Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Den forrige oppgaven tror jeg var fra Krka nasjonalpark i Kroatia. Jeg var der for omtrent 40 år siden den gang det fremdeles var Jugoslavia. Husker vi badet i noen vakre fosser.

Øyen Visovac i Krka stemmer.

 

Supermarkedet ser ut til å være i østeuropa utfra klesdrakten til menneskene...

Språket ser ut til å være rumensk, men det ser for kaotisk ut for Bucharesti. Sier derfor Schisinau.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig observert at dette er for kaotisk for Bucuresti. Men vi er ikke i Moldova, det er nok fortsatt Romania. Og vi befinner oss i nedre delen av de 10 mest befolkningsrike byene.

Kjenner bare en håndfull byer i Romania uten å sniktitte, men Brasov er vel en av de mest kjente for nordmenn og den ligger antagelig i den nedre delen av top 10 befolkede byer Romania.

Lenke til kommentar

Dette blir nok litt vanskelig ja, den er ikke så kjent. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om den selv før dagen vi reiste dit, jeg fant den bare på kartet og kikket på tripadvisor at der var noe å se på.

 

Men skal gi noen flere hint så kan dere prøve dere:

Leser du navnet sånn man ville tenkt på norsk, og hører en lokal si det så vil det høres ut som to ulike byer.

Hovedstasjonen ligger sør for byen og togturen fra Bucuresti er under 2 timer.

Ut av togstasjonen går det en rett gate på flere kilometer rett inn i sentrum.

 

post-265549-0-85391900-1416469276_thumb.jpg

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar

Vet ikke om flere byer i Romania uten å jukse.

Da blir den nok vanskelig ja, men jeg lar den stå til kvelden så kommer svaret i denne posten.

 

Byen starter på P....

 

Og heter Ploiesti

 

Ploiesti ligger under en time unna Bucuresti med tog og er en fin tur å ta for å se noe litt annet av Romania. Byen er lang mindre moderne og interresan nok for en nordmann. Vi var der i 3-4 timer og det holdt godt.

Byen har litt over 200 000 innbyggere som er nr. 9 i Romania. Ellers er den kjent for å ha huset verdens første oljeraffineri åpnet i 1856-57

 

Neste oppgave får være åpen for den som vil da :)

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...