Gå til innhold

Interrail - første gang


Anbefalte innlegg

Heihei! icon_lol.gif

Vi er to jenter på 19 år som planlegger en interrailtur nå i april, og trenger litt tips og råd om ruten vår, og generelt ting det er lurt å vite før man drar.

Planen er å fly Paris, og starte turen der. Vi skal kjøpe en 15-dagers interrailbillett. Vi skal bli i Paris i noen dager før selve interrailbilletten aktiveres, slik at vi ikke bruker unødvendig av de dagene vi har til rådighet. Vi tenker tilsvarende at vi skal være noen dager på siste stoppested (Krakow, Polen) etter at billetten har gått ut. Så tar vi fly hjem fra Krakow til Norge.

Ruten vi har planlagt ser slik ut:

- Paris, Frankrike.
- Bern, Sveits.

- Firenze, Italia.

- Roma, Italia
- Venezia, Italia.
- Wien, Østerrike
- Budapest, Ungarn
- Krakow, Polen.

Vi lurer først og fremst på om ruten virker realistisk? Får vi tid til alle stoppene våre?
Hvis nei, hvilke steder bør vi droppe?
Og er det andre steder som passer resten av ruten som du mener virkelig bør oppleves?

En annen viktig ting vi lurer på, er dette med reservering av billetter. Vi har lest at man i noen land, til tross for interrailbilletten, må reservere plass på togene. Hvordan fungerer dette? Hvor lang tid i forveien tror dere dette må gjøres (april er ikke akkurat høysesong for interrail)? Hvordan er prisnivået på disse reservasjonene i de landene vi tenker å besøke?

Vi tar med glede i mot andre tips og triks som har med interrail/reising å gjøre. Det være seg hva som er lurt å pakke, ting som er lurt å vite om landene vi skal til, hvordan finne hosteller, hvor mye penger dere tror vi trenger, klimaet i de forskjellige landene osv!

Setter pris på alle svar! 6asmnhy.gif blomst_opp.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interrail er fint :)

 

Reservasjon er noe dere neppe trenger å tenke på, var aldri borti dette selv.

 

Personlig ville jeg tatt en annen reiserute (hver sin smak!), dere har valgt flere fine og interessante byer, men ikke akkurat de billigste stedene å besøke. 2-3 dager per by er passelig.

 

Å anbefale ruter er vanskelig, det er så utrolig mange muligheter. Selv dro jeg med fly til Amsterdam og tok toget videre til Berlin, Praha, Budapest og München og fly hjem igjen, cirka to uker. Av europeiske byer kan jeg varmt anbefale Amsterdam, Budapest, Beograd og München. Roma er også fint, men her vil man være utendørs i lange perioder så været bør klaffe (var her selv i april. Nydelig). Praha skal jeg være ærlig å innrømme at jeg nesten ikke husker (pub crawl). Paris skal jeg til i mars, håper det bliv bra..

 

Book hostel i Paris før dere drar, men vent med å booke rom i neste by før dere faktisk forlater. Planer endrer seg fort! Book via hostelworld eller lignende, enkelt og greit. Velg et populært og sentralt hostel, halve reisen er å treffe andre reisende. Pakk en stor ryggsekk, ta med rikelig med sokker. For øvrig finnes det vaskerier over alt og små plagg skyller man fort opp for hånd. Kortstokk er et must, togreiser er kjedelige. Budsjett er også vanskelig å spå, men hold dere unna shopping så blir det en billig ferie. Dere ønsker neppe mer bagasje uansett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var på Interrail i fjor sommer. Det med reservasjon er utrolig forskjelling fra land til land. I Tyskland og Nederland var det unødvendig å reservere.

I Frankrike fikk man bare ta trege lokaltog uten å reservere. Høyhastighetstogene var dyre og hadde få plasser til de med Interrail-billett. Det var ordentlig togstreik i Frankrike da vi var der, så vi ble sittende fast en stund. Til slutt ble vi "anbefalt" å snike på høyhastighetstogene. Det var utrolig tungvint, og deilig å komme til Spania.

Eller nei, det var det ikke. I Spania måtte vi reservere på alle tog, og det kostet det samme uansett strekning, og det var heller ingen muligheter for overganger, så man måtte betale 12 euro (tror jeg) for hvert eneste tog. Opplevde faktisk at det var billigere å kjøpe ordinær billett flere ganger.


Nei, jeg synes det var alt for mye styr. I hvert fall i Frankrike og Spania. Fra nå av tar jeg heller buss på slike reiser.


Og er enig i det BAL3 sier om å ikke bestille overnatting før man er sikker på at man skal til den byen. Det skjedde utrolig mange uforutsette ting på turen vår, og om vi hadde booket alt på forhånd, hadde det blitt styr. Vi reiste i fellesferien, men det var aldri problem å finne billig overnatting til dagen etter eller samme dagen.


