Gå til innhold

ENK, hvilken forsikring må jeg ha for å forhindre at jeg kan bli personlig ansvarlig?


Anbefalte innlegg

Jeg skal starte nettbutikk, og vil starte et ENK da dette virker mye enklere. Jeg blir vel personlig ansvarlig i et ENK, og vil unngå dette. Skal ikke selge varer som kan skade noen, men man vet jo aldri hva folk kan opprette saker for, så vil forsikre meg at dette ikke skjer. Er det noen forsikringer jeg kan bruke for å forsikre meg mot dette, eller er jeg nødt til å ha et AS for dette? Man må vel kanskje ha noen forsikringer selv om man oppretter et AS også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta ut produktansvarsforsikring. Så vidt jeg vet dekker denne ansvar etter produktansvarsloven, altså ansvar for skade på person eller andre ting enn de tingene du importerer, som følge av sikkerhetsmangler (kort fortalt). Den dekker ikke ansvar for kontraktsbrudd. Sistnevnte type ansvar (ansvar etter kjøps/forbrukerkjøpsloven) tror jeg ikke du vil klare å finne noe forsikring mot. I alle fall kjenner ikke jeg til at det eksisterer. Det betyr at du vil være ansvarlig for mangelsutbedring, hevingsoppgjør og erstatning etter (forbruker)kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven er som kjent ufravikelig, og dette ansvaret kan bli betydelig, så jeg vil på det sterkeste anbefale AS. Skal du først drive næringsvirksomhet er det ikke "mye" vanskeligere med AS, det er nok av ting du bør tenke på rundt selve butikkdriften som ikke er papirarbeid på grunn av selskapsform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...