Gå til innhold

"Flytte" til Frankrike/Italia/England


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er spennende å lese. Selv bor jeg for øyeblikket i Tyskland, i en by mellom Frankfurt am Main og Stuttgart, og jeg vurderer å flytte til Frankrike en gang på et senere tidspunkt. Montpellier er en by jeg også har vurdert. Jeg kunne dog aldri flyttet spontant. Uten en jobb, skole eller et annet sted å gå til for å treffe andre og gjør noe meningsfullt, ville jeg nok begynt å kjede meg altfor tidlig. Men det er meg.

 

Jeg har hørt flere historier om svindel der franske utleiere leier ut boliger som ikke eksisterer. Hvis du kan noe fransk, ville jeg søkt etter bolig på franske nettsider og kontaktet utleiere på fransk. De sidene er kanskje mindre risikable, ettersom det gjerne er utlendinger som deg selv som utsettes for svindel. Det beste er kanskje å reise ned og sove på et herberge inntil du får tak i en leilighet som du kan se på forhånd, hvis ikke du kjenner noen i nærheten som kan sjekke for deg. Det behøver ikke å bli kostbart.

 

Oppdater oss gjerne på hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

Jeg kunne dog aldri flyttet spontant. Uten en jobb, skole eller et annet sted å gå til for å treffe andre og gjør noe meningsfullt, ville jeg nok begynt å kjede meg altfor tidlig. Men det er meg.

 

Som nevnt tidligere blir det jo mindre og mindre "spontant" for hver dag som går, men forsøker fremdeles å finne et sted. Jeg drar ned for å fortsette et prosjekt jeg har jobbet på i snart et år, så uten "jobb" eller ting å gjøre kommer jeg nok ikke til å være. Dessuten er det alltids muligheter for å drikke seg full hver dag om man skulle kjede seg.

 

Jeg har hørt flere historier om svindel der franske utleiere leier ut boliger som ikke eksisterer. Hvis du kan noe fransk, ville jeg søkt etter bolig på franske nettsider og kontaktet utleiere på fransk. De sidene er kanskje mindre risikable, ettersom det gjerne er utlendinger som deg selv som utsettes for svindel. Det beste er kanskje å reise ned og sove på et herberge inntil du får tak i en leilighet som du kan se på forhånd, hvis ikke du kjenner noen i nærheten som kan sjekke for deg. Det behøver ikke å bli kostbart.

 

Kan dessverre ikke fransk og det er det som hittil har gjort det vanskeligst. Føler allikevel at jeg er i nærheten av noe nå. Hvor spennende det er å lese om for andre er jeg usikker på, men jeg kan hvert fall legge igjen en liten notis her når jeg finner noe konkret. Takk for svar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

http://www.leboncoin.fr/locations/offres/languedoc_roussillon/?f=a&th=1&mre=900&ret=1&ret=2&location=Montpellier%2034000

 

Velg Professionnels i fanen over annonsene. Er alltid tryggest å gå gjennom et utleiefirma, selv om du må betale litt for jobben. De sjekker gjerne opp eierskap, og skjer det noe med leiligheten underveis, tar de seg av kommunikasjonen mellom leietaker og eier.

Dersom du skal ha installert internett, stikker du f.eks. innom Orange, ha med legitimasjon og leiekontrakten som bevis på at du bor på den oppgitte adressen. De vil noen ganger kreve at du har bank i Frankrike, slik at de kan trekke månedsbeløp direkte fra konto via et såkalt RIB-nummer som du får ved opprettelse av konto.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...