Gå til innhold

Starte eget investeringsselskap eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei,  jeg vurderer å starte opp et AS for å kunne reinvestere fritt mellom aksjefond uten at det utløser skatteplikt.

 

Ettersom dette ikke er snakk om enorme summer jeg har å investere lurer jeg på hvor mye ekstraarbeid dette er i forbindelse med regnskap/rapportering osv kontra slik jeg har det nå hvor alt står på meg privat? Det er fra i dag av snakk om rett over 300 000,- og kommer nok ikke til å overstige 1 million.

 

PS: Skatteutløsningen per i dag er forholdsvis ubetydelig og for 2 av fondene negativ så det er derfor jeg tenkte tanken nå ettersom det er litt mer penger i vente fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Zerokonto hos Nordnet er ikke et alternativ?

Dette var jeg ikke klar over. Leser litt om det nå, men er det noen ulemper med dette kontra vanlig VPS-konto?

 

Jeg ser at skjermingsfradraget bortfaller, det må jo nesten ses på som en ganske stor kostnad.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Og Zerokonto hos Nordnet er ikke et alternativ?

Dette var jeg ikke klar over. Leser litt om det nå, men er det noen ulemper med dette kontra vanlig VPS-konto?

 

Jeg ser at skjermingsfradraget bortfaller, det må jo nesten ses på som en ganske stor kostnad.

 

 

Ville du fått skjermingsfradrag med eget investerings AS? Jeg vet ikke...

 

Per i dag er skjermingsfradraget lite, men hvis/når rentene går opp øker også dette fradraget. Tapet av dette fradraget er egentlig den eneste kostnaden med investeringskonto (som Nordnet kaller Zerokonto): Nordnet tar ikke noe gebyr utenom den lille promillen av kapitalen som alle tilbydere av slike kontoer trekker.

 

Så du må vurdere hvor ofte du vil bytte fond, beløp og avkastning  - spesielt de første årene - om dette vil lønne seg for deg sett opp mot tapt skjermingsfradrag. (Det kan jo nevnes at ved rentefond/obligasjoner så vil slik konto uansett lønne seg).

 

Her er en artikkel om hvilke vurderinger man må gjøre seg: http://www.finansnerden.no/evaluering-av-aksjeportefoljen15-investeringskonto/

 

 

(

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...