Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

 

Det er vel en vanlig antakelse i og med at 75 000 * 12 = 900 000. Hvis ikke det er tilfelle, vil du kanskje fortelle hvor mye du tjener i året?

 

Den "riktige" måten er vel x 10.5, ikke 12. Er vel ingen som jobber 12 måneder i løpet av ett år? Mulig noen tar med feriepenger når de beregner sin egen årslønn, men da mener jeg de lurer seg selv. Det er tross alt noe man har opptjent året før.

 

I fjor tjente jeg i underkant av 810 000.

 

Så igjen, fortell meg hvordan du blir ansatt som forsikringsrådgiver med 800+ i året uten noen utdannelse i det hele tatt. Og 30% skatt... Du kan altså skrive bort/vekk ~160.000? Det er så mange feilskjær her at.. Ja jeg vet ikke helt hvor man skal starte.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er vel en vanlig antakelse i og med at 75 000 * 12 = 900 000. Hvis ikke det er tilfelle, vil du kanskje fortelle hvor mye du tjener i året?

 

Den "riktige" måten er vel x 10.5, ikke 12. Er vel ingen som jobber 12 måneder i løpet av ett år? Mulig noen tar med feriepenger når de beregner sin egen årslønn, men da mener jeg de lurer seg selv. Det er tross alt noe man har opptjent året før.

 

I fjor tjente jeg i underkant av 810 000.

 

 

Hvis du ikke tar med feriepengene du sparte opp fra i fjor, så bør du legge til de feriepengene som du legger av til neste år. "Hvis ikke så lurer du deg selv" som du så pent sier det...

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel en vanlig antakelse i og med at 75 000 * 12 = 900 000. Hvis ikke det er tilfelle, vil du kanskje fortelle hvor mye du tjener i året?

 

Den "riktige" måten er vel x 10.5, ikke 12. Er vel ingen som jobber 12 måneder i løpet av ett år? Mulig noen tar med feriepenger når de beregner sin egen årslønn, men da mener jeg de lurer seg selv. Det er tross alt noe man har opptjent året før.

 

I fjor tjente jeg i underkant av 810 000.

 

Så igjen, fortell meg hvordan du blir ansatt som forsikringsrådgiver med 800+ i året uten noen utdannelse i det hele tatt.

 

 

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre enn det jeg gjorde først - men jeg jobber på ren provisjon. Dvs at jeg får en fast % av det jeg selger for hver måned. Man trenger vel strengt talt ingen utannelse for å jobbe med salg?

 

En av norges beste forsikringsrådgivere bor noen få kilometer unna meg. Han tjener godt over 2 millioner i året.

 

Lykkes man i denne bransjen oppnår man en lønn man aldri ville fått andre steder. Men igjen er dette en bransje hvor langt over halvparten mislykkes.

 

Kan sette opp et regnestykke slik at det blir litt enklere.

  • Selger for 125 000,- per uke
  • Selger for 550 000,- per mnd
  • Jeg får 15% provisjon (82 500,-)
  • +/- 10% av kundene benytter seg av angrerett

Dette resulterer i ca 75 000,- brutto per måned. Dette kan alle som jobber med forsikring oppnå, problemet til mange er at de ikke tørr å ta opp telefonen.

Endret av apemann1
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at det finnes noen forsikringsrådgivere som tjener det apemann1 sier han tjener. Det er rådgivere som ikke er tilknyttet en bank eller et kundesenter, men jobber for selvstendige franchisekontor. De er agenter for ulike forsikringsselskap, og sørger i stor grad for at selskapene får inn nye kunder. Tror Apemann1 er litt generøs i forhold til hvor mange som lykkes i et slikt rotterace, etter min erfaring er det vel 1 av 10 som fortsetter etter prøvetiden på 3 måneder.

 

Her kan du tjene mye penger i en ganske lyssky del av forsikringsverden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alder: 32

 

Stilling: Advokat

 

Utdanning: Mastergrad i Rettsvitenskap

 

Lønn: Fastlønn NOK 850 000, bonus siste tre år mellom NOK 600 000 og NOK 1 200 000, total lønn 2015 ca NOK 2 000 000.

 

Andre goder: Mobiltelefon, internett, avis, forsikringer

 

Hvordan fastsettes bonus for advokater?

Er det overskuddsdeling eller prestasjonsbasert?

Lenke til kommentar

 

Alder: 32

 

Stilling: Advokat

 

Utdanning: Mastergrad i Rettsvitenskap

 

Lønn: Fastlønn NOK 850 000, bonus siste tre år mellom NOK 600 000 og NOK 1 200 000, total lønn 2015 ca NOK 2 000 000.

 

Andre goder: Mobiltelefon, internett, avis, forsikringer

 

Hvordan fastsettes bonus for advokater?

Er det overskuddsdeling eller prestasjonsbasert?

