Gå til innhold

Når gjelder angreretten i fra, og hvem dekker kostnader i forbindelse med retur?


Anbefalte innlegg

Mottok først en defekt vare som nå skal byttes. Vil angrerett gjelde fra dato jeg mottar den nye varen, eller fra dato jeg mottok varen som byttes?

 

Om jeg benytter meg av angreretten, er det da meg eller forhandler som skal stå for utgiftene med retur av varen?

 

Har vært så ekstremt mye tull med leveringen i fra tollpost sin side at jeg vurderer sterkt å bare få igjen pengene og handle hos noen som ikke bruker tollpost.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er varen defekt er det ikke angrerett du bør bruke, men reklamasjon. Da skal du i motsetning til ved angrerett ikke betale fraktkostnader, og har mindre strenge frister å forholde deg til. Begge frister beregnes fra den dagen du faktisk får varen i din besittelse (se angrerettloven pgrf 21 og fkjl pgrf 27 (kan være senere enn mottagelse ved reklamasjon)) og er på 14 dager ved angrefrist og minst to måneder ved reklamasjon.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Forklarte meg gjerne ikke bra nok første gang.

 

Jeg mottok en vare som er defekt. Denne byttes mot ny vare som jeg venter på at tollpost/postnord skal klare å frakte inn i min leilighet.

 

Så vil angrefristen gjelde fra jeg mottok første leveranse, altså den som var defekt, eller i fra jeg mottar varen den byttes til?

Lenke til kommentar

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/hvor-lang-er-angrefristen

Angrefristen gjelder fra du mottar varen og dokumentene. Siden varen din var defekt ved første levering, vil jeg tro at angrefristen løper fra du mottar varen som virker. (Eller så forsvinner hele poenget med angreretten, da du sikkert ikke har mottatt varen som virker før det har gått 2 uker siden første levering).

Lenke til kommentar

Er varen defekt er det ikke angrerett du bør bruke, men reklamasjon. Da skal du i motsetning til ved angrerett ikke betale fraktkostnader, og har mindre strenge frister å forholde deg til. Begge frister beregnes fra den dagen du faktisk får varen i din besittelse (se angrerettloven pgrf 21 og fkjl pgrf 27 (kan være senere enn mottagelse ved reklamasjon)) og er på 14 dager ved angrefrist og minst to måneder ved reklamasjon.

 

Kan en heve kjøpet ved å reklamere på ett nytt produkt om det er feil på det ved levering?

 

Om så, er der noen regler på hvilke feil/mangler som avgjør om en kan heve kjøpet eller om de kan velge å erstatte produktet?

Lenke til kommentar

Det du må benytte deg av for å heve kjøpet er angreretten , siden du nå tydeligvis mottar produkt nr 2 vil du derfor bli holdt ansvarlig for betaling av frakt tilbake for produkt nr 2 når du benytter deg av angreretten , er pakken uåpnet så er ofte selskapene langt mer medgjørlig og kan tilby seg å spleise på frakten.

 

I ditt tilfelle fikk du jo 1 defekt produkt som blir erstattet via reklamasjon med nytt produkt og det er nå du ønsker å angre kjøpet siden du av en eller annen grunn ikke lenger ønsker produktet og angrer , men det hele hadde jo vært langt bedre om du gjorde selskapet du kjøpte produktet fra klar på dette før de sendte ut reklamasjonsvaren.

 

Hadde jeg mottat et produkt som tilsynelatende ikke fungerte ved levering hadde jeg blitt svært tvilsom til produktet selv og det er forståelig at man da ikke ønsker det mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå mottatt erstatningsproduktet, som også er skader/feil på..

 

Jeg har ikke veldig lyst å få ny vare en tredje gang å risikere feil der også.

 

Dermed spørsmålet på nytt, om jeg kan heve kjøpet nå før de sender ut erstatningsprodukt for tredje gang, og hvordan det da blir med betaling av retur.

 

Det er her snakk om hvitevarer, så det er ikke like enkelt å returnere som med et defekt skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel argumentere for at du fortsatt ikke har mottatt produktet du bestilte (siden det du har mottatt har vært defekt ved levering).

 

Da burde du vel kunne bruke angreretten, uten å betale noe, siden riktig produkt enda ikke er sendt ut? Jeg har ikke sett andre lignende saker, men det burde fungere.

 

Alternativt kan du bruke reklamasjonsretten. Gitt at du ikke har mottatt produktet du bestilte, har vel selger brukt urimelig mye tid å levere produktet, noe som gir deg muligheten til å heve kjøpet, og evt gjennomføre et dekningskjøp.

 

Jeg ville ringt forbrukerrådet og hørt om den første tolkningen min er rett. Isåfall er det enkleste å bruke angreretten.

Lenke til kommentar

Varen er jo sendt ut, og mottatt to ganger med feil på begge varene. Siste ble mottatt i går, og jeg har nå dokumentert hvilke skader som er til forhandler.

 

Så spørsmålet er jo om jeg må godta at de skal sende ut samme vare for tredje gang, eller om det er mulig å heve kjøpet før de sender ut ny vare denne gangen, eventuelt reklamere på vare nummer to som er mottatt, og bruke angrerett før vare nummer tre sendes ut?

 

Hva det koster å sende hvitevarer som privatperson aner jeg ikke, men ser for meg at det er dyrt med tanke på at den må hentes i leiligheten.

Lenke til kommentar

Siden det blir dyrt bør du med andre ord ikke benytte deg av angreretten om du kan reklamere. Men da må du i utgangspunktet leve med at de får et nytt avhjelpsforsøk. Og jeg er ganske sikker på at angreretten løper fra første gang du mottar varen, selv om den er defekt. Det finnes nok en grense for "hvor defekt" den kan være før man anser den for ikke å ha kommet i din "fysiske besittelse" (som er ordlyden i angrerettloven pgrf 21), men kjøpsrettens system skiller mellom mangler og forsinkelser, og en vare er kommet fram selv om den er mangelfull. Jeg tror dermed ikke du har angrerett lengre. Men jeg er på ingen måte sikker, det kan hende en annen forståelse av direktivet må legges til grunn. Det er ikke omtalt i de norske forarbeidene i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...