Gå til innhold

Hva er studiepoeng?


Dorian Gray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er man ille ute om grunnkurs ikke går så bra som vk1 og vk2?

Det er verre å ha dårlig snitt på VK1 eller VK2, ettersom man da har flere avgangsfag. Dersom jeg ikke husker helt feil, har man bare fire avgangsfag på GK; dette sammenliknet med sju på VK1 og ni på VK2.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men om man har valgt matte i vk1 og vk2, da tar man ikke med mattekarakteren fra GK når man regner snitt ?

Jo. Den vil telle alle tre årene.

 

 

Ikke 8 poeng om man velger matte, fysikk, kjemi og biologi ?

Jo, men du er bra arbeidsvillig hvis du velger alle de fagene... Aldri i verden om jeg hadde gjort det.
Lenke til kommentar

Ikke 8 poeng om man velger matte, fysikk, kjemi og biologi ?

Jo, men du er bra arbeidsvillig hvis du velger alle de fagene... Aldri i verden om jeg hadde gjort det.

 

 

Edit: Tror jeg tok feil..

 

Da kan man visst oppnå 8 poeng da, men det blir en arbeidsmengde uten like, ja..

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Elever som velger mange timer med studieretningsfag, kan få inntil 4 tilleggspoeng for faglig fordypning. En har faglig fordypning i et studieretningsfag dersom en har faget over 2 år og timetallet er minst 8 timer til sammen i de 2 åra. Faglig fordypning i bare ett fag er et minstekrav til fordypning og gir således ikke tilleggspoeng.

 

Altså, du MÅ føre ett fag videre fra vk1 til vk2. Fordypningspoeng kan du få dersom du tar flere enn et fag over to år. Snittet påvirker ikke antal fordypningspoeng, men jeg regner med at du må bestå.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Er det noen som har peiling på alderspoeng? Fungerer de for primærvitnemålskvota? Får du ett alderspoeng hvert år fram til du når en viss alder? Og er alderspoeng det samme som 1 studiepoeng?

 

Jeg vil gjerne inn på Medieproduksjon Bachelor som hadde 56.5 på primærkvota i fjor. Da jeg gikk ut av vgs i 2004, hadde jeg snitt 4.76 (4.8?) og to fordypningspoeng (=5?). Hvis jeg har fått et alderspoeng for hvert år siden den gang, har jeg da snart fått 2 stk? (Blir snart 21) Dvs at snittet mitt nå ligger rundt 5.2? Og teller det bacheloråret jeg nå går på historie?

 

EDIT

 

Hm, ser ut som jeg får 4 poeng for fordypning, dvs at snittet kanskje ligger rundt 5.4 uten å medregne alderspoengene (etter mine beregninger, da :roll: )

 

EDIT 2:

 

Ser ut som alt jeg trenger å vite ligger her:

 

http://solan.uio.no/sokerinformasjon_2006/...gutrekning.html

 

EDIT 3:

 

Virker som jeg får 59.6 studiepoeng etter:

 

47.6 karakterpoeng

4 fordypningspoeng

4 alderspoeng (fra 20-21 år)

3 poeng for 60 studiepoengs årsstudium eller tilsvarende

1 poeng for exphil og exfac

 

Noen som veit om alt dette går på primærvitnemålskvoten? Eller telles ikke de tre siste på primær?

 

EDIT 4:

 

I så fall må jeg gå et eller to år til på denne bacheloren jeg går på nå. Da får jeg 6 poeng for utdanningen og 4 til for alder. Dvs at jeg får 69.6 studiepoeng om et par år hvis jeg fortsetter med bachelor i historie?

Endret av cun
Lenke til kommentar

Man kan ikke få mer enn 3 poeng for studier og militæret. Det har altså ingenting å si om man tar 60, 120 eller for den saks skyld 300 studiepoeng. Man får ikke mer enn 3 poeng uansett. Man får imidlertid kun disse poengene dersom man avslutter studiet. Det betyr at man får 3 poeng dersom man tar et årsstudium på 60 studiepoeng, mens man ikke får noe som helst for ett år av en bachelorgrad.

 

Når det gjelder spørsmålet om hvilken kvote du havner i, har jeg forstått det slik at man kun kan søke i primærvitnemålskvoten om man er under 21 år. Av profilen din ser jeg at du er nesten 21, så da vil jeg tro at du havner i den andre kvoten.

 

Du sier for øvrig ingenting om eventuelle realfag du hadde på videregående. Realfag gir ekstrapoeng, men det regner jeg med at du kjenner til. En mulighet er således å ta noen realfag som privatist. Får du gode karakterer i tillegg, kan du samtidig forbedre snittet ditt og på den måten få både flere realfags- og karakterpoeng.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke realfagsfordypning og kommer aldri til å ha det (forstår det rett og slett ikke).

 

Hvis jeg bare får 3 studiepoeng etter tre år på bachelor historie, så får jeg da bare 4 (alderspoeng) + 59.6 = 63.6

 

På medieproduksjon i fjor var snittet 64.3 for ordinær kvote. Ser ut som jeg får litt for lite, gitt. Vi får håpe at ordinærkvotesnittet synker litt om et par år ;)

 

Takk for svar, PelsJacob!

 

EDIT:

 

Ser på samordna opptak:

 

# 2 poeng for kvart studieretningsfag på 8-10 veketimar

# 3 poeng for studieretningsfag på 15 veketimar

# 4 poeng for studieretningsfag på 20 veketimar

 

Hvilke studieretningsfag er det som har så mange timer i uka?

 

EDIT 2:

 

(Jeg og mine edits, altså :roll: )

 

Ser ut som inntakskvota for medieproduksjon for 2005/2006 er 62,6. Hvis dette nivået holder seg, kommer jeg inn i 2007/2008, men det er lenge til og mange ting kan skje innen da. (Ble bare litt glad nå, fikk håp)

 

EDIT 3:

 

Jeg hadde fordypning i to 5-timersfag. Får jeg ikke poeng for disse, da? Hvorfor står det på vitnemålet at det er fordypning, hvis det ikke har noe å si? Arg, hvis jeg ikke får noen fordypningspoeng, så er jeg fooked.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Jeg siktet til dette:

 

Ser på samordna opptak:

 

# 2 poeng for kvart studieretningsfag på 8-10 veketimar

# 3 poeng for studieretningsfag på 15 veketimar

# 4 poeng for studieretningsfag på 20 veketimar

5466375[/snapback]

Når jeg tenker meg om, kan det imidlertid ikke stemme at det er tale om antall uketimer totalt. Den riktige tolkningen er nok at det er snakk om antall uketimer på to år, det vil si at man får 2 poeng for hvert studieretningsfag man har over 8-10 timer fordelt på to år (VK1 og VK2). De fleste studieretningsfag går så vidt jeg husker over 3 timer på VK1 og 5 timer på VK2, det vil si 8 timer totalt, og gir dermed 2 fordypningspoeng hver (ut over det ene obligatoriske faget).

Lenke til kommentar
Det er ikke studiepoeng dere snakker om her, men konkuransepoeng/skolepoeng.

 

Studiepoeng er et mål på omfanget/arbeidsmengden av/i et fag som brukes til å regne ut normert studietid. Meningen er at man skal klare å ta fag tilsvarende 60 studiepoeng i løpet av et år. Tidligere ble dette kalt vekttal (1 vekttall = 3 studiepoeng). Man gikk bort fra vekttall for lettere å kunne sammenligne med andre land (som bruker ECTS).

3159487[/snapback]

 

Det var det jeg også tenkte da jeg leste topic, men det ser ikke ut som om de andre er enig :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...