Gå til innhold

Rygget inn i bil med hengerfeste


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg klarte å stresse med å rygge meg ut og klarte å treffe bilen bak meg med hengerfestet, se bildet. Ble tydelig skade og jeg la igjen lapp med beskjed, navn og telefon nummer... Er kjempe nervøs for hva eieren kommer til å si! Dette var et Passat folkevogn 1999 modell! Lurer på om noen har peiling på hva prisen blir, og hvordan eieren av bilen vil reagere?

 

 

 

Takk for svar!

 

Mvh nervøs student ... :(

 

post-353950-0-60562700-1405815270_thumb.jpg

Endret av stressa student
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror eieren vil ta det helt rolig av flere grunner. For det første er det riktig og ærlig gjort å legge navn og telefonnr ved. For det andre er ikke 15 år gamle Passater noen typisk bil for hypersensitive bilelskere. For det tredje er ikke bilen spesielt mye verdt og skaden gjør på ingen måte bilen ukjørbar. Det er en ren skjønnhetsskade.

 

Hvis eieren er vrang eller prinsipprytter så må du nok kjøpe ny støtfanger + arbeid. Jeg tipper noen få tusenlapper. Dersom eieren ikke er fult så prinsipprytter godtar han at skaden forblir, men lar deg slippe å involvere forsikringsselskap. For eksempel ved å ønske en tusenlapp for skaden. Hvis eieren er grei så godtar han skjønnhetsskaden forblir ut bilens livsløp og lar deg slippe gratis ettersom du var så ærlig å legge ved navn og telefonnr.

Lenke til kommentar

Cred til deg!
Jeg må bare si at jeg hadde blitt oppriktig glad for å treffe en av de få ærlige bilistene der ute. Ellers vil jeg tipse deg om et firma som heter Micropaint. Disse holder til flere steder i Norge og spesialiserer seg på å gjøre avgrensede reparasjoner. Egentlig tviler jeg litt på at eier i det heletatt kommer til å kontakte deg, men gjør han det så skal du ikke se bort fra at ærligheten din har gitt deg ei stjerne i boka hans også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har forøvrig nylig gjort noe likende, jeg klarte helt utrolig nok å rykke motorsykkelen inn i en bil (så det ble en ripe), la igjen kontaktinfo, og eier tok kontakt, vi skrev en skademelding osv. Hva slags rettigheter/mangel på rettigheter har man angående kostnad av oppretting? Om han involverer sitt forsikringsselskap eller ikke, i hvor stor grad kan jeg påvirke om reparering skjer på en billig måte eller ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har forøvrig nylig gjort noe likende, jeg klarte helt utrolig nok å rykke motorsykkelen inn i en bil (så det ble en ripe), la igjen kontaktinfo, og eier tok kontakt, vi skrev en skademelding osv. Hva slags rettigheter/mangel på rettigheter har man angående kostnad av oppretting? Om han involverer sitt forsikringsselskap eller ikke, i hvor stor grad kan jeg påvirke om reparering skjer på en billig måte eller ikke?

 

AtW

 

Ingen rettigheter... du kan ikke gjøre det selv, du kan ikke velge hvem som gjør det, du kan ikke bestemme pris.

 

Blir bare ordnet en takst, deretter får du kanskje tilbud om å gjøre opp privat for å slippe bonustap.

Lenke til kommentar

Som sagt, du har ingen rettigheter, men tror de fleste går med på å la deg ordne opp uten å involvere forsikringen. Er ikke mange som ikke klarer å sympatisere et bonus-tap. De taper ikke noe på at du betaler fra egen lomme.

 

Når det gjelder takst, så er det mest naturlig å gjøre dette på merkeverksted. Men skader ikke å spørre om å ta det en annen plass. Så lenge du får kvittering på arbeidet, så har du også garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar

 

Har forøvrig nylig gjort noe likende, jeg klarte helt utrolig nok å rykke motorsykkelen inn i en bil (så det ble en ripe), la igjen kontaktinfo, og eier tok kontakt, vi skrev en skademelding osv. Hva slags rettigheter/mangel på rettigheter har man angående kostnad av oppretting? Om han involverer sitt forsikringsselskap eller ikke, i hvor stor grad kan jeg påvirke om reparering skjer på en billig måte eller ikke?

 

AtW

 

Ingen rettigheter... du kan ikke gjøre det selv, du kan ikke velge hvem som gjør det, du kan ikke bestemme pris.

 

Blir bare ordnet en takst, deretter får du kanskje tilbud om å gjøre opp privat for å slippe bonustap.

 

 

Ingen rettigheter i praksis kan jeg være med på, men det er vel neppe ingen rettigheter absolutt? Hva om noen krever 100k for en ripe på en gammel 240?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Har forøvrig nylig gjort noe likende, jeg klarte helt utrolig nok å rykke motorsykkelen inn i en bil (så det ble en ripe), la igjen kontaktinfo, og eier tok kontakt, vi skrev en skademelding osv. Hva slags rettigheter/mangel på rettigheter har man angående kostnad av oppretting? Om han involverer sitt forsikringsselskap eller ikke, i hvor stor grad kan jeg påvirke om reparering skjer på en billig måte eller ikke?

 

AtW

 

Ingen rettigheter... du kan ikke gjøre det selv, du kan ikke velge hvem som gjør det, du kan ikke bestemme pris.

 

Blir bare ordnet en takst, deretter får du kanskje tilbud om å gjøre opp privat for å slippe bonustap.

