

 

Å starte virksomhet for å importere bildeler til privat bruk er for øvrig en særdeles dårlig idé, på grunn av uttaksregelene i avgifts- og skatteretten. Uttak av bildeler til privat bruk skal nemlig skatt- og avgiftslegges som om du kjøpte bildelene til markedsverdi i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye bra info her, takk for det! :)

 

Hva om jeg hadde startet ett "bilverksted"? Hvor jeg en gang i skuddåret tar en service på en kundebil, hvor jeg selger deler fra eget lager kjøpt momsfritt fra utlandet, og inntekten av denne jobben går inn på kontoen bilverkstedet, som igjen blir skattet for?

 

Er det slik det fungerer? Isåfall kan jeg vell kjøpe inn deler til lager, for så å bruke disse på min egen bil? Mulig det er her det strider med lovverket...

 

Mulig jeg faktisk kommer til å gjøre småjobber for folk også, så om vertfall noen av disse jobbene blir registrert som inntekt, så ser det vell legalt ut? Betaler virksomheter aldri norsk moms?

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt gjøre det slik, men du må fortsatt betale uttaksmerverdiavgift og -skatt av bildeler du tar ut av skattepliktig virksomhet til privat formål. Antagelig vil du ikke ha høy nok omsetning til å få fradrag for innførselsmerverdiavgift, så det blir i praksis bare snakk om uttaksskatt.

 

En virksomhet som har avgiftspliktig omsetning på mer enn 50 000 kr i løpet av tolv måneder betaler fortsatt merverdiavgift på ting virksomheten kjøper (noe de får fradrag for), men merverdiavgiften kan skyves videre til kundene fordi virksomheten selv skal beregne merverdiavgift på ting og tjenester virksomheten selger.

 

For å unngå avgiftsomgåelser skal avgiftspliktig virksomhet beregne uttaksmerverdiavgift der man tar ut ting man har fått fradrag for - formålet med merverdiavgiften er å være en skatt på forbruk, slik at det å ta ut varer til privat bruk skal behandles noenlunde likt som om man har solgt varene til seg selv. Det samme gjelder for skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...