Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Har styrt med dette jævelskapet i over et år nå. Ganske lei, for å si det sånn.

Gikk først til legen i januar i fjor, fikk henvisning til urolog i mars, møtte opp til operasjon i juni. Planen var egentlig å ta et snitt, men legen overbeviste meg til å ta en omskjæring hvor han skulle la deler av forhuden være igjen. Stor tabbe! Min anbefaling: Fjern alt dritet med en gang...

Uansett, etter operasjonen hovnet penis ekstremt opp. Smertene var uutholdelige under ereksjon, og jeg sov nesten ikke på en uke. Gikk til fastlegen, hun mente det var helt normalt (noe det ikke var!). Gikk til legen IGJEN, og fikk henvisning til urologisk IGJEN. Kom på urologisk, de konstaterte raskt at jeg hadde fått parafimose (forhuden satt fast bak penishodet og gjorde sånn at blodet ikke fikk strømme fritt, derfor ble det veldig hovent). Grunnen til dette var at den ubrukelige kirurgen hadde sydd igjen alt for stramt...

Legen jeg da var hos greide å presse forhuden fram igjen, sånn at tilstanden stabiliserte seg. Fikk ny time for å sjekke hvordan det så ut et par uker senere, og ble lovet at jeg skulle få operert den dagen viss forhuden ikke ble bra nok til da. Har forresten glemt å skrive at det er to timers kjøretur hver vei for meg til sykehuset. Når jeg møtte opp til ny time to uker senere var forhudet selvsagt ikke åpen nok. Ble da fortalt at jeg måtte vente en jævla måned på ny operasjon. Ble selvfølgelig forbanna, men måtte bare finne meg i det.

Ny operasjon, full omskjæring. Denne gangen ble det ikke hovent, og penis fungerer normalt. Men det er en del løs, ekstra hud som bare henger å ser stygg ut. Utvilsomt dårlig kirurgi igjen. Var derfor hos legen før jul nå, fikk henvisning til urolog IGJEN. 3 måneders ventetid.. Timen med urolog var i dag, fikk da beskjed om 6 fuckings måneder ventetid til ny operasjon. Hele denne greia har knekt meg psykisk, og jeg har ikke hatt sex siden før første operasjon.

 

Bottom line er hvert fall at jeg er jævla lei av det offentlige helsevesen, og vurderer å ta inngrepet på en privat klinikk. Lurer i den forbindelse på om noen har en klinikk å anbefale? Helst så rimelig som mulig (er student).

Som jeg skulle sagt det selv, her har vi norsk helsevesen på sitt beste :p Slike ventetider som dette er latterlige for oss som faktisk trenger det. Jeg sitter i samme situasjon som deg, tok delvis omskjæring hvor kun fremderste del ble kuttet, har hatt en jevli klump ved strengen siden, og får ikke forhud tilbake ved erekt, selv 6 måneder etter operasjon. Må nesten klappe for kirurgen :new_woot: Har fått henvendelse på ny, og de førsteprioriterer meg heldigvis siden jobben ikke ble gjort skikkelig. Snitter nok bare hele greia jeg også, og gruer meg ikke, i og med at jeg hører mer positivt enn negativt om dette her...

 

Anonymous poster hash: 8dd4f...0c2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i dag tok jeg min operasjon, var hos urolog juni 2013 og fikk ventetid på ca 6 mnd. for 2 uker siden syntes jeg det hadde tatt veldig lang tid så jeg ringte og de hadde visst satt opp feil, november 2014. Derfor fikk de fart på sakene og jeg fikk time i dag.

Jeg hadde en frenuloplasty hvor de forlenget strengen med 1 cm og gjorde ett lite kutt på 1,5 cm på forhuden.

Dette er hvordan operasjonsdagen min har vært:

Møtte opp klokken 12 og ble bedt om å vente. Tok kanskje 10 min før en lege kom til meg og skulle gjøre en rask sjekk. Etter det måtte jeg vente i ca 10 minutter før jeg ble kalt inn på ett rom.

Jeg hang fra meg jakken i skapet og ble bedt om å kle av meg og ta på en morgenkåpe, en skjorte og en slags hm.. "bleie" av tøystykke.

Da det var gjort fikk jeg noen smertestillende jeg drakk med vann.

