Gå til innhold

16-årsgrense på alkohol i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har tall for svensk alkoholkonsumering blant ungdommer?

Tenker på det ang at øl er på 3,5% og har 18 år, og at alt på Polet er 20 år

http://www.ssb.no/magasinet/norge_sverige/...5-02-14-01.html

 

Et par-tre liter per innbygger altså, det er ikke rare greiene faktisk, så selv om de har en striktere alkoholpolitikk, mtp tilgang, så konsumerer de altså mer alkohol.

Lenke til kommentar
Har vi ingen aldersgrense er beskjeden til de unge at alkohol er greit uansett hvor gammel du er.

 

Feil.

 

Vi har ingen aldersgrense på å gå med bleie. Det betyr ikke at beskjeden til de unge er at de kan fortsette å gå med bleie til de begynner på ungdomsskolen. Det er rett og slett ikke statens oppgave å oppdra unger.

 

Skal aldersgrensen på alkohol senkes til 16 år, må også cannabis legaliseres. Viss dere virkelig mener at vi nordmenn (ungdommer) klarer å kontrollere oss.

 

Hvis ikke nordmenn klarer det, klarer heller ikke norske politikere det.

 

Selvfølgelig bør cannabis legaliseres, i likhet med alle andre rusmidler. Det eneste som ikke bør legaliseres, er rettighetsbrudd.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Har alkohol noen formildende kvaliteter som gjør at ikke-myndige mennesker burde drikke det - eller noen for den del? Ett glass vin nå og da er visst bra for hjertet, men helt generelt?

 

Har cola, red bull, fet mat, kaffe, sjokolade, snop og sukker noen formildende kvaliteter som gjør at ikke-myndige mennesker burde nyte der, eller hvem som helst for den del ?

 

Tingen er at veldig mye av det som går ann å gjøre eller nyte er skadelig, usunt, ikke bra osv osv. Burde vi egentlig forbudt alt som var skadelig ? Jeg mener ikke det, tingen er at det er menneskers eget ansvar å gjøre hva som er bra for dem selv. Angående alkohol blant mindreårige syntes jeg heller det er en sak mellom barn og formynder/foreldre framfor en sak mellom staten og barn.

 

Og angående 16 åringer, så kan jeg ikke snakke for alle, men ærlig talt de er ikke helt tilbakestående. Det er nå 6 år siden jeg var 16 og har da den tiden noenlunde "friskt i minne". Jeg husker at vi drakk alkohol, men det ble det sjeldent noen trøbbel med, ikke mer enn når vi ble 18 og gjerne 20 vertfall. Folk er veldig forsjellig og noen er gjerne med "barnslig" som 16 åring enn andre, men alle må jo lære en gang. Og ingen er en bedre lærer en erfaring og eventuelt å drite seg ut en gang eller to.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Vi i FpU er for 16-årsgrense for kjøp og bruk av øl, vin og tobakk og 18-årsgrense for brennevin. Dette fordi vi i FpU mener at en 16-åring er gammel nok til selv å bestemme om han vil bruke disse rusmidlene eller ikke.

 

Forøvrig er det 16-årsgrense på alkohol i de fleste landene i Europa.

Lenke til kommentar
Vi i FpU er for 16-årsgrense for kjøp og bruk av øl, vin og tobakk og 18-årsgrense for brennevin. Dette fordi vi i FpU mener at en 16-åring er gammel nok til selv å bestemme om han vil bruke disse rusmidlene eller ikke.
Det er vel heller det at dere bruker disse lokkemidlene for at folk skal støtte dere.. Når det var stand på skolen var representanten for FrP skikkelig "tøff" og alle likte han når han sa "alkohol til folket!" osv.

 

Hjernevasking på lavt nivå.

Lenke til kommentar
Det er vel heller det at dere bruker disse lokkemidlene for at folk skal støtte dere.. Når det var stand på skolen var representanten for FrP skikkelig "tøff" og alle likte han når han sa "alkohol til folket!" osv.

 

Hjernevasking på lavt nivå.

 

Gratis skolebøker, gratis ditt og datt fra andre siden er ikke det?

De andre ungdomsorganisasjonene er ikke noe forskjellig fra frpu, forksjellen ligger i at de fokuserer på andre saker enn nevnte organisasjon.

 

Topic;

Forbud og lovlig bør harmoneres. Dvs den kriminelle lavalder, da det er her samfunnet viser sitt hykleri da den sier at man er gammel nok til å straffes og fordi man vet på rett og galt. Isåfall, når det gjelder "syndige" ting blir det straks andre boller.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

16 år er en god ide. Jo tidligere man lærer seg å drikke jo bedre vil det gå.

Når det er 18 år på øl og vin så fører dette til at vi som er under enten kjøper det illegalt (tapte intekter til staten?)

Eller kjøper "by the way" og der kan man få tak i mye rart.

 

Normal debutt alder for alkohol i Norge er i dag 14,5 år. Aldersgrenser på å bli solgt til er 18 år.

Å senke aldersgrensen til 16 år vil gi:

 

 

Positivt:

 

Mer inntekter til staten, utesteder og restauranter.

Mindre ekstrem drikking når personen eldelig har blitt 18 år og skal feste.

En bedre og mer erfaren drikke kultur.

Kanskje mindre ungdommer som går over til narkotika. (når man kan lovlig kjøpe alkohol vil sjangsen gå ned for at man vil gå over til sterke saker, som dessuten er mye enklere å få tak i enn alkohol nå som det er 18 års aldersgrense )

 

Negativt:

 

kanskje en mulig økning i alkoholforgiftninger. ( Men det kan også ha motsatt effekt, mindre alkoholforgiftninger )

Kanskje mer fyllekjøring med moped.