 

 

Ingen rettigheter i praksis kan jeg være med på, men det er vel neppe ingen rettigheter absolutt? Hva om noen krever 100k for en ripe på en gammel 240?

 

AtW

 

 

Da går det vel på svindel, det er en annen sak og behandles under straffeloven men så lenge motpart og forsikringsselskap holder seg innenfor loven... da har man ingen rettigheter.

 

Men man kan selvsagt komme med forslag, ingen som forbyr noen det.

 

Trodde det var underforstått i svaret mitt så jeg tok ikke noe forbehold om lovbrudd fra motpart eller forsikringsselskap.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ja, naturlig det hvis man skal ta oppgjøret utenom forsikringen?

 

Det naturlige er vel å ta alt via forsikringsselskap å få takst fra forsikringsselskapet eller direkte fra verksted... ser ingen grunn til å ikke involvere forsikringsselskapet uansett om dere kanskje velger å gjøre opp privat senere.

 

Noe annet vil være idiotisk sett fra fornærmede... altså han som ikke har skyld i uhellet.

Lenke til kommentar

Bulket eller knukket? Jeg antar at det er knukket/knust en del av fangeren, og da ser jeg for meg at prisen for reparasjon fort kan gå opp i 10 - 15 tusen. Jeg går ut ifra at et evt. karosseriverksted må skaffe ny fanger, og med mindre de kan få denne fra et huggeri, så kan det gå mange tusen bare på fangeren.

Endret av Crumpler
Lenke til kommentar

 

Ja, naturlig det hvis man skal ta oppgjøret utenom forsikringen?

 

Det naturlige er vel å ta alt via forsikringsselskap å få takst fra forsikringsselskapet eller direkte fra verksted... ser ingen grunn til å ikke involvere forsikringsselskapet uansett om dere kanskje velger å gjøre opp privat senere.

 

Noe annet vil være idiotisk sett fra fornærmede... altså han som ikke har skyld i uhellet.

 

Hvorfor er det idiotisk så lenge krasjeren gjør opp for seg?

Lenke til kommentar

 

 

Ja, naturlig det hvis man skal ta oppgjøret utenom forsikringen?

 

Det naturlige er vel å ta alt via forsikringsselskap å få takst fra forsikringsselskapet eller direkte fra verksted... ser ingen grunn til å ikke involvere forsikringsselskapet uansett om dere kanskje velger å gjøre opp privat senere.

 

Noe annet vil være idiotisk sett fra fornærmede... altså han som ikke har skyld i uhellet.

 

Hvorfor er det idiotisk så lenge krasjeren gjør opp for seg?

 

 

1. før skaden vet du ikke hvor mye det vil koste

 

2. skal man ta takst i mellomtiden vet du ikke at han faktisk vil gjøre opp for seg uansett hva han sier der og da

 

3. du har ingen ting å stille opp med dagesvis og ukesvis etter hvis motpart slår seg vrang

 

Å skrive skademelding på stedet og levere inn tl forssikringsselskapene langt fra utelukker å gjøre opp privat senere, en takst via verksted som har avtale med forsikringsselskap vil også være tryggere. Det er ikke bare motpart du kan bli lurt av men også verksted.

 

Å ikke skrive skademelding på stedet nærmest utelukker oppgjør i det hele tatt hvis plutselig motpart "slår seg vrang", "ikke husker like godt", eller "husker annerledes".

 

God nok grunn?

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært involvert i to saker; ene min feil (ish) og andre motparten.

 

I begge tilfeller skrev vi skademelding. I saken hvor det var min feil, så valgte motparten og ikke gjøre noe videre med saken (misstenker ikke helt rent mel i posen). I den andre, så skrev vi skademelding. Ble kontaktet noen dager senere hvor motparten lurte på om det var mulig å ordne opp utenom forsikringen. Jeg ordnet takst, og overleverte den og han overførte penger.

 

Jeg ser ingen grunn til å unødig bruke forsikringselskapets resurser, forsikring er dyrt nok som det er. Hvis folk skal bruke de uten at de får noe igjen, så blir det dyrere (evt lengre behandlingtid)

Lenke til kommentar

Har vært involvert i to saker; ene min feil (ish) og andre motparten.

 

I begge tilfeller skrev vi skademelding. I saken hvor det var min feil, så valgte motparten og ikke gjøre noe videre med saken (misstenker ikke helt rent mel i posen). I den andre, så skrev vi skademelding. Ble kontaktet noen dager senere hvor motparten lurte på om det var mulig å ordne opp utenom forsikringen. Jeg ordnet takst, og overleverte den og han overførte penger.

 

Jeg ser ingen grunn til å unødig bruke forsikringselskapets resurser, forsikring er dyrt nok som det er. Hvis folk skal bruke de uten at de får noe igjen, så blir det dyrere (evt lengre behandlingtid)

 

Så lenge du har å gjøre med slekt eller venner du stoler på er det vel ikke noe problem men så lenge det er med fremmede vet du ALDRI sikkert at de vil gjøre opp for seg.

 

Å unødig bruke forsikringsselskap ser jeg heller ingen grunn til men vi er bare ikke enig om hva som er unødig bruk.

 

Hvis noen hadde bulket bilen din og dere ikke skrev skademelding fordi han ville gjøre opp privat men nektet senere hadde du nok vært enig i at å bruke forsikringsselskapene ikke en unødig bruk selv om selve oppgjøret gjøres privat.... dette er virkeligheten for MANGE!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...