Forresten, vi var også borte i 15 dager, med et par ekstra dager i Berlin. Rakk å besøke:
Berlin, Amsterdam, Rotterdam, Paris, Tours, Avignon, Barcelona, Madrid, Antequera, Madrid og en dagstur til Marokko, så jeg tror turen deres skal bli bra :)

Endret av Linaria1
Lenke til kommentar

Om ruta dere har lagt opp er kronologisk bør dere vite at det er store distanser dere skal legge bak dere på toget. Et kjapt søk på google maps avslrøer at det tar rundt 13 timer, og 3-4 togbytter for å komme fra Bern til Firenze ... På vei til Bern (som er en hyggelig by forresten), hadde jeg lagt til en natt i Heidelberg i Tyskland. Dere er allerede nærme Bern om dere gjør dette, men synes denne byen er kjempeflott om sommeren. Selv om Interrail dreier seg om togreiser, er det viktig å ha i bakhodet at dere skal ha tid til å nyte byene dere besøker, så om jeg var dere ville jeg prøvd å unngått de lengste reisene, sånn som den jeg beskrev over her. Utover dette så har dere valgt en dyr reiserute. Sveits er på høyde med Norge hva priser for overnatting og mat angår, mens Roma, Wien Paris, Firenze og Venezia på ingen måte er billige byer å være turist i selv om det er billigere enn Sveits. Krakow er fortsatt relativt billig, det samme er Budapest. Jeg hjelper gjerne til med hosteller i Krakow, Wien, Budapest, Heidelberg (om dere velger det) og Bern.

Lenke til kommentar

Var på da Interrail sommeren i 2009 (da jeg også var 19), og hadde en ikke sååå ulik rute som dere. Men vi var på tur litt over en måned. En av de beste feriene jeg har hatt!

 

Vi valgte en rute stort sett innom de største byene i sentraleuropa, siden vi på den tida ikke hadde vært i mange av dem. Etter vi var ferdig med Roma, tok vi ferge fra Ancona over til Split i Kroatia for en "sydenpauseferie" midt i turen.

 

Her er ruta vår. De stedene vi overnattet i kursiv:

 

- Amsterdam, Nederland

- Antwerpen, Belgia

- Paris, Frankrike

- Martigny, Sveits

- Milano, Italia

- Roma, Italia

- Ancona, Italia

- Split, Kroatia

- Zagreb, Kroatia

- Ljubljana, Slovenia

- Wien, Østerrike

- Krakow, Polen

- Praha, Tsjekkia

- Dresden, Tyskland

- Berlin, Tyskland

 

Vi var mange dager både i Paris, Roma, Split, Krakow og Berlin. Tok hurtigtog fra Antwerpen til Paris, dette bestilte vi på forhånd. De eneste overnattingene vi bestilte før vi dro var i Amsterdam og Paris. Resten tok vi på veien, via Hostelbookers, Hostelworld eller bare møtte opp. Tror vi brukte ca. 20.000 hver på hele turen, men vi sparte heller ikke på noe. Bodde stort sett på hosteller, men noen ganger hotell og jeg tror vi spiste ute hver eneste dag. Det var vel også et par netter vi sov på nattog, og i Martigny sov vi ute på en fjelltopp.

 

Skal dere bruke 15 dager på deres rute ville jeg kortet ned avstandene litt, sånn at dere får mer tid på ferie og mindre tid på tog. Ellers - ikke planlegg altfor mye! Fint å ha god tid hvis dere endrer planer :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det første dere bør spørre dere selv om er om dere i utgangspunktet trenger en interrail-billett. Ved å bestille i litt god tid online (noen dager), så får man ofte svært billige billetter. Da får dere mer fleksibilitet. Buss er også et alternativ som funker helt fint og ofte er mye billigere.

 

I landere dere skal til må billetter stort sett reserveres i forveien, og denne reservasjonen kan fort koste 10-15 Euro pr billett i Vest-Europa. Om dere tar nattog med kupé koster det fort enda mer for en reservasjon. En reservasjon bør gjøres når dere ankommer byen dersom dere VET at dere skal videre en bestemt dag, men stort sett kan dere møte på togstasjonen 1 time i forveien og reservere da.

 

Kjøpte selv en interrail-billett i 2012 og dro fra Budapest nedover Øst-Europa før jeg tok fly til Sveits og fortsatte derfra nedover Italia. Da jeg regnet på det i ettertid, hadde jeg ikke spart noe nevneverdig. Har også brukt interrail-billett for Frankrike, og sparte ikke nevneverdig da heller kontra det å kjøpe billetter underveis.

 

I ettertid har jeg kun kjøpt etterhvert som jeg har reist og føler ikke jeg har tapt noe på det.

 

I tidsrammen bør dere også legge inn forsinkelser, for tog kan være forsinket også nedover Europa (ikke bare et NSB-fenomen). Da jeg skulle ta direktetog fra Sveits til Italia, endte det med 4 ulike tog og 1 strekning med buss for tog. Mistet dermed neste tog og bare flaks gjorde at jeg kom meg til siste stopp på turen med interrail-billetten.

 

Ellers kan det nevnes at det å reservere ting på franske og italienske togstasjoner gjerne fører til sinte blikk, irriterte stemmer og henvisning til luker som er vanskelig å finne.

 

Når det kommer til penger, er det ikke noe problem å budsjettere 300-400 kroner dagen, da får dere et hostell (hostelbookers.com er jevnt over billigst), mulighet til å spise de fleste måltider ute (billige restauranter), noen severdigheter og litt festligheter, samt reisingen selvsagt.

 

Ekstra strøm til mobil/nettbrett kan være smart, for togturer er ikke fascinerende og batterier brukes fort. Last ned kart på mobilen før dere ankommer hvor bosted er markert, men ha også en adresse, siden markeringen på kart gjerne avviker litt med virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...