Gå til innhold

Dårlig i engelsk, men kan jeg reise til utlandet allikevel?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig dårlig i engelsk. Var på ferie i år, men merket at engelsken min var veldig dårlig. Men det som trøster meg nå er at jeg kan trene litt til neste år, og velge samme plassen som i år for da slipper jeg å spørre meg frem og er mer kjent. 

 

Er det dumt å reise til utlandet når man er dårlig i engelsk?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...] og velge samme plassen som i år for da slipper jeg å spørre meg frem og er mer kjent.

Det er vel nettopp det du ikke bør gjøre, om målet er å bli bedre i engelsk.

 

Ellers så er det ingen lover som sier at du ikke kan reise uten å kunne engelsk... Mange tyskere som kommer til Norge med bobilene sine om sommeren, snakker knapt nok ett eneste ord engelsk. Det samme gjelder japanere og kinesere, de har store overklasser som reiser verden rundt uten å kunne noe særlig engelsk. Og reiser du til Italia, Spania, Frankrike, generelt land som har store språk / stor befolkning, så er ofte deres engelskkunnskaper tilsvarende dårlig.

 

Du kommer, som han over skriver, langt med litt gestikulering, godt humør og noen få ord engelsk. En skal ikke så langt tilbake i tid før engelsk var et mindre behersket språk verden over, men folk reiste da likevel.

Lenke til kommentar

Hoteller og andre steder som er vant med turister kan nok engelsk til at det går ann å kommunisere med de. Men jeg har vært på flere restauranter, for eksempel, der ingen kan engelsk og hele menyen står på fransk. Da er det frem med google translate, for så å peke på hva du vil ha.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg har et høyt, akademisk nivå på engelsk og det er ingen fordel med mindre du er i et engelsktalende land. Jeg merker ofte at faren min med sin haltende norwenglish har lettere for å kommunisere fordi han snakker like dårlig som de vi møter.

 

Angående fransk så kan jeg un petit peu francais (nok til å lese menyer og spørre om veien) men ikke nok til å lage setninger, og engelsk har fungert helt fint i Frankrike. Det eneste "problemet" er at enkelte franskmenn (og spesielt de som blir ansatt som kelnere) føler for å demonstrere at de egentlig ikke liker å snakke engelsk selv om de kan. Det verste eksemplet var en kelner i Paris som oversatte alt jeg sa til fransk og ville ha meg til å repetere det tilbake til ham før han tok bestillingen. En annen kelner i Aix-en-Provence sukket tungt og sa "okaaay..." når vi ønsket å snakke engelsk. Kelnere med attitude er liksom en del av den fransk erfaringen (dog blir det dårlig med tips av det).

Lenke til kommentar

Så 99% av de som reiser til Frankrike burde ikke reist dit? Er bra å si.

 

Hvorfor ikke? Er ikke noe problem i det hele tatt. 

Jeg er nå alene i Sør-Amerika og snakker svært dårlig spansk, men det går utrolig greit likevel. Kommunikasjon er mye mer enn ordene man uttaler, og man kommer utrolig langt med common sense og godt humør. 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det er flere nordmenn som ikke snakker eller skriver godt nok engelsk, selvom de liker å skryte av sine engelsk kunnskaper. Mangel på engelsk kunnskaper gjelder både den yngre og den eldre generasjonen.

 

Reis til utlandet er mitt råd!

Endret av Det gode liv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så 99% av de som reiser til Frankrike burde ikke reist dit? Er bra å si.

Hvorfor ikke? Er ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg er nå alene i Sør-Amerika og snakker svært dårlig spansk, men det går utrolig greit likevel. Kommunikasjon er mye mer enn ordene man uttaler, og man kommer utrolig langt med common sense og godt humør.

Det er et svar til Dubious, der jeg lurer på om han faktisk mener det han skriver... "Er bra å si" er sarkastisk. :)
Lenke til kommentar

Reis til utlandet med god samvittighet.

Trøsten er at bortsett fra Storbritannia snakker folk i de fleste europeiske land ikke bedre engelsk enn det gjennomsnittlige nordmann. Den beste måten å forbedre engelsken på er å praktisere, og om du ikke våger deg utenfor grensen vil du neppe forbedre deg. Sverige holder ikke. ;)

Lenke til kommentar

 

Så 99% av de som reiser til Frankrike burde ikke reist dit? Er bra å si.

 

Hvorfor ikke? Er ikke noe problem i det hele tatt. 

Jeg er nå alene i Sør-Amerika og snakker svært dårlig spansk, men det går utrolig greit likevel. Kommunikasjon er mye mer enn ordene man uttaler, og man kommer utrolig langt med common sense og godt humør. 

 

 

Stemmer! Jeg var i Sør-Amerika for snart 20 år siden - helt alene, nær null i spanskkunnskap (snakket ikke bare dårlig - mer eller mindre fraværende). Det gikk helt greitt. Største problemet var når jeg måtte anmelde et lommetyveri i Buenos Aires.

 

Språk er en marginal hindring om man vil reise etter min mening. Personlig har jeg primært reist til land hvor jeg ikke kan språket, og hvor de ofte er dårlige i engelsk. 

Lenke til kommentar

 

 

Så 99% av de som reiser til Frankrike burde ikke reist dit? Er bra å si.

Hvorfor ikke? Er ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg er nå alene i Sør-Amerika og snakker svært dårlig spansk, men det går utrolig greit likevel. Kommunikasjon er mye mer enn ordene man uttaler, og man kommer utrolig langt med common sense og godt humør.

Det er et svar til Dubious, der jeg lurer på om han faktisk mener det han skriver... "Er bra å si" er sarkastisk. :)

 

 

Sorry! Mente å svare ham og siterte deg ved uhell :D

Endret av Linaria1
Lenke til kommentar

 

 

Så 99% av de som reiser til Frankrike burde ikke reist dit? Er bra å si.

 

Hvorfor ikke? Er ikke noe problem i det hele tatt. 

Jeg er nå alene i Sør-Amerika og snakker svært dårlig spansk, men det går utrolig greit likevel. Kommunikasjon er mye mer enn ordene man uttaler, og man kommer utrolig langt med common sense og godt humør. 

 

 

Stemmer! Jeg var i Sør-Amerika for snart 20 år siden - helt alene, nær null i spanskkunnskap (snakket ikke bare dårlig - mer eller mindre fraværende). Det gikk helt greitt. Største problemet var når jeg måtte anmelde et lommetyveri i Buenos Aires.

 

Språk er en marginal hindring om man vil reise etter min mening. Personlig har jeg primært reist til land hvor jeg ikke kan språket, og hvor de ofte er dårlige i engelsk. 

 

Aah, jeg skal til Buenos Aires neste uke. Ikke snakk om lommetyveri! Vurderer å lime igjen veska mens jeg er der borte  :eek: 

 

Uansett, språket er null problem, og om man reiser mye, så lærer mer og mer for hver gang. bare å hoppe u i det :D 

Lenke til kommentar

Bare ikke reis til Frankrike, med mindre du kan fransk

De fleste turister i andre land kan ikke språket til det landet de reiser til og mange av de kan ikke Engelsk

 

Et svært dårlig råd. 

 

Frankrike er det landet i VERDEN altså på planeten TELLUS som får flest turister årlig.

 

Hvor mange av de, estimert tror du kan fransk flytende til å klare seg 100% gjennom et opphold? 

 

Herregud, for et elendig råd. Det hadde passet å gi i 1950, ikke i 2016. 

Endret av Mchansern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...