Gå til innhold

Starter snart firma, noen spørsmål..


Anbefalte innlegg

Jeg er i oppstartsfasen med et selvstendig næringsdrivende selskap. Har ennå ikke fått registrert denne i Brønnøysundregisteret. P.g.a hvor mye jeg kommer til å tjene så velger jeg å være momspliktig fra dag en..

 

Men jeg må handel inn f.eks. ny pc til firmaet. Kan dette gjøres nå med en gang, fra min private konto, for å så trekker den inn i firmaet når registreringen i Brønnøysund er i orden, eller må jeg vente til alt er på plass?

 

