Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får man allergi medisiner på blå resept?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå de siste månedene slitt enormt med allergi. Jeg vet jeg overdoserer med Zyrtec, men det må til for å holde meg på beina. Jeg tar 2 tabletter nå jeg står opp, 2 når jeg kommer hjem fra jobb og 2 når jeg legger meg. Så det går en del tabletter. Litt kjedelig siden en pakke Zyrtec koster meg 300 kr. Helt sykt hvor godt betalt disse medisinprodusentene tar for produktene sine. Neste gang kjøper jeg heller en pakke Cetirizin for 30 kr...

 

EDIT: Kan legge til at både Zyrtec og Cetirizin (som er samme produkt) funker helt glimrende på allergi! :)

Endret av Ole M
Lenke til kommentar

Som nevnt over, så lenge du plages av allergi mer enn 3 mnd i løpet av ett år, så har du rett på allergimedisiner på blå resept. Husker jeg riktig skal disse 3 månedene egentlig være sammenhengende.

Det er normalt svært sjeldent at man får noe særlig bivirkninger av antihistaminer, utenom at man kan bli trøtt/sløv. Trådstarter, du fikk tydeligvis ikke med deg at at alle de bivirkningene listet opp over, oppleves av færre enn 1 av 10 000 personer. Antihistaminer er harmløse medisiner.

 

Får du allergimedisiner på blåresept vil jeg anbefale å spørre om du kan få tredjegenerasjons antihistaminer av legen. Aerius (Desloratadin er å anbefale). Det er et mindretall som opplever å bli trøtte av disse sammenlignet med andregenerasjons antihistaminer som Cetirizin.

Om du sliter med røde såre øyne kan det være gunstig å bruke øyedråper. Livostin og lomudal får du f.eks. reseptfritt. Mot rennende og tett nese kan du test ut nasonnex.

Antihistaminer som tabletter tar lengre tid før de gir virkning enn antihistaminer som mikstur.

 

Sprøyten som kompisen til blackbrrd fikk, er mest sannsynlig kortison. Kortison gir en god effekt, men kan også gi mer alvorlige bivirkninger, da steroider ofte regulerer flere prossesser i kroppen. Det er f.eks. ikke uvanlig å få muskelatrofi der man setter sprøyten.

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar

Som nevnt over, så lenge du plages av allergi mer enn 3 mnd i løpet av ett år, så har du rett på allergimedisiner på blå resept. Husker jeg riktig skal disse 3 månedene egentlig være sammenhengende.

Det er normalt svært sjeldent at man får noe særlig bivirkninger av antihistaminer, utenom at man kan bli trøtt/sløv. Trådstarter, du fikk tydeligvis ikke med deg at at alle de bivirkningene listet opp over, oppleves av færre enn 1 av 10 000 personer. Antihistaminer er harmløse medisiner.

 

Får du allergimedisiner på blåresept vil jeg anbefale å spørre om du kan få tredjegenerasjons antihistaminer av legen. Aerius (Desloratadin er å anbefale). Det er et mindretall som opplever å bli trøtte av disse sammenlignet med andregenerasjons antihistaminer som Cetirizin.

Om du sliter med røde såre øyne kan det være gunstig å bruke øyedråper. Livostin og lomudal får du f.eks. reseptfritt. Mot rennende og tett nese kan du test ut nasonnex.

Antihistaminer som tabletter tar lengre tid før de gir virkning enn antihistaminer som mikstur.

 

Sprøyten som kompisen til blackbrrd fikk, er mest sannsynlig kortison. Kortison gir en god effekt, men kan også gi mer alvorlige bivirkninger, da steroider ofte regulerer flere prossesser i kroppen. Det er f.eks. ikke uvanlig å få muskelatrofi der man setter sprøyten.

Tusen takk for et informativt innlegg! Men hvor mye billigere er medisiner å resept?

 

Anonymous poster hash: 42b69...fa6

Lenke til kommentar

Medisin som er tilgjengelig på blå resept (ikke alle er) koster vanligvis 30% av vanlig pris, men i tillegg er det et tak på rundt 400kr (kjøper ikke dyr medisin, så vet ikke nøyaktig) for alle medisinene du kjøper fra samme resept, slik at du kan spare langt mer enn 70 %.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg bruker nasacort. Etter tre dager var jeg symptomfri. Bruker det en gang om dagen. Dyrt, men kunne endelig puste normalt. Alt snørr og kløe ble borte. Halsen og nysingen er historie. Ville ikke bruke tablettet så valgte nesespray. Nesespray hjelper mot mer enn kun nesen. Har ingen bivirkninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...