Gå til innhold

Hjelp til næringsoppgave for AS


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp ettersom jeg har satt meg selv i en ubehagelig situasjon og ikke gjort næringsoppgaven for 2014 og angivelse for AS ved et klønete uhell (trodde jeg hadde fram til utgangen av 2015, men det viste seg at jeg hadde opprettet firmaet et par dager for tidlig til at det var mulig).


 


Jeg har masse utgående småbeløp på 18-30 kroner til en utenlandsk side (freelancer.com). Må jeg bokføre disse? Må jeg lage bilag for hver transaksjon? Det er sikkert 20 transaksjoner på slike småbeløp.


 


Jeg har en del kvitteringer/regninger sendt fra freelancere igjennom og utenfor freelancer.com. Jeg har brukt firmakontoen til å betale disse.  Må det være regning eller kvittering? Disse har ikke norsk org.nr/MVA-nummer selvfølgelig. Hva er tilstrekkelig informasjon for det norske skattevesen? Kan jeg bare lage norsk faktura og klistre original kvittering/regning som vedlegg?


 


Jeg har lånt firmaet penger ved å overføre beløp fra min egen konto til firmaet. Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til for dette?


 


Setter veldig, veldig stor pris på svar.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at alle kjøp skal kunne dokumenteres med kvittering eller faktura som tilfredsstiller kravene i bokføringsforskriften. Hvis de ikke gjør det gjelder bokføringsforskriften § 5-5-1 sjette ledd (min utheving):

 

 

 

Dersom mottatt salgsdokument er uriktig eller på annen måte ikke tilfredsstiller kravene i delkapittel 5-1 og § 5-3-2a, må kjøper kreve nytt salgsdokument. Dersom dette ikke lar seg gjøre, må kjøper kunne sannsynliggjøre at kjøpet er en reell utgift for kjøpers virksomhet.

 

Alle transaksjoner skal bokføres, og alle transaksjoner skal dokumenteres med bilag. Dersom du har lånt bedriften penger skal du dokumentere dette etter reglene i aksjeloven § 3-8, hvis låneforholdet faller inn under den bestemmelsen.

 

Fristen for å sende inn årsregnskapet for 2014 til Brønnøysund var 31. august. Det vil si at det nå antagelig løper forsinkelsesgebyrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...