Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpt bil. Eu-kontroll, forsikring, vognkort osv


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp min første bil, en Citroen ZX 1.4i '92. Fikk den passe billig da eksosannlegget var "ødelakt". Kjøpte en klemme til 58,- og nå er alt på stell.. nesten.

 

Det jeg lurer på er; hva gjør jeg nå? Skal jeg først skaffe forsikting, så nytt vognkort, så på EU-kontroll? og når bilen er ferdig på EU-kontrollen, og la oss si den blir godkjendt, hva gjør jeg da? stikker til vegvesenet med lappen (fra EU-kontrollen) eller?

 

Hvilke forsikring MÅ jeg ha? må jeg ha kasko og annsvarsforsikring eller holder det med en av delene (annsvarsforsikring)? kan tenke meg en del av dere trekker på smilebåndet nå, men jeg aner virkelig ikke hvilke rekkefølge ting skal gjøres:)

 

EDIT: Veiavgiften, hvor kommer den inn i bildet? Autopass er det vel bare å skaffe seg etter forsikringen?

Endret av capy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder med ansvarsforsikring.

 

Veiavgift / Årsavgift koster vel rundt 2850,- og burde deise ned i posten snart, med mindre du er litt treg med å overføre bilen til deg (sende inn vognkort med ny informasjon).

 

Forsikring er pri 1 uansett, du får ikke utstedt nytt vognkort uten forsikring.

Lenke til kommentar

Ok, forsikringen skaffer jeg meg i morgen. så er det vel bare å kjøre rett opp på veitilsynet å vise det gamle vognkortet da, så fikser de ett nytt til meg. EU-kontrollen får jeg billig gjennom LO favør, så tenkte jeg skulle benytte meg av den. håper bare den går gjennom uten feil..

Lenke til kommentar

For å få nytt vognkort leverer du inn en salgsmelding som er underskrevet av tidligere eier(e), samt deg selv. Om det er den nye typen vognkort (dvs 2-delt system med en rosa og en blå del), må den rosa delen også innleveres sammen med salgsmeldingen.

Forsikring må da være i orden, men dette går på et par minutter via systemene til Biltilsynet og ditt forsikringsselskap.

 

Hvorvidt EU-kontrollen skal gjøres før eller etter nytt vognkort kommer an på når den skal være EU-godkjent innen. Dette kan du selv sjekke på www.vegvesen.no.

EU-kontrollen kan du ta på hvilket som helst verksted som er godkjent for dette (de fleste per dags dato). Denne godkjenningen går elektronisk til Biltilsynet og blir registrert i deres systemer, så du slipper å tenke noe mer på det. Bare sørg for å få godkjenningslappen (et A4-ark der antall feil og sjekkliste står oppført) etter kontrollen, da dette er kvittering på at godkjenningen er registrert i systemet (det finnes nok eksempler på verksteder som "glemmer" denne lille detaljen og eier kjører rundt i en bil som iflg systemet ikke er godkjent..

 

Siden du nettopp har kjøpt bilen, har forrige eier fått tilsendt krav om årsavgift på 2865. Du kan enten høre med vedkommende om du kan få denne giroen, eller du kan få vite KID-nummeret på linken til Tollvesenet som er oppgitt under. Du vil mest trolig ikke få noe giro tilsendt uoppfordret fra Tollvesenet før etter 15. mars, og da er det lagt på et straffegebyr jeg tipper ligger på rundt 250 kroner. Dette slipper du altså om du enten får giro eller finner KID-nr selv.

 

KID-nr til årsavgift;

http://www.toll.no/templates_TAD/GenerateK...&epslanguage=NO

 

AutoPASS er ikke påbudt, men sikkert morro om du kjører mye i bomringer..

 

Så får du heller spørre om du lurer på noe mer, men tror det meste er dekket over.. :)

Lenke til kommentar

Egentlig trenger du ikke gjøre noe som helst. Så fort salgsmeldingen er levert inn på biltilsynet (sammen med den nye typen vognkort) så tar det noen dager så får du brev fra biltilsynet.

 

Brevet inneholder:

 

Giro for omregistreringsavgift

Melding om eu-kontroll (hvis bilen må godkjennes før nytt vognkort kan skrives ut)

Informasjon om forsikring

 

Det står også en frist for når dette må være utført/betalt.

 

Når alt dette er ordnet (bilen er forsikret i ditt navn, blitt godkjent og omreg. er betalt) vil du få tilsendt nytt vognkort :)

 

Årsavgiften får du ta opp med forrige eier. Dere er vel begge ansvarlige for at den betales, så hvordan dere ordner det får dere avgjøre selv

Lenke til kommentar
Egentlig trenger du ikke gjøre noe som helst. Så fort salgsmeldingen er levert inn på biltilsynet (sammen med den nye typen vognkort) så tar det noen dager så får du brev fra biltilsynet.

5691662[/snapback]

Men siden bilen ikke kan brukes fra salgsmelding er levert inn til nytt vognkort er utskrevet, så er det ingen ideell løsning (med mindre bilen står parkert i tidsrommet).

Og den papirsuppa der kan fort ta 2 uker om systemet selv skal gjøre jobben.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Fikset forsikringen i dag. 3200 for annsvarsforsikring og 6000Km/året. Er det mye for 6000Km? Fikk det gjennom Lo Favør (tror de bruker Sparebank 1).

 

Etter en liten kjøretur merker jeg en liten dunking. Tenker at det er en av bremseklossene som henger litt nærmt bremseskiven men har jo egentlig ikke peiling. uansett greit å endelig ha egen bil!

Lenke til kommentar

Fikk 30% (eller poeng eller ett eller annet med 30) pga. at jeg er medlem av EL- og IT-forbundet (LO favør). uansett, kan bilen bli avskiltet nå? tror den skulle vært inne i Februar, men jeg fikk den jo ikke før begynnelsen av mars. Purken må jo gi meg en sjanse til å komme meg opp på biltilsynet før de begynner med avskiltingen?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...