 

 

 

 

Jeg så engang en dokumentar der det var forslag om å innføre alkohol prøven. Dette gikk på å lære om alkoholer med fokus på hva etanol gjør med kroppen og utregninger om promille o.l.

Dette var som et drikke serfrikat.

Det ville fungere på samme måte som jegerprøven gjør med hagle.

 

Offisiell aldersgrense for hagle 18 år men, med jegerprøve vil man få lov til å eie og bruke hagle alene når man er 16

Da ville alkohol prøven funger sånn:

 

Offisiell aldersgrense for alkohol 18 pr men, med alkoholprøven vil man få tilgang til å drikke alkohol når man er 16 år.

 

Personlig syntes jeg det var en kjempe ide.

Lenke til kommentar

Han nevnte også at 18-åringene ville hatt mer kontroll over drikkingen sin. Dette tror jeg de eventuelle drikkende 16-åringene ville tatt igjen med renter.

 

Og som jeg sa før, men ikke fikk noe fornuftig svar på: Det vil vel være litt gal beskjed å sende ut at det er greit å drikke alkohol uansett hvor gammel man er? 18-årsgrensen gir i hvert fall en pekepinn om når man bør begynne å drikke. Om den kansje ikke blir fullstendig overholdt tror jeg den har en veiledende effekt. Det blir også lettere for foreldre å sette grenser.

Lenke til kommentar
Kom nylig over denne gruppen på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=3665...12.417595610..1

 

Her hevder de at aldersgrensen på alkohol bør settes ned til 16 år. Er dette forsvarlig?

 

Her er et argument et medlem kom med:

"Mange 16 åringer klarer fint å sette egne grenser, så for oss som klarer det hadde en 16 års grense vert helt topp.

Nede i Italia klarer de seg fint uten aldersgrensa, så vi burde klare det her og."

 

Vil vi bli kvitt fjortissfyll eller gjøre det verre ved å sette ned aldersgrensen?

Mange andre land, som f.eks Danmark, har 16-årsgrense. Kan dette fungere i Norge?

Det er bare en ting å si, dagens sperre skulle vært hevet til 23 år for å unngå alle de som ramler og slår seg ihjel.

 

 

Det er i dag så mye knark og svineri ute i samfunnet, hvem er det som sprer søppelet?

 

http://bmonline.no/html/nark.html

Edit:

http://bmonline.no/html/petter.html Narkohunder alle steder.

 

http://bmonline.no/html/narko_3.html Knark på skolene.

 

 

Vennligst

 

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
Jo tidligere man lærer seg å drikke jo bedre vil det gå.

...

Normal debutt alder for alkohol i Norge er i dag 14,5 år.

...

 

Positivt:

Mer inntekter til staten, utesteder og restauranter.

Mindre ekstrem drikking når personen eldelig har blitt 18 år og skal feste.

En bedre og mer erfaren drikke kultur.

Kanskje mindre ungdommer som går over til narkotika. (når man kan lovlig kjøpe alkohol vil sjangsen gå ned for at man vil gå over til sterke saker, som dessuten er mye enklere å få tak i enn alkohol nå som det er 18 års aldersgrense )

 

 

Jeg ser på nesten alle de positive argumentene dine som negative :p

 

Når gjennomsnittlig start på alkoholinntak er 14,5 - så er det vel ikke alkoholen's lovlighet som gjør at man ved 18 års alderen får et ekstreminntak? Det er vel snarere russetiden?

Jeg velger å tro at en start lovlig start ved 16 årsalderen vil gjøre russetiden enda mer ekstrem, da de fleste ungdommer vil ha 2 år med seriøs drikking under beltet sitt allerede :p

 

Det å gjøre alkohol mindre seriøst ved å senke aldersgrensen vil vel også være med på å si at rusmidler ikke er seriøst - dvs gjøre narkotika også mindre seriøst og dermed mindre problematisk å prøve?

Lenke til kommentar
Jo tidligere man lærer seg å drikke jo bedre vil det gå.

...

Normal debutt alder for alkohol i Norge er i dag 14,5 år.

...

 

Positivt:

Mer inntekter til staten, utesteder og restauranter.

Mindre ekstrem drikking når personen eldelig har blitt 18 år og skal feste.

En bedre og mer erfaren drikke kultur.

Kanskje mindre ungdommer som går over til narkotika. (når man kan lovlig kjøpe alkohol vil sjangsen gå ned for at man vil gå over til sterke saker, som dessuten er mye enklere å få tak i enn alkohol nå som det er 18 års aldersgrense )

 

 

Jeg ser på nesten alle de positive argumentene dine som negative :p

 

Når gjennomsnittlig start på alkoholinntak er 14,5 - så er det vel ikke alkoholen's lovlighet som gjør at man ved 18 års alderen får et ekstreminntak? Det er vel snarere russetiden?

Jeg velger å tro at en start lovlig start ved 16 årsalderen vil gjøre russetiden enda mer ekstrem, da de fleste ungdommer vil ha 2 år med seriøs drikking under beltet sitt allerede :p

 

Det å gjøre alkohol mindre seriøst ved å senke aldersgrensen vil vel også være med på å si at rusmidler ikke er seriøst - dvs gjøre narkotika også mindre seriøst og dermed mindre problematisk å prøve?

Det er intet nytt at økt tilgang øker misbruket. Vi kan jo ikke unngå å nevne Frankrike og Finland, begge med F som første bokstav. Fyllebøtter?

 

Hvis man også forstår at alkohol ødelegger hjernen dobbelt så raskt hos en 16 åring, enn en 40 åring, så skulle jo klokkene ringe i notre dam?

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

Liberalisering av rusmidler ødelegger i stedet for å bygge opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...