Gå til innhold

Sesjon del 2 - Hva skjer?


Natrich

Anbefalte innlegg

Dette innlegget forteller deg hva som skjer på sesjonsdagen din, hva du må ha med og helt i bunnen står det hvordan du kan nå Vernepliktsverket.

 

For informasjon og spørsmål rundt FOS, se her.

 

Hva skjer på sesjonsdagen?

Dagen begynner med at sesjonsoffiseren holder et foredrag om Forsvaret og førstegangstjenesten Mest sentral er den delen som handler om hva slags tjeneste og utdanning du kan få i Forsvaret. Deretter er det teoretisk prøve, registrering av helse

 

Teoretisk prøve

Prøven skal gi Forsvaret en idé av di teoretiske kunnskapene dine. Den består av tre deler:

  • Regnestykke
  • Figurregler
  • Ordlikhet

Du får en samlet karakter på disse prøvene. Karakterskalaen går fra 1 til 9.

Vær derfor oppmerksom på at:

  • Du må ha karakteren 3 eller høyere for å bli kalt inn til førstegangstjeneste
  • Du må ha karakteren 5 eller høyere for å søke på utdanning i Forsvaret
  • Du får bare lov til å gjennomføre prøven en gang

Fysisk test

Du skal bli testet i fysisk styrke og kondisjon.

 

Fysisk styrke måles ved beinstyrke og bryst-/armstyrke. Styrketesten er en statisk øvelse (oppdatert info fra: Fizzle):

For bryst-/armstyrke skal du presse så har du kan på en stang som sitter helt fast, deretter ser du på en monitor hvor mange kilo du klarte å presse. Det er nesten likt som benkpress, bare at her beveger ikke stangen på seg.

Beinatesten fungerer på samme måte, bare at man presser så hardt man kan med beina.

 

Løpetest skjer på tredemølle. Under testen vil både stigning og hastighet øke med tiden som går. Det er ikke minstekrav på denne testen.

Tabell forklarer det:

post-149000-0-06202300-1322129446_thumb.png

Skjermdump fra Forsvaret.no

 

Karakterene fordeler seg slik:

post-149000-0-11083500-1322129481_thumb.png

Skjermdump fra Forsvaret.no

 

Registrering av helse

I samtale med sesjonslegen finner du ut om du er medisinsk egnet for Forsvaret. Husk å ta med eventuelle legeerklæringer. Du skal kontrollere hjertet og blodtrykket, og deler av undersøkelsen skjer i undertøy (truse og eventuelt behå). Det er fysiske tester nå på Hamar, resten av landet har dette også i høst (2011).

Du skal òg registrere:

  • Hørsel
  • Syn og fargesyn
  • Høyd og vekt
  • Øyefarge og hårfarge
  • Bruk av briller eller linser

Samtale med offiser

På slutten av sesjonsdagen skal du inn til en samtale med en sesjonsoffiser. Det er viktig at du stiller godt forberedt, du kan lese om tjenestemuligheter her eller utdanningsmuligheter her. Blir du tjenestedyktig, er foremålet med samtalen at derer skal finne ut hva du skal bruke tiden din i Forsvaret på.

 

Basert på sesjonsresultatene dine, og på behovet Forsvaret har for personell, er det tre utfall av denne samtalen:

  1. Du får vite når og hvor du skal møte til førstegongsteneste.
     
  2. Du og sesjonsoffiseren setter opp en liste med tre alternativ for førstegangstjenesta din. Dersom du ikke blir innkallt til noen av disse tre alternativene, blir du ikke innkallt til førstegangstjeneste i fredstid*.
     
  3. Det blir bestemt at du ikke blir kallt inn til førstegangstjeneste i fredstid*.

* Er du gutt er du likevel vernepliktig, og Forsvaret kan innkalle deg hvis Norge kommer i en situasjon med krise eller krig.

 

Forberedelser for sesjonsdagen

Når du møter på sesjonsdagen din er det viktig at du husker å ha med:

  • Innkallingskortet (for rabatt på reisen)
  • Kontonummer (for utbetaling av reisegodtgjersle)
  • Gyldig legitimasjon

Hvis du har, ta òg med:

  • Legeerklæring (for deg med sykdommar som kan påvirke evnen din til å gjennomføre førstegangstjeneste)
  • Brilleseddel eller "synstest for førarkort" (for deg som bruker briller eller linser)
  • Sertifikat (inkludert førerkort klasse B)
  • Arbeidsattester

Reise til sesjon

Reiseutgifter til og fra sesjonsstedet får du godtgjort etter hva det koster å bruke offentlig transpor det kostar å bruke offentleg transport. Husk å vise fram innkallingskortet hvis du bruker offentlig transport. Innkallingskortet gir deg 50 prosent rabatt på reisen.

 

Sesjon føres ikke som fravær fra skolen

Det skal ikke førest fravær for sesjonsdagen. Da har òg rett til fri fra arbeid, men tapt arbeidsfortjeneste blir ikke dekket av Forsvaret.

Hvis du ikke kan møte til angitt sted og dato må du ta kontakt med VPV og få avtalt en ny sesjonsdag.