5 minutter senere ble jeg tatt inn til operasjonsrommet hvor det var 4-5 leger og en seng. Jeg la meg på sengen fikk en duk over meg. Så fikk jeg en nål i armen for narkosen (trengte ikke be om narkose). Så blacka jeg ut, våknet fikk noe mat og god informasjon fra både lege og sykepleier.

Det hele tok 2 timer og nå er jeg hjemme.

 

Jeg tok det på Bærum Sykehus.

Beklager norsken, men ble ikke noe mer enn 3 på vgs ,P



Anonymous poster hash: 671d6...4ef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk endelig gjennomført min operasjon i går. Jeg fikk valget mellom et snitt i forhuden og full omskjæring. Valgte det første, da urologen mente det ville være det beste for min del. Lokalbedøvelse, og alt gikk veldig bra på selve operasjonen. Ingen smerter med unntak av stikkene for å få lokalbedøvelse.

 

Dagen derpå er forhuden forholdsvis hoven. Jeg antar at det er normalt, og at den vil forsvinne i løpet av en ukes tid? Det har ikke blødd annet enn de første 3-4 timene etter operasjonen, men kommer til å gå med sterlie pads og holde penis på plass opp mot magen i boxeren til det blir behagelig å gå med den i normal stilling. Ingen nevneverdige smerter enda, men var litt ubehagelig å våkne med en halvstiv morning wood i morges, dagen etter operasjonen.

Har også kjøpt lactinat intimsåpe som jeg blander i lunkent vann og dypper utstyret i minimum to ganger per dag, eller etter hvert toalettbesøk. Det blir litt vel stress å dra med seg på jobb/skole, så jeg vasker den og skyller godt heller 3-4 ganger per dag etter toalettbesøk når jeg er hjemme.

Noen ting jeg bør huske på annet enn å holde den god og ren? Og hvor lenge varer hevelsen i forhuden typisk sett?

Lenke til kommentar

Hei gutter! Lurer på hvorfor dere ikke vurderer full omskjæring istedenfor bare delvis? Mye lettere å holde rent! I USA er det jo svært vanlig, også uten religiøs begrunnelse. Det blir jo mer og mer vanlig her også da, når vi får flere muslimer. Mange mener at det er uhygienisk for gutter å ikke være omskåret.

Lenke til kommentar

Etter et par dager lurer jeg på hvorfor jeg ikke valgte det også. Virket som en mer komplisert operasjon, samt større grad av tilvenning i ettertid. Men hevelsen er visstnok større, og faren for komplikasjoner større i ettertid etter kun et snitt, sammenlignet med omskjæring. Om det viser seg at jeg ikke er fornøyd, er det godt mulig at jeg går for full omskjæring i ettertid.

Rart å sitte med den erfaringen bare dager etter operasjon, men får se hvordan ting arter seg, og hva jeg tenker om en måneds tid.

 

Noe legen glemte å informere meg om, er at forhuden ikke kunne være tilbaketrukket etter operasjonen, men måtte dras helt ut slik at blodet fikk utgang fra ytre deler av forhuden. Viktig ting det der...

Lenke til kommentar

Har noelunde det samme problemet, jeg skal snart operere min andre gang, og jeg går for å kutte hele "driden", jeg tok delvis for ca 1 år siden, og sitter igjen med en stram streng, og en klump rett ovenfor strengen, legen sa også til meg at den skulle gå vekk etter et par måneder, men nå sitter jeg her ett år etter :/

 

Jeg må si jeg gruer meg litt til å ta full omskjæring også, for jeg har hørt mange som kommer ut missfornøyde, og dette her er jo egentlig en utrolig viktig operasjon som kan ha store virkninger på livet på positivt og negativt..



Anonymous poster hash: 8dd4f...0c2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg skal snart operere forhuda mi, hadde 2 valg

 

Enten kan jeg ta total omskjæring

 

Eller kutte av litt av forhuda slik den ikke er så trang men da kan det hende den kan bli trang igjen, hm watodo...

Lenke til kommentar

Vel, jeg har bare hatt litt over en uke å se resultatet etter operasjonen. Og er så langt fornøyd med det.
Jeg har da tatt et snitt (dorsal slit).
Når stingene går ut og det går noen uker, vil jeg nok se bedre hvordan tingenes tilstand er. Men ut fra det jeg opplever nå, tror jeg at mine problemer i alle fall løser seg.

