Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert OS med ny SSD


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en m4 ssd, satte den inn og fikk installert windows 7. Restartet, maskinen kjørte oppdateringer, men da jeg skulle starte den igjen fikk jeg feilmelding : insert proper bort device and press any key. Satte inn Windows cd, og skulle installere på nytt. Jeg kommer til den hvite loading baren, så blir skjermen sort. prøvde med den gamle os disken, får heller ikke denne til å fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du dobbeltsjekket at bootrekkefølgen er korrekt i BIOS? Er du sikker på at det ikke er et minnekort/USB-minne som står i maskinen og forstyrrer oppstarten?

 

Ja, ingen masselagring. Har prøvd både cd og SSd først. Mistenker achi/ide problem, men jeg har prøvd begge deler der også. Tatt ut bios batteri og resat bios.

Lenke til kommentar

Du har installert SSD på hva da ?

Laptop , stasjonær ?

AMD brikkesett ?, intel brikkesett ?

SATA kontroller , Intel PHC(ICHx) ? , Marvell (mvxxxx) ?, jmicron(JMBxx) ?, AMD SB ?, annet ?

Win installasjon gjort med kontroller i AHCI mode ? , IDE (compability) mode ?

Var "andre" disker tilkoplet ved win installasjon , eller "kun" SSD ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg fikk same feilmelding da jeg byttet fra IDE til RAID-oppsett på maskinen uten å reinstallere OS.

 

Standardsvaret blir vel å tilbakestille hovedkort og så legge inn Windows på nytt.

 

Jeg klarer ikke å legge inn Windows på nytt, den stopper ved den hvite loading baren.

Gå inn i å sett disken som primary HD, bruk Hirens boot disk.

Den finner du her. http://www.hiren.info/pages/bootcd

Det skal nok gjøre trikset

 

Den består av omtrent 100 småprogrammer, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å installere Windows på nytt etter å ha nullstilt hovedkortet?

 

Ja, samme feil. Må være diskfeil, hvordan kan jeg nullstille disken, og hvilke disksettinger bør jeg ha i bios?

Har du testet andre disker? Er du sikker på at installasjonsmediet er i orden?

 

Får du bootet inn i Ubuntu Live?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å installere Windows på nytt etter å ha nullstilt hovedkortet?

 

Ja, samme feil. Må være diskfeil, hvordan kan jeg nullstille disken, og hvilke disksettinger bør jeg ha i bios?

Har du testet andre disker? Er du sikker på at installasjonsmediet er i orden?

 

Får du bootet inn i Ubuntu Live?

 

Jeg har jo fått installert på den dagen før, men nei. Jeg har prøvd en annen disk som fungerte dagen før, og i to år før det. Funket ikke det heller. Samme feil. Får ikke kjørt ubuntu live.

Lenke til kommentar

Quoter meg selv:

Var "andre" disker tilkoplet ved win installasjon , eller "kun" SSD ?

 

Dette er viktig.

Er det en annen disk tilkoplet under OS installasjon med lavere disk nummer legger windows som regel boot/system på denne HDD.

DVS at SSD ikke kan være boot disken i BIOS - men den disken som fikk "system reserved" 100MB partisjon.

 

Eks:

SATA port 0 blir disk0

SATA port 1 blir disk1

osv

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...