Gå til innhold

Spørsmål over hvordan en fører kjøp av vare i utlandet og med jetcarrier.


Anbefalte innlegg

Jeg har ført dette for et kjøp:

 

Vare brutto: kr 2 608,37, mva kr 0, netto kr 2 608,37, 4300 Innkjøp av varer for videresalg, høy avgiftssats

 

Men hvordan fører jeg inn ekstra varelinjer når jeg har brukt jetcarrier?

 

Eksempel fra Jetcarrier

post-5591-0-30781900-1432755508_thumb.png

 

Hva er mva for frakt her? Frakt avg.pliktig? Men den stemmer jo ikkje med resten? Hvorfor er frakt avgiftsfri så høg? Skal jeg ta med valutaeffekter siden sum på varen er nå 2744.16kr?

 

Synes dette er fryktelig komplisert, selv min revisorvenn hadde problemer med å forstå dette :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lurer på hvordan dette skal bokføres?

 

Det kan jeg hjelpe deg med. Skulle gjerne sett hele fakturaen siden den kan inneholde informasjon som endrer bokføringen.

 

Men slik det ser ut:

 

Kredit: 2400 (leverandørreskontro) kr. 1.909,04

Debet: 4060: kr. 1.223,-

Debet: 2710: kr. 686,04

 

NB. Husk å ikke bruk noen mva kode på konto 4060 dersom du har eget regnskapsprogram.

 

Edit:

 

Det er umulig for meg å si hvorfor frakt avgiftsfri er høy uten å se hele fakturaen og eventuelle andre vedlegg.

 

Spørsmålet ditt angående valuta forstår jeg ikke. Hva mener du? Du trenger ikke tenke på valuta i forbindelse med regningen fra jet carrier.

 

Måten valuta fungerer på er at du bokfører den originale fakturaen (som er i valuta) med dagens kurs (fakturadato). Deretter bokfører du betalingen av fakturaen med betalingsdatoens kurs. Differansen fører du som agiotap eller agiogevinst (konto 8060 for gevinst og 8160 for tap)

 

Det vil si at om du betaler mindre på forfallsdato enn det fakturaen ble bokført til på fakturadatoen så har du gjort en valutagevinst. Denne fører du kredit konto 8060.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, det du ser, er "hele" fakturaen. Det er en faktura til, nemlig fakturaen for kjøp av varen som er på kr 2 608,37. JetCarrier setter denne verdien til 2744,16 når de sender meg faktura.

 

I følge det du sier så blir dette nesten riktig?

post-5591-0-93939900-1432836948_thumb.png

 

Da har jeg ikke tatt hensyn til valutadifferansen mellom når jeg kjøpte og jetcarrier satt verdi. Men dette går jo begge veier ofte og det er vell ikke strengt tatt nødvendig å være så detaljert? Da holder det kanskje med Jetcarrier faktura alene?

Lenke til kommentar

Det du har gjort der er feil :)

 

Som jeg sa så skal du ikke bruke mva-kode på bokføringen av faktura fra jet carrier.

 

Denne skal føres slik:

Kredit: 2400 (leverandørreskontro) kr. 1.909,04

Debet: 4060: kr. 1.223,-

Debet: 2710: kr. 686,04

 

Du skal altså føre direkte mot konto 2710 for å få registrert mva.

 

I tillegg til dette må du huske å bokføre den originale fakturaen fra den utenlandske leverandøren din. Denne skal du føre mot konto 4300 uten mva kode.

Lenke til kommentar

Konto 2400 er leverandørreskontroen din, du fører ikke direkte mot 2400... Du søker opp leverandøren og fører mot den.

 

Siden dette programmet i tillegg nekter deg å føre mot konto 2710 så får vi gjøre det enda lettere da...

 

Debet konto 4300 kr: 2744,16 (med mva kode 25%)

Kredit konto: 1920 (bank) kr. 2608,37

Kredit konto: 2400 (Jet carrier leverandør) kr: 1909,04

Debet konto: 4060 (frakt. mva kode 0%) kr. 1223

Debet konto: 4300 kr: 550,25 (med mva kode 0%)

 

Du må gjøre det på denne tungvinte måten siden ditt program er dårlig :) hehe

 

Pass på at alle bilagene ligger sammen og har samme bilag da alt er nødvendig som dokumentasjon på momsen.

 

EDIT: Jeg vil forresten anbefale deg å fjerne zip filen i forrige innlegg da du ikke har sensurert sensitiv informasjon :)

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Beløpet på 212,38 skulle vel egentlig hatt mva-kode for 25% inngående mva, men Jetcarrier spesifiserer ikke dette helt slik det skulle vært. (står "frakt, avg.pliktig" (og eneste aktuelle avgift er vel mva...) i teksten, men er ikke med i "25% mva" nederst.)

... og da har du ikke lov til å føre dette med fradrag. Hele fakturaen fra jet carrier er merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, du er ikke den eneste som er forvirra, revisorvennen min var også det. Men takk for nyttig info, da vet jeg iallefall hvordan det skal føres.

 

Når det gjelder føring på 2710, så ser jeg at jeg kan føre på 2711 (Inngående merverdi, høy sats), men det er vell ikke det samme?

Lenke til kommentar

Når det gjelder føring på 2710, så ser jeg at jeg kan føre på 2711 (Inngående merverdi, høy sats), men det er vell ikke det samme?

Jo, det skulle bli korrekt (2710 er vel oppgjørskonto for mva, om jeg husker rett; sitter ikke med regnskapsprogrammet i nærheten nå), med mindre du har en egen konto som er øremerket mva på vareimport (det er det i mitt program; 2717).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...