Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har utviklet banan-allergi.. Hva faen?!


Anbefalte innlegg

Har elsket banan siden jeg var unge og spiste det ofte gjennom barndommen og ungdomstia. De siste årene har jeg begynt å få smerter i magen hver gang jeg spiser banan uten helt å skjønne hvorfor. Nå har jeg googlet det og det viser seg at jeg har utviklet allergi mot banan noe som forårsaker intense smerter i magepartiet rundt en halvtime etter at jeg har spist inntatt bananen. En halv banan er ofte nok og smertene kan vare i opptil 2 timer om ikke mer.

 

Noen som har peiling på om dette er mulig å bli kvitt på et eller annet vis? Finnes det medisin mot det? Faen så irriterende å ikke kunne nyte en banan uten å få så jævla vondt i magen..



Anonymous poster hash: d8479...7aa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banos inneholder såpass mye knust og behandlet banan at det har ett naturlig innhold av sukralose B, ett enzym som spesifikt bryter ned banan og som hos de fleste banan-allergikere er i mangelvare og gir smerter i det bananen tvinges inn i duodenum uten nødvendig nedbrytning eller glidning. Du kan derfor spise banos og droppe ren banan eller du kan spise banan om du smører på et forholdsvis tykt lag med banos utenpå. Slik ser banos ut, om du ikke har hørt om det, selges på de fleste dagligvareforretninger.


Banos_Petbe_2011042_418814a.jpg




Endret av Æsculap
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei

Jeg har aldri vært inne på ett slikt forum, men nå fikk jeg faktisk lyst til å svare. Jeg har hatt bananallergi i hele mitt liv, og flere i familien med meg. Som liten spiste jeg banan, men fikk kløe i hals, vondt i magen og ble uvel. Som tenåring ble jeg bare verre. Forferdelig verre. Nå er jeg livsavhengig av å ha allergimedisin hver dag, minst 2 timer før jeg går ut døra og jeg har epipen (adrenalinpenn). Livet mitt styres av min allergi mot banan. jeg kan ikke være i samme rom som banan uten å ha allergimedisin innabords. Sprettes en banan og jeg ikke har tatt medisinen, får jeg store pustevansker og må ta epipen og rett til legevakt eller sykehus. Det høres helt merkelig ut, men for noen år siden fikk jeg i meg banan ved et uhell (var iblanda i maten, og jeg tok ingen forhåndsregler). På 5 sekunder var jeg helt tett og fikk ikke puste. Brystet var illrødt og store væskeansamlinger. Innen 15 minutter var ambulanse og luftambulansen i gården. Da var jeg blå i ansiktet.Hadde legen i luftambulansen vært 1 minutt senere, hadde de ikke klart å redde meg. (Dette fikk jeg fortalt på sykehuset etter at jeg våkna!) Hva som skjedde detaljert kan jeg ikke gjøre rede for, men jeg ble sendt på sykehuset med klar beskjed til min fastlege om at jeg skulle ha epipen. Noe jeg fikk etter denne hendelsen.

 

Jeg håper du ikke får samme lidelse, for det er helt jævlig. Er jeg i selskap der hvor det er kaker, må jeg være ekstremt forsiktig. Det er banan i masse matvarer (brukes som skjult sukker) og det brukes i de utroligste retter. Jeg må alltid spørre den som f.eks. har bakt kake om det er banan i den (brukes i sjokoladekaker, kremkaker, til og med i vafler!). Jeg er aldri trygg, så jeg har alltid epipennen med meg. Banan har blitt forbud til alle som jobber i samme kontorlandskap som meg. Før alle møter, kurs, samlinger, famileselskaper osv må alle informeres om at banan er totaltforbud. Mange tror ikke på dette og vil teste det ut. For å si det sånn, jeg har mange turer til legevakta pga totalt mangel på respekt fra folk rundt meg. Ta allergi seriøst!

 

En kjapp tur på butikken kan få alvorlige følger, og jeg kan heller ikke dit før det har gått minst 2 timer etter at jeg har tatt allergimedisin. Jeg er ikke trygg heller da, men jeg har mer tid å gå på hvis uhellet skulle være ute.

 

Ligg unna matvarer som God morgen youghurt, musliblandinger, barnemat og alt hvor du ikke kan lese pakningsvedlegget.

 

Jeg unner ingen å få denne allergien, og jeg håper du ikke utvikler allergien til å bli så alvorlig. Det er helt jævlig og det påvirker livskvaliteten voldsomt. Nå venter jeg mitt første barn, og jeg har allerede fått beskjed om at det er 90% sjanse for at barnet mitt får samme type allergi med samme alvorlighetsgrad. Da kan du tenke deg hvordan det er å være liten. Banan er kjapp mat til de fleste og er i de fleste barnematsortementene. Mye brukt i barnehage og skole. Jeg krysser fingra for at de 10% skal være med oss og at ungene mine skal få slippe dette, selv om sjansen er liten for at det skjer.

