Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vognkort del 2


.Anders.

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg eier en Chevrolet Starcraft som skal brukes som russebil i 2011. Da vi kjøpte den fikk vi ikke vognkort del 2. Statens vegvesen krever nå at dette må leveres inn eller at forrige eier melder tap av vognkortet. Hvis ingen av disse tingene blir gjort må bilen avskiltes. Så spør jeg dere. Hvis det blir tilfellet, er bilen da ubrukelig eller kan man registrere den på nytt uten at man trenger den forrige eieren til å skrive under på noe eller levere inn vognkort?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skrev under på salgsmelding ja, men tror det har med vognkort del 2 (?) å gjøre. Visste ikke noe om dette før jeg fikk brev om at bilen må avskiltes hvis ikke dette leveres inn.

 

Men ok, la oss si at vi ikke får dette vognkort del 2. Du sier da at vi er screwed. Er det bare å brenne bilen da? Eller får vi fiksa det?

Lenke til kommentar

Hvis salgsmelding er levert inn og bilen omregistrert (på deg), så kan vel ikke biltilsynet kreve at du skal ordne opp i andre folks "gamle synder". Bortsett fra hvis det foreligger heftelser på bilen.

 

Har gammel eier sagt at "jada, jeg ordner dette" og *ikke* gjorde det, så kan biltilsynet kreve inndragning av skilt. I verste fall kan, om gammel eier er en jævel (som ikke leverte inn salgsmelding), ringe politiet og si at bilen er stjålet. *DA* sitter du i saksa med både tissefanten, skjegget og nesen..

Lenke til kommentar

Haha. Jeg ringte biltilsynet og de sa at det er jeg som er eier av bilen, så det slipper jeg. Jeg tror at han som var eier av bilen før oss ikke hadde noe vognkort del 2 fordi forrige eier ikke hadde det. Men likevel må forrige eier (før oss) skrive inn en skjema for tap av vognkort del 2? Syns det er helt på trynet!

 

Hvis han ikke gjør det. Sitter jeg fortsatt med skjegget i postkassa? Eller ER det en mulighet for å ordne opp i det uten forrige eier?

Lenke til kommentar

Hvis forrige eier (han dere kjøpte bilen av) heller ikke hadde registrert bilen på seg og ikke hadde Del 2, så sjønner jeg ikke hva det hjelper om han møter opp på BT?

 

Etter hva jeg har forstått av regler er det siste eier med del 2 som må inn i bildet, selv om det har vært andre i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Aldri hørt/lest om tilfeller hvor det går så langt, men tviler på at en bil er verdiløs og "kan brennes" fordi Del 2 ikke er å oppdrive eller at sistemann som hadde dokumentet, ikke stiller opp.

 

I ekstreme tilfeller kan det jo være at personen er dau eller har rømt til utlandet for å si det sånn.

 

BT sitter jo på alle opplysninger om tidligere eiere og all tekn. info om bilen, så i et slikt scenario finnes det sikkert byråkratiske unntaksregler, men må vel regne med at det kan ta laaang tid å ordne?

Lenke til kommentar

Aldri hørt/lest om tilfeller hvor det går så langt, men tviler på at en bil er verdiløs og "kan brennes" fordi Del 2 ikke er å oppdrive eller at sistemann som hadde dokumentet, ikke stiller opp.

 

I ekstreme tilfeller kan det jo være at personen er dau eller har rømt til utlandet for å si det sånn.

 

BT sitter jo på alle opplysninger om tidligere eiere og all tekn. info om bilen, så i et slikt scenario finnes det sikkert byråkratiske unntaksregler, men må vel regne med at det kan ta laaang tid å ordne?

Hehe, nei, du har vel rett i det, har ikke hørt om konkrete tilfeller av det jeg heller. Men jeg vet det finnes tilfeller der det kan føles som at å tenne på bilen ville være beste løsning... :(:D

 

Unntaksregler, eller smidighet, er ikke akkurat ord jeg generelt forbinder med Trafikkstasjonen, selv om hjelpsomheten tilsynelatende øker proporsjonalt med avstanden til Oslo. Men det er ikke så greit for de som sitter bak skranken der heller, de sitter med hendene bundet av et statlig svært rigid og firkantet system, og hele dette del-2 systemet er fortsatt relativt nytt og uvant for mange.

 

Har tilsammen brukt mye tid på å jakte på del-2 (gjennom jobb, og litt spesielle omstendigheter), men ellers er det i grunn best å bare lære det først som sist at del-2 er alt, når det kommer til kjøp og salg av bil. Det er det offisielle eierbeviset, og det er også derfor det aldri skal ligge i bilen og aldri gis til noen andre enn Trafikkstasjonen.

 

Men som sagt, så lenge forrige eier er enkel å få tak i er det en enkel formalitet å løse dette. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Del 2 er som et verdipapir, men virker som de yngre tar litt lett på det, da man stadig leser om biler som har skiftet eier både 3 og 4 ganger uten at Del 2 har vært inne i bildet.

 

Egentlig bør noe av det første man spør selger om når man ringer/ser på en bruktbil være

 

"er det din bil og har du vongkort del 2"?

 

Har han/hun ikke det tilgjengelig der & da, så vær ekstra obs å ikke la seg uten videre "lure" av forklaringer om at det skal lett skaffes osv. Da kan man være spart for mye ekstra trøbbel.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...