Om det ikke gjør det, er siste utvei alltids full omskjæring. Positivt egentlig å kunne ha et alternativer igjen, noe man ikke har ved omskjæring.

Legen kan nok gi bedre svar på det Winza. De har sett mang en operasjon, og vet mye mer om konsekvenser, resultater og muligheter enn oss som oftest går gjennom kun en enkelt operasjon. Men de fleste vil få resultatet de ønsker med et enkelt snitt, da kan man velge å operere på nytt om det ikke går som planlagt i ettertid. Min urolog gav meg også de to valgene, men mente at snitt var det bedre valget.

Edit: For de som har muligheten: Spør fastlegen om henvisning til privatklinikk. Akkurat denne typen mindre inngrep går mye kjappere enn gjennom det offentlige, ettersom mange offentlige kirurger jobber privat på "fritiden" og fokuserer på mindre operasjoner.

Endret av Zetheus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nettopp gjennomført en slik operasjon på grunn av trangforhud. Jeg valgte full omskjæring og er foreløpig veldig fornøyd, ettersom det bare er 1,5 måned siden jeg gjorde det.

 

Jeg valgte å ta det privat, ettersom det var ekstremt mye kortere ventetid. Gjorde det på privatklinikken Diakonhjemmet, anbefales. Måtte ikke betale noe ekstra uten om vanlig egenandel på 350 kr eller noe fordi dette var en ting jeg ikke kunne noe for med kroppen min. (tror det er betydelig dyrere hvis du gjør det uten at det er noe problem fra før)

 

Kan fortelle at operasjonen gikk greit for seg, fikk først vite at jeg skulle ha lokalbedøvelse, men fikk vite når jeg lå på operasjonsbordet at det ble narkose. Er forsåvidt fornøyd med det, godt å bare sove gjennom hele greia. Men det som skjedde etter operasjonen unner jeg ingen...

 

Hadde akkurat våknet fra narkose, alt føltes greit, litt dopa og i godt humør. Fikk en jævla god brødskive og noe å drikke, bare god stemning. Så skulle jeg til å dra, legen ba meg gå på badet for å sjekke om det gikk greit å tisse osv. Gjorde så hva jeg fikk beskjed om, kom på badet, tok av meg bokseren og der det stod en blodsprut ut av bandasjen. Skjønte fort at dette var noe feil ettersom jeg aldri har blødd så mye i mitt liv. Fikk legen til å komme ganske fort, han konstanterte at det var blitt kuttet en arterie så det pulserte blod. Fikk da en ny operasjon minutter senere, men denne gangen med lokalbedøvelse ettersom jeg hadde spist. Var ikke noe godt fordi den andre operasjonen tok litt over en time. Alt gikk heldigvis bra, var tydeligvis første gang dette hadde skjedd.

 

Første uka så det ekstremt jævlig ut, hovent å alle slags farger, var vondt og jeg gikk på sterke smertestillende. Men etter ca. to uker gikk hevelsen betydelig ned og det samme gjaldt smertene. Etter tre og en halv uke mistet jeg alle stingene, og nå 1,5 måned etterpå har jeg endelig hatt sex igjen!! Kan forsåvidt nevne at med full omskjæring ser det ganske bra ut der nede. Ikke noe slapp hud som henger og slenger, eller for stram.

Anbefaler på det sterkeste å ta en slik operasjon, spesielt hvis du sliter med trang forhud. Jeg hadde uflaks med komplikasjoner, men da er det bare å ta det med ro å la legene arbeide så ordner det seg.

 

Følte jeg måtte dele dette med de fremtidige som leser dette og vurderer det samme! Jeg brukte altfor lang tid på å bestemme meg om jeg skulle gjøre dette eller ikke, ettersom jeg syntes det var veldig flaut. Men det kan jeg si med engang at det tenker man ikke på lenger etter første konsultasjons time. Anbefales på det sterkeste og jeg sitter igjen med en god følelse og fornøyd med operasjonen.

 



Anonymous poster hash: 4e9b8...444
Lenke til kommentar

Kan oppdatere min progresjon etter tre uker også.