 

Å ta blodprøve trenger ikke å gi deg rett svar. Hos meg slår det ikke ut, og jeg er dødelig allergisk. Mitt råd er, sjekk hva du spiser og ta en prat med fastlegen om allergimedisin. De på apoteket funker ikke, du må ha sterkere saker. Banan er en svært sjelden allergi og legen min undersøkte og fant 7 av samme tilfeller som meg i sitt område. Og det skal mye til før en blir trodd.

 



Anonymous poster hash: 84400...79e
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

 

Hei

Jeg har aldri vært inne på ett slikt forum, men nå fikk jeg faktisk lyst til å svare. Jeg har hatt bananallergi i hele mitt liv, og flere i familien med meg. Som liten spiste jeg banan, men fikk kløe i hals, vondt i magen og ble uvel. Som tenåring ble jeg bare verre. Forferdelig verre. Nå er jeg livsavhengig av å ha allergimedisin hver dag, minst 2 timer før jeg går ut døra og jeg har epipen (adrenalinpenn). Livet mitt styres av min allergi mot banan. jeg kan ikke være i samme rom som banan uten å ha allergimedisin innabords. Sprettes en banan og jeg ikke har tatt medisinen, får jeg store pustevansker og må ta epipen og rett til legevakt eller sykehus. Det høres helt merkelig ut, men for noen år siden fikk jeg i meg banan ved et uhell (var iblanda i maten, og jeg tok ingen forhåndsregler). På 5 sekunder var jeg helt tett og fikk ikke puste. Brystet var illrødt og store væskeansamlinger. Innen 15 minutter var ambulanse og luftambulansen i gården. Da var jeg blå i ansiktet.Hadde legen i luftambulansen vært 1 minutt senere, hadde de ikke klart å redde meg. (Dette fikk jeg fortalt på sykehuset etter at jeg våkna!) Hva som skjedde detaljert kan jeg ikke gjøre rede for, men jeg ble sendt på sykehuset med klar beskjed til min fastlege om at jeg skulle ha epipen. Noe jeg fikk etter denne hendelsen.

 

Jeg håper du ikke får samme lidelse, for det er helt jævlig. Er jeg i selskap der hvor det er kaker, må jeg være ekstremt forsiktig. Det er banan i masse matvarer (brukes som skjult sukker) og det brukes i de utroligste retter. Jeg må alltid spørre den som f.eks. har bakt kake om det er banan i den (brukes i sjokoladekaker, kremkaker, til og med i vafler!). Jeg er aldri trygg, så jeg har alltid epipennen med meg. Banan har blitt forbud til alle som jobber i samme kontorlandskap som meg. Før alle møter, kurs, samlinger, famileselskaper osv må alle informeres om at banan er totaltforbud. Mange tror ikke på dette og vil teste det ut. For å si det sånn, jeg har mange turer til legevakta pga totalt mangel på respekt fra folk rundt meg. Ta allergi seriøst!

 

En kjapp tur på butikken kan få alvorlige følger, og jeg kan heller ikke dit før det har gått minst 2 timer etter at jeg har tatt allergimedisin. Jeg er ikke trygg heller da, men jeg har mer tid å gå på hvis uhellet skulle være ute.

 

Ligg unna matvarer som God morgen youghurt, musliblandinger, barnemat og alt hvor du ikke kan lese pakningsvedlegget.

 

Jeg unner ingen å få denne allergien, og jeg håper du ikke utvikler allergien til å bli så alvorlig. Det er helt jævlig og det påvirker livskvaliteten voldsomt. Nå venter jeg mitt første barn, og jeg har allerede fått beskjed om at det er 90% sjanse for at barnet mitt får samme type allergi med samme alvorlighetsgrad. Da kan du tenke deg hvordan det er å være liten. Banan er kjapp mat til de fleste og er i de fleste barnematsortementene. Mye brukt i barnehage og skole. Jeg krysser fingra for at de 10% skal være med oss og at ungene mine skal få slippe dette, selv om sjansen er liten for at det skjer.

 

Å ta blodprøve trenger ikke å gi deg rett svar. Hos meg slår det ikke ut, og jeg er dødelig allergisk. Mitt råd er, sjekk hva du spiser og ta en prat med fastlegen om allergimedisin. De på apoteket funker ikke, du må ha sterkere saker. Banan er en svært sjelden allergi og legen min undersøkte og fant 7 av samme tilfeller som meg i sitt område. Og det skal mye til før en blir trodd.

 

 

Anonymous poster hash: 84400...79e

 

Hva slags allergimedisin er det du bruker? Datteren min har det sånn som deg. Hun har også epipenn. Veldig slitsom og skummel allergi :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...