Gå til innhold

Mindre tilbehør på bilen enn annonsert; Er det grunnlag for en forbrukersak?


Anbefalte innlegg

Hei

I forbindelse med kjøp av en 2005 Opel Astra, har jeg vært litt for lite årvåken, og endt opp med mindre tilbehør enn det jeg trodde jeg hadde fått.

Bildene av bilen var tatt mens det fortsatt var grønt. Det satt derfor pene sommerhjul på bilen (18" fikk jeg vite i dag, men jeg trodde det var 17"). Da jeg prøvekjørte og senere kjøpte bilen i desember, var det byttet til 17" vinterhjul. Ettersom det på annonsen er huket av for følgende:
* Lettmet. felg sommer
* Lettmet. felg vinter
* Vinterhjul

... antok jeg at (sommer-)hjulene på bildene fulgte med.

 

Da jeg hentet/kjøpte bilen, åpnet vi faktisk bakluken og jeg så det lå fire dekk/hjul der - i dekkplastposer. Komisk nok så jeg ikke at det var fire dekk og ikke fire hjul. Da jeg et par dager senere skulle bære hjulene inn i boden, var de veeeldig lette...

Da jeg etter hvert tok en titt på dekkene, viste det seg at to av dekkene var nedslitte. De to øvrige var bra, men de var ikke samme merke + at det ene var 225 mm bredt og det andre 245 mm.

I annonsen stod det at "(...)Dekkene er gode og lettmetallfelgene.(...)"
Vinterdekkene er for øvrig gode.

Selger er polsk og snakker/skriver litt stakato norsk. Kommunikasjonen blir derfor litt skrantende. Han er for øvrig en hyggelig kar, men vi har nok et litt ulikt syn på hvordan man skriver en annonse...

 

Selger har nå gått med på å gi meg fire gode dekk, i.h.t. annonsen, og levere dem hos meg.

 

Han sier at
- Felgene på bildene var satt på for bildets skyld...
- Felgene kan brukes både på sommer og vinter (sant nok, men da må jeg innom et dekkverksted to ganger i året), og at det er grunnen til at han utformet annonsen som han gjorde.

Jeg mener at han også skylder meg fire felger. Der er han ikke villig til å komme meg i møte.
På kontrakten står det at det følger med 4 dekk. Ettersom den gjengse nordmann sliter med forskjellen på felg, dekk og hjul, antok jeg at en polakk gjorde det samme. Det var selvsagt sløvt av meg å ikke sjekke nærmere, men gjort er gjort.

Spørsmålet er om jeg har grunnlag for å opprette en forbrukersak, eller om kontrakten besegler min skjebne i så måte. Jeg kan være heldig og finne fire fine felger på Finn for en rimelig penge, men hvis jeg må kjøpe nye felger, blir det fort litt mer kostbart.

Bør jeg følge opp "felgproblematikken" her, eller ta mangelen på fire felger på min egen kappe fordi jeg har vært sløv?

 

Beklager lang prosa...

post-367925-0-29918000-1421270615_thumb.jpg

Endret av Teppebanker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...