Tok ut de to gjenværende stingene i dag, og alt ser veldig bra ut. Selve operasjonssåret er helt grodd og ser fint ut. Jeg kan nå strekke forhuden helt tilbake uten problemer, og har ingen tegn til smerter eller annet. Tror jeg er fornøyd med dette, og vil tro at mine problemer har løst seg. Så gjenstår det å vente litt til før jeg kan ha sex, det blir vel en slags siste "test" for å se om alt virker som det skal. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen som har tatt omskjæring fortelle hvordan det er med en penis uten forhud?

Her kan jeg svare. Ble operert som 16-åring, jeg valgte omskjæring istedetfor et snitt i forhuden fordi jeg ikke ville ha løs hud hengende og slenge (ikke sikkert det er sånn det blir, men jeg gjorde valget basert på det inntrykket). I starten var det veldig følsomt, men i det lange løp mer hygienisk og penere etter min mening enn å ha hud her og der. Ingen ost og annet snerk, og mange damer som har utført oralsex på meg har sagt at det har vært en hyggeligere opplevelse.

Det var noen som fortalte meg at omkretsen på penishodet ville bli røffere og gi dårligere sensitivitet over tid, men nå etter 20 år kan jeg fortsatt ikke klage.

Lenke til kommentar

Ja, det kan se noe rart ut første par ukene etter et snitt. Over tid vil løs hud strekkes til slik at det vil se fint ut, dette tar noen måneder.

 

Det har gått seks uker for min del siden operasjonen, og urologen har hatt siste sjekk for å se at alt var bra. Det kunne ikke gått bedre, i følge han. Jeg klager heller ikke, er svært fornøyd.

 

Til gjesten to poster over: Jeg fikk henvisning dit fra fastlege. Jeg betalte egenandel på 315,- for hver av de tre gangene jeg var der, pluss ca 150,- ekstra i materiell for selve operasjonen. Så totalt ca 1100,- I tillegg må man medregne et par hundrelapper på en spesiell intimsåpe, samt smertestillende.

Lenke til kommentar

Til gjesten to poster over: Jeg fikk henvisning dit fra fastlege. Jeg betalte egenandel på 315,- for hver av de tre gangene jeg var der, pluss ca 150,- ekstra i materiell for selve operasjonen. Så totalt ca 1100,- I tillegg må man medregne et par hundrelapper på en spesiell intimsåpe, samt smertestillende.

 

Har lest om folk som har måttet betale kun egenandel for å gjennomføre operasjonen. Varierer det kanskje fra sted til sted?

 

Anonymous poster hash: a41e1...52b

Lenke til kommentar

 

Til gjesten to poster over: Jeg fikk henvisning dit fra fastlege. Jeg betalte egenandel på 315,- for hver av de tre gangene jeg var der, pluss ca 150,- ekstra i materiell for selve operasjonen. Så totalt ca 1100,- I tillegg må man medregne et par hundrelapper på en spesiell intimsåpe, samt smertestillende.

 

Har lest om folk som har måttet betale kun egenandel for å gjennomføre operasjonen. Varierer det kanskje fra sted til sted?

 

Anonymous poster hash: a41e1...52b

 

 

Så lenge man har henvisning fra lege, betaler man kun egenandel, pluss eventuelle materielle utlegg. Jeg vil tro at praksisen med materiell varierer mellom ulike klinikker i så fall, spesiellt de private. De tar godt betalt der de kan. Det sitter tross alt en kakse på toppen og vil ha pengene sine fra staten. Du må nok uansett medregne minst tre konsultasjoner på 315,- per stykk, samt utlegg til paracet/paralgin forte og intimsåpe (lactacyd).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tatt frenuloplasty fordi jeg klarte å slitne strengen under samleie, resultatet har vært helt greit men om dere får valget så tror jeg at jeg må anbefale full omskjæring. Jeg har problemer med at etter jeg har hatt samleie eller onanert så sitter forhuden fast bak penishodet med mindre jeg presser den frem igjen, så går den tilbake igjen fordi penishodet er enten rett og slett for stort eller opphovnet, dette varer i 20-60 minutter i ettertid, meget irriterende.



Anonymous poster hash: a8741...55a
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...