Gå til innhold

Pass nødvendig for Amsterdam? (KLM)


Anbefalte innlegg

Jeg vil reise til Amsterdam med KLM. Jeg er norsk statsborger, og reiser tur/retur Norge/Amsterdam.

Jeg har ikke passet tilgjengelig, og får ikke denne dritten til å fungere:

https://www.klm.com/travel/no_no/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/index.htm

 

Jeg fyller inn at jeg er norsk og skal reise fra Norge til Amsterdam. Får bare opp en blank side. Må jeg ha passet? Klarer dere å få den til å fungere? Noen som vet noe?

 

Jeg har tidligere reist til Polen uten pass. Pass er ikke et krav, men flyselskapet (Wizzair) krever det ved ombordstigning. Dermed måtte jeg ha nødpass, som jeg fikk på flyplassen.

 

Denne turen er dårlig planlagt, så passet er ikke tilgjengelig for avreise i morgen. Jeg har bankkort med ID og førerkort.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke vågt meg langt uten pass nå for tiden - det er blitt strengere innenfor Schengen det siste året og selv om det ikke er garantert at du må vise pass, så er det ikke veldig usannsynlig.

 

Kun en uke eller to siden det var noen avisartikler om at politiet meldte at en kunne reise til Sverige og Danmark uten pass, men det var så langt de var villig til å strekke seg når det gjaldt å garantere hvor langt man kom uten pass...

Lenke til kommentar

Da jeg dro til Polen var det visstnok ikke krav om pass. Jeg måtte likevel ha det fordi flyselskapet Wizzair krevde det ved ombordstigning.

Jeg blir ikke klok på hva KLM krever. Jeg får ikke tjenesten "hvilke dokumenter trenger jeg?" til å fungere...

 

Satser på at slekt og venner klarer å frakte passet hit i tide.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg reiser mye i Europa, og blir aldri (nesten) bedt om å vise pass når jeg reiser innenfor Schengen-området. Unntaket er dersom jeg en sjelden gang sjekker inn bagasje, da blir jeg alltid spurt. Nå er det enkelte flyselskaper som krever ID-sjekk ved ombordstigning, men jeg tror ikke KLM er blant disse (har ikke flydd med dem på en stund). Når det er sagt, er man jo pålagt å ha med seg identifikasjonspapirer når man er i utlandet, og utenfor Norden er det kun pass som er gyldig for nordmenn. Jeg har likevel opplevd at det går bra å vise norsk førerkort, men ville ikke tatt sjansen på det.

Lenke til kommentar

Til neste år skal de europeiske ID-kortene også komme til Norge, da kan man droppe passet. Samboern min har et av disse og de er ikke større enn et bankkort som man kan ha i lommeboka.

Det du tenker på er nasjonalt ID-kort, ikke europeisk. Mange land har slike kort, også utenfor EU, men det er forskjellige standarder og sikkerhetsfunksjoner i de enkelte land. Du må likevel ha pass for å reise til mange land utenfor Schengen, så nasjonalt ID-kort er ikke tilstrekkelig for alle formål. Tilsvarende, i USA finnes Passport Card og Passport Book, der det første er som et nasjonalt ID-kort som gjelder til Canada og Mexico (+ litt til). Dersom en person fra USA skal til Europa må vedkommende ha Passport Book.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i Amsterdam tre ganger.

To av gangene var det ID-sjekk inn i Nederland. Den ene gangen var det ID-sjekk inn i Norge.

Den tredje gangen var det ingen sjekk noen av veiene.

Jeg hadde ikke reist uten pass selv om det er Schengen.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Reiste med KLM gjennom Amsterdam og til Italia noen dager siden, brukte førerkortet mitt hele turen, dog ble jeg spurt en gang på hjemmresen i Amsterdam om jeg hadde noe annet, noe jeg sa jeg ikke hadde, men ble sluppet igjennom likevel.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Reiste med KLM gjennom Amsterdam og til Italia noen dager siden, brukte førerkortet mitt hele turen, dog ble jeg spurt en gang på hjemmresen i Amsterdam om jeg hadde noe annet, noe jeg sa jeg ikke hadde, men ble sluppet igjennom likevel.