 

Det varierer naturligvis veldig. Litt overskuddsdeling (typisk gitt at firmaet eller avdelingen når målene sine) kombinert med en eller annen form for prestasjonsbasert (hvor målene kan variere veldig, gjerne dels skjønnsmessig og dels matematisk) er vanlig. I mindre firma vil du som oftest få lønn mer eller mindre utelukkende basert på hva du fakturerer. I større firma kan det være antall fakturerbare timer, antall faktisk fakturerte timer, eller tilsvarende på kroner (andel av utfakturert over en viss terskelverdi per år). Internasjonalt er det også vanlig med ren ansiennitetsbasert bonus, hvor hvert "årskull" får samme bonus, evt. gitt at den enkelte oppfyller faktureringskravene. 

 

Santaslittlehelper: Hvor mange års erfaring? Stort eller lite firma? Oslo eller annet sted? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Alder: 32

 

Stilling: Advokat

 

Utdanning: Mastergrad i Rettsvitenskap

 

Lønn: Fastlønn NOK 850 000, bonus siste tre år mellom NOK 600 000 og NOK 1 200 000, total lønn 2015 ca NOK 2 000 000.

 

Andre goder: Mobiltelefon, internett, avis, forsikringer

 

Hvordan fastsettes bonus for advokater?

Er det overskuddsdeling eller prestasjonsbasert?

 

Det varierer naturligvis veldig. Litt overskuddsdeling (typisk gitt at firmaet eller avdelingen når målene sine) kombinert med en eller annen form for prestasjonsbasert (hvor målene kan variere veldig, gjerne dels skjønnsmessig og dels matematisk) er vanlig. I mindre firma vil du som oftest få lønn mer eller mindre utelukkende basert på hva du fakturerer. I større firma kan det være antall fakturerbare timer, antall faktisk fakturerte timer, eller tilsvarende på kroner (andel av utfakturert over en viss terskelverdi per år). Internasjonalt er det også vanlig med ren ansiennitetsbasert bonus, hvor hvert "årskull" får samme bonus, evt. gitt at den enkelte oppfyller faktureringskravene. 

 

Santaslittlehelper: Hvor mange års erfaring? Stort eller lite firma? Oslo eller annet sted? 

 

7 års erfaring, stor firma, annet sted (nå)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: NDT Inspektør / Quality Controller 

Hvor gammel du er: 32

Hva du tjener du : 615000 + bonus og overtid

Hvor mye betaler du i skatt? tabelltrek , rundt 180k i året 

Utdanning: kurs + sertifisering 

Goder: gratis telefon + forbruk 

update : NAV - 28000 i måneden 5% skatt  , suger med nedturen i oljebransjen , men satser på og være raskt tilbake i jobb 

Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: NDT Inspektør / Quality Controller Hvor gammel du er: 32Hva du tjener du : 615000 + bonus og overtid

Hvor mye betaler du i skatt? tabelltrek , rundt 180k i året Utdanning: kurs + sertifisering 

Goder: gratis telefon + forbruk

 

update : NAV - 28000 i måneden 5% skatt  , suger med nedturen i oljebransjen , men satser på og være raskt tilbake i jobb

Med nesten 27000 utbetalt er jo dette bare en god ferie? Såklart går det over en lang periode vill det jo bare være kjedelig men du er jo i en fin situasjon økonomisk sett...

Lenke til kommentar

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

Lenke til kommentar

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

 

5% skatt gir jo litt feil bilde her selvfølgelig. Men de færreste kan betale så lav skatt uten å få en baksmell neste år, mulig han har skattet 50% tidligere på året og kan ta seg råd til 5% resten av året. 

Lenke til kommentar

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

 

Hvis man er vant til 50-60k utbetalt (som ikke er uvanlig i oljesektoren), så er det overhodet ingen dans på roser å få månedslønnen halvert :)

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

 

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

Hvis man er vant til 50-60k utbetalt (som ikke er uvanlig i oljesektoren), så er det overhodet ingen dans på roser å få månedslønnen halvert :)

Klart det blir en omstilling, men jeg synes det blir heldt galskap å "klage" over det. Men det er jo helt klart surt!

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

 

Hvis man er vant til 50-60k utbetalt (som ikke er uvanlig i oljesektoren), så er det overhodet ingen dans på roser å få månedslønnen halvert :)

 

 

Yup. Jeg mister jobben snart tror jeg. Ser etter mer sikre veier i firmaet og søker andre veier for å si det slik.

 

 

 

 

Er ikke 27000 utbetalt. Meste man får i fra NAV er vel 62,4% av 6G? Altså omkring 350k i året minus skatt. Så det er nok 27000+- i måneden minus skatt. Så rundt 20000 i måneden utbetalt er nok mer riktig. Burde gå greit for mange, men kjedelig om man har gjort seg vandt til høy lønn, eller avhengig av.

Han skrev jo 5% skatt? Aner ikke reglene rundt det, men om det han sier stemmer så må det jo være en dans på roser for en periode!

 

Hvis man er vant til 50-60k utbetalt (som ikke er uvanlig i oljesektoren), så er det overhodet ingen dans på roser å få månedslønnen halvert :)

Klart det blir en omstilling, men jeg synes det blir heldt galskap å "klage" over det. Men det er jo helt klart surt!

 

 

Jepp. Kan ikke klage på støtten til NAV nei. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...