Gå til innhold

Nice i høstferien? Tryggt?


Anbefalte innlegg

Jeg ser at jeg kunne få billige turer til Nice til høstferien. Men er Nice tryggt å reise til tror dere? Er det dumhet av meg å tenke på å dra dit? Jeg tenker at terroren slo bare til tilfeldig der. Og at det egentlig kan skje hvor som helst selv om Frankrike har vært veldig så utsatt. 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lynet slår ikke ned på samme plass bruker jeg å si.

 

Sommeren 2012 reiste vi til Bulgaria ett par uker etter at en bombe hadde gått av på flyplassen i Burgas, men jeg sitter nå fortsatt her å skriver dette.

 

Terror kan skje hvor som helst, skal du bekymre deg for alt mulig kan du like godt gjemme deg under dyna for resten av livet, når det er sagt så er det flere nordmenn som blir drept i trafikken hvert år fremfor terrorangrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å reise - sjansen for å dø i en bilulykke til/fra flyplassen på en vanlig dag er langt større enn sjansen for å dø i et terrorangrep. Ingen grunn til å gå rundt og være redd for terror hverken i Nice eller andre steder.

 

Terrorangrep vil desverre skje ulike steder i fremtiden men sjansen for å havne oppi noe sånt er forsvinnende liten - sjansen for å bli skadet/drept pga terror er enda mindre.

 

Billige billetter er det bare å kaste seg over - Nice er nydelig  :)

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst frykten som vil hindre folk å reise. Jeg er ganske redd for å reise pga terror, selvom jeg vet så godt at sjansen er veldig liten for at noe vil skje. Men det er vel det som er målet til terroristene - å skape frykt. Og det har de klart på mange av oss :(

Lenke til kommentar

Nice er sannsynligvis den tryggeste plassen man kan dra til de neste 3 - 6 mnd. Har ikke noe med at "lynet" sjelden slår ned to ganger, men at folk blir mer årvåkne i forhold til avvik og man har langt større kontroll knyttet til større folkemengder.

 

Husker jeg skulle reise til Latin-Amerika med Pan Am i januar 1989 - noen kjenner kanskje til Lockerbie-bombingen den 21.desember 1988. Bombe på fly drepte 270 stk. Flyet var Pan Am. Folk lurte på om jeg ikke var redd, noe jeg ikke var - det var et meget trygt tidspunkt å fly på fordi sikkerhetskontrollen var så skjerpa pga ulykken.

 

Ellers er det i Frankrike mer enn 20 ganger mer sannsynlig å bli drept i trafikken enn i en "terroraksjon", - selv med 2 større i løpet av et år. I USA er det siden 2001 drept under 100 personer i terrorangrep (inklusive Orlando). 150 000 mennesker er i løpet av samme tid drept med skytevåpen.

Lenke til kommentar

Ingen steder er trygge, heller ikke å bli hjemme.

 

Folk er redde for terrorisme, flystyrt og haier fordi det er spektakulært og er noe man skriver om i media, men det er en rekke andre dødsårsaker som er mye mer sannsynlig. Når leste du sist i avisen av noen som ble drept av en ku? Det er mye mer utbredt enn å bli drept av bier som igjen er mye mer sannsynlig enn å bli drept av haier. Og å bli drept av å falle i trapp er mye mer utbredt enn alle dødsårsakene man skriver om i media. Og trafikkulykker er langt farligere enn det igjen. 

 

Om du ønsker redusere risiko er det ting du kan gjøre uansett hvor du er:

-ikke beveg deg nær trafikk med hodetelefoner

-ikke bruk noen form for rusmiddel

-hold deg unna store folkemasser, men er man på steder man ikke kjenner bør man også holde seg unna folketomme gater

-bruk bilbelte, også på buss, og plasser deg slik at du har en seterygg og ikke en metallstang forran deg om det blir bråstopp

-lær hvor nødutgang og verneutstyr er når du er innendørs eller i et transportmiddel

-bruk stabile sko uten lange skolisser du kan snuble i

-ikke ha synlig dyre gjenstander eller vis frem lommeboken din

-unngå kjøretøy i dårlig stand og uforsiktige sjåfører

-følg reiserådene til UD, ikke bare fordi det er mere risiko der, men fordi reiseforsikringen da ikke gjelder

 

Hvert enkelt av disse punktene vil redusere risiko langt mer enn Nice vs. Barcelona eller Nice vs. Oslo.

Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst frykten som vil hindre folk å reise. Jeg er ganske redd for å reise pga terror, selvom jeg vet så godt at sjansen er veldig liten for at noe vil skje. Men det er vel det som er målet til terroristene - å skape frykt. Og det har de klart på mange av oss :(

 

Jeg kan få en tur til langt over halv pris for meg og ungene. Har ikke mye penger så har dårlig råd, men jeg tror jeg vil være livredd dersom jeg reiser, så jeg vil nok ikke slappe av. Får velge en annen plass selv om det koster dobbelt opp. 

Lenke til kommentar

Jeg har vært i Nice/provence flere ganger, og må si at høsten virker som en fin tid å dra på. Færre turister og derfor også mindre sjanse for terror(de vil jo ramme flest mulig)

I fjor ble vi frastjelt kofferter på denne tiden, og den andre mobilen min havnet seff i Tunisia. Det er et åpenlyst problem med kriminelle i Frankrike på sommeren. Mer turister og stress. Og politiet skjønner ikke Engelsk akkurat rundt den perioden. Høsten er mer avslappet.

Personlig er jeg ikke så fan av Nice, og synes det er mye annet rundt som er bedre.

Jeg er fan av Frankrike generelt, men begynner å lure litt. Sjansen er liten for at det skjer noe, men det har jo skjedd mye i Frankrike siden starten av 2015. Og det virker som at de bare legger seg flate i solidaritet i eget land mens de bomber andre land. De må fikse seg selv først. Det hjelper ikke å bekjempe terror utenfor der det skjer.

 

 

Som flere skriver, lynet slår sjelden ned på samme sted flere ganger, hold deg unna folkesamlinger som f.eks fyrverkeri i Cannes(var på det i fjor og det kunne jo like greit skjedd noe der).

 

10-20 min unna Nice ligger Antibes, mye flottere plass å være og sikkert enda mindre sjange for terror.

 

Antibes er mitt favorittsted. Gåtur rundt Cap d'Antibes er obligatorisk. Fin strand ved muren. Også ute på Cap og i Juan Les Pins

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...