Ja, det hender man ikke blir sjekket og det hender de lar en slippe forbi med legitimasjon som ikke er godkjent i utlandet, men den eneste legitimasjonen fra Norge som er godkjent der er pass. Om man reiser uten pass og de følger reglene kan det bli en meget dyr opplevelse så det er ikke anbefalt å satse på det.

 

Man kan jo selv prøve å finne ut  av hva som må til da:

--Istedenfor å reise hjem til skole/jobb må man bli i landet til man får tak i gyldig legitimasjon.

-man må ha losji til man får tak i papirer og om det er noen som tropper opp uten booking og forhåndsbetalt rom er det mye mer sannsynlig at de vil kreve gyldig legitimasjon for å gi deg et rom.

-Så man man finne nærmeste norske ambassade som har begrenset åpningstid og fortelle dem "Jeg er en idiot som reiser til utlandet uten gyldig legitimasjon til tross for alle advarsler, hvor mange dager tar det å skaffe meg nytt pass?".

-Og så må man booke ny reise hjem på kort varsel som ikke er billig.

Lenke til kommentar

Til neste år skal de europeiske ID-kortene også komme til Norge, da kan man droppe passet. Samboern min har et av disse og de er ikke større enn et bankkort som man kan ha i lommeboka.

Dette skulle være klart 1. Januar 2013. Deretter trengte de litt ekstra tid, "kommer 1. Januar 2015". Nå er det slutten av 2016 som er neste plan... :p http://www.dinside.no/886236/tre-aar-til-nordmenn-faar-id-kort#_ga=1.101630792.856487614.1463798615

Lenke til kommentar

Dette skulle være klart 1. Januar 2013. Deretter trengte de litt ekstra tid, "kommer 1. Januar 2015". Nå er det slutten av 2016 som er neste plan... :p http://www.dinside.no/886236/tre-aar-til-nordmenn-faar-id-kort#_ga=1.101630792.856487614.1463798615

I 2015 trodde man de skulle komme i 2017.

http://www.nettavisen.no/nyheter/nasjonale-id-kort-kommer-fra-2017/8554270.html

 

Da jeg var innom for å få nytt pass tidligere i år spurte jeg om hva status var og da sa de 2018...kanskje..

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt behovet, utover at et nasjonalt ID-kort er enklere å ha med seg enn et vanlig pass. Man må (vel?) uansett ha pass når man skal utenfor EU/EØS, så det holder ikke med nasjonalt ID-kort for meg. Synes det funker fint med norsk førerkort i Norden, og pass ellers i verden. Når prisen for nasjonalt ID-kort forventes å bli opp mot prisen av et pass (300-400?), og gyldighetsperioden det halve (5 år?), er det også noen kroner som kommer i tillegg til passet.

Lenke til kommentar

2017 er hva jeg hørte. Herregud så slapt.

Slapt? Husk at dette ble vedtatt så sent som i 2007. Her har man en haug norske byråkrater som skal på konferanser og de skal selvsagt på studietur til samtlige land som har ID-kort. De har spesialisert seg på ID-kort og gjort det til sin karriere så det er bare naturlig at de skal få jobbe med prosjektet helt til de går av med pensjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil reise til Amsterdam med KLM. Jeg er norsk statsborger, og reiser tur/retur Norge/Amsterdam.

Jeg har ikke passet tilgjengelig, og får ikke denne dritten til å fungere:

https://www.klm.com/travel/no_no/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/index.htm

 

Jeg fyller inn at jeg er norsk og skal reise fra Norge til Amsterdam. Får bare opp en blank side. Må jeg ha passet? Klarer dere å få den til å fungere? Noen som vet noe?

 

Jeg har tidligere reist til Polen uten pass. Pass er ikke et krav, men flyselskapet (Wizzair) krever det ved ombordstigning. Dermed måtte jeg ha nødpass, som jeg fikk på flyplassen.

 

Denne turen er dårlig planlagt, så passet er ikke tilgjengelig for avreise i morgen. Jeg har bankkort med ID og førerkort.

 

Jeg har måtte vise pass når jeg skal til Amsterdam. De er veldig strenge når man skal hjem igjen fra Amsterdam. Flyplassen der er langt strengere enn de norske. Synes det er bra at de er streng på det i disse dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...