Gå til innhold

Er tyrkia trygt å reise til ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg aldri giddet å dra til Tyrkia, men det er av helt andre grunner enn terror-faren.  Landet styres av en diktator som har drept pressefriheten i landet, og som i årevis har drevet kring mot en gruppe mennesker i landet. Dette har ført til at 10-tusenvis av mennesker har blitt drept, dvs. LANGT flere enn det som feks. er drept i Israel/Palestina konflikten.  Hvor er fordømmelsen og ropene av boikott her?

 

Det rare er at mange av de jeg kjenner som er veldig i mot Israel ferierer i Tyrkia uten problemer.

 

Det finnes massevis av andre land jeg kan bruke pengene mine i.

Endret av covah
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ventet på at noen skulle bumpe denne, selv om det var av tøvete grunner da alle skjønner at et uventet kupp ikke akkurat er noen ideell situasjon å reise i.

 

Å fraråde muslimske land er tull, dette varierer fra land til land og det er håpløst å generalisere på det.

 

Jeg tror nordmenn i Tyrkia er veldig trygge, da Tyrkia har de fleste institusjoner godt etablert og utvidet samarbeid med EU sammenliknet med endel land i tredje verden og spesielt Asia og Midt-Østen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bryter man UDs råd må man huske på at reiseforsikringen ikke gjelder og det er absolutt ikke lurt.

 

Ellers er risiko for terror (som jo ikke er rasjonelt i forhold til risiko for for eksempel trafikkulykker) langt fra eneste grunn til å holde seg unna muslimske land:

-Ikke-muslimer har mindre rettigheter. Det kan være båre formelle og uformelle regler for det.

-Slitsom lokalbefolkning som mangler folkeskikk. Dette gjelder som sagt ikke hele befolkingen, men mange av de man møter som turist.

-Man støtter regimer som er demokratisk eller som bryr seg om menneskerettigheter. Selv i Tyrkia blir voldtekstofre helt nede i 5 år tvangsgiftet for at overgriperen skal slippe straff.

-Det er mye korrupsjon i landene og man kan ikke stole på politiet.

-Kvinner er oftere utsatte for overgrep og om de prøver å anmelde angrep kan de selv risikere å bli fengslet.

-Flere av landene har "blodlover" som gjør at om man er involvert i en ulykke kan man selv om man ikke har noen skyld bli pålagt å betale en lokal familie flere hundre tusen for at man ikke skal bli drept. Dette gjelder spesielt ved trafikkulykker.

-Det kan være ulovlig å dele rom med partner man ikke er gift med.

-Å være full på offentlig plass eller å kysse en person offentlig kan medføre fengsling.

-Blir man først satt i fengsel kan man faktisk risikere å bli drept der.

-De som er homofile vet sikkert hvor risikabelt det er for dem å reise til muslimske land.

 

Man bør absolutt gjøre research før man reiser til et muslimsk land og ikke bare tro at det er "syden".

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bryter man UDs råd må man huske på at reiseforsikringen ikke gjelder og det er absolutt ikke lurt.

 

Flere forsikringsselskaper har allerede gått ut og sagt at de utvider vilkårene for de som enten har bestilt reise (full refusjon) eller allerede er i Tyrkia (reise hjem tidligere/asap uten ekstra kostnad). I tillegg har de sagt at de tilbyr full dekning for de som velger å reise til tross for UDs råd, men det kan være smart å ta en kjapp samtale/søk på nett hos den enkelte forsikringstilbyder for å finne ut hvor de står.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Så et program , der hadde de slått i hjel en homofil på stranda , de har sågar anti-homofil reggae :p

 

Ville ikke dratt til Tyrkia eller Egypt , ikke sånn som det er nå hvertfall.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Hadde ikke vært redd for å reise til Tyrkia. Jeg har faktisk tenkt meg dit selv. Jeg ser på sannsynligheten for å bli rammet av terror som veldig liten. Selv har jeg for det meste tenkt til å holde meg unna turiststrøkene, men det er bare fordi jeg liker meg best utenfor disse områdene.

 

Jeg trodde ikke det skulle være noe problem med reiseforsikringen dersom det ikke stod at de frarådet alle reiser til landet. Her står det vel bare at dem fraråder alle reiser som ikke er nødvendige. Men dersom man vil være sikker er det best å sjekke med sitt forsikringsselskap.

 

Det er selvfølgelig tull å fraråde reiser til alle muslimske land. Det er en enorm variasjon og folk er stort sett greie over alt. Slutt å spre fordommer og annet vas. Istedenfor å tro på alt man blir fortalt, ta heller å se selv før du gjør deg opp en mening. For å komme med noe fakta så er de landene med høyest mordrate faktisk kristne land i latin-Amerika.

Endret av Olabukse3
Lenke til kommentar

Bare fint at folk er redde, da blir det mindre trengsel, lavere priser og generelt en bedre ferie for oss som ikke tror at verden = det man ser på TV.  Ser frem til tre uker i Istanbul om ikke så lenge.

De fleste vil betegne det som klokt å lytte til UDs reiseråd.

De sier fortsatt at de fraråder opphold i Istanbul og Ankara, samt grenseområdene mot Syria.

Norske myndigheter har lett for å være restriktive med reiseråd, det gjør det enda litt viktigere å lytte til de når de først kommer.

 

Hele reiserådet kan du lese her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-reiserad/tyrkia_reiserad/id2475584/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...