 

Klage

Klage på sesjon del 1

Du må sende ein skriftlig søknad/brev til Vernepliktsverket og be om forklaring på hvorfor du ikke ble kalt inn til sesjon del 2. Om du mener denne forklaringen ikke stemmer kan du klage på den.

Hvis du ikke er kalt inn til sesjon del 2 på grunn av helse og du mener Forsvaret har et feil inntrykk av din helse kan du sende en skriftelig dokumentasjon fra lege/spesialist.

 

Klage på sesjon del 2

Dersom du ikke er valgt ut til førstegangstjeneste på grunn av helse og du mener forklaringen/årsaken som er brukt er feil, eller at helsen din har endret seg siden sesjonen kan du klage. Du må da legge ved dokumentasjon fra lege/spesialist.

 

Skriftlige førspørsler sendes hit:

Vernepliktsverket

Postboks 800, Postmottak

2617 Lillehammer

 

Kontakt

Du kan kontakte VPV slik:

Mail: [email protected]

Telefon: 03003

 

 

 

 

Edit: 30.11.12 oppdatert informasjon om fysiske tester.

Edit: 24.11.11 oppdatert informasjon om fysiske tester.

Edit 08.03.11: Oppdatert innformasjon og struktur.

Kilde: Forsvaret: 1, 2, 3

 

Tidligere post

 

 

Jeg har svart på sesjon del 1 og snart kommer del 2: Men hva skjer på del 2? Føler ikke jeg har funnet noe god informasjon noe sted. Hørt og at de skal bli flinkere på å sorterer rekruttene, hvordan gjør de det?

 

Takk for svar smile.gif

 

Endret av Natrich
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er inne hos legeassistent, som sjekker hørsel, vekt og synet ditt. Er også inne hos lege som sjekker skjemaet du fikk i posten, og har senere fylt ut. Han spør deg spørsmål og sjekker gjerne blodtrykket på deg hvis han føler det trengs. Han sjekker også føttene dine, og måler pulsen din.

 

Du er også inne hos en samtale med en fra forsvaret, som ser hvilken tre tjenestesteder du har oppfylt, og da sjekker han testresultatene dine fra både legeassistent, legen og prøvene. Utifra om han mener du passer til forsvaret, får her og nå vite hvilken plass du mest sannsynlig vil komme på. ( Hvis du blir innkalt) (Hvis du ikke har vært gjennom testene enda, har du først en samtale med han hvor han sier hvor du kanskje kan komme, deretter tar du testene, og han kaller deg så inn igjen for å se om du fikk god nok karakter for tjenestestedet du ønsker)

 

Du går også gjennom tre forskjellige tester. En matematisk test, en synonymtest og en figurlikhets test

Han/hun fra forsvaret går også gjennom et langt foredrag og svarer på alle slags spørsmål du måtte ha om forsvaret.

 

Rekkefølgene på alle disse stedene du må innom er forskjellig ut i fra hvilken gruppe du er på

Jeg var først innom legeassistenten, deretter foredraget, legen og så testene. Avsluttet da med samtalen med forsvaret. Fikk en baguett og en iste som jeg spiste under testene.

 

Jeg var førstemann(kvinne) ferdig, og var ute av dørene cirka i totiden. ( Kom 1 time og 20 minutter for tidlig.. Nerver :roll: Dørene var låst og det regnet som bare det ute.. ) Endte i hvert fall bra da :D

EDIT: TYPO.

Endret av The Barnacle
Lenke til kommentar

You come, you get bored, you go home.

 

Er for det meste venting der, så plasseres du et sted i Forsvaret hvor du forhåpentligvis vil (om du vil i Garden, GSV eller et annet sted jeg ikke husker hva er så er dette sannsynlig da dette er prioriterte avdelinger), men det er rimelig stor sjans for at du kommer et sted du ikke vil.

Jeg ville i PBN, men der var det fullt allerede (bortsett fra to sanitetsplasser) så da ble det Garden, greit nok.

Lenke til kommentar

Om man svarte at man vil inn i forsvaret på sesjon del 2(?), kan man endre dette til forsvaret under testene/intervjuet? Har nemlig meget lyst til å dra i marinen nå, mens jeg ikke helt visste hva jeg ville når vi fikk skjemaet i posten og dermed tok et "safe" valg.

Det er vel per def at du vil i Forsvaret, altså i Hæren, Sjøforsvaret eller Luftforsvaret, ikke siviltjeneste? :hmm:

Lenke til kommentar

Ok, for jeg husker nemlig at jeg måtte krysse av på hva jeg ønsket / kunne tenke meg av luftforsvaret, hæren eller marinen.

 

Ingen i klassen har hørt noe om neste del av sesjonen, er 92-modell. Ser i andre tråder at folk fra sør i landet har hatt sesjon og blitt plassert.

Oija, hmm.

Om du er i tvil så er det bare å ringe eller sende mail til VPV :)

Lenke til kommentar

Etter å ha sendt mail med navn, fødselsnummer og spørsmålene mine kommer dette i svar.

 

Hei

 

Dato er ikke satt for deg enda' date=' men det blir i løpet av skoleåret 2010/11. Innkallingen kommer ca 1 måned før sesjonsdagen. [/quote']

 

Synes det er rart at flere har vært inne på sesjon allerede.. men tja, kan vell ikke ta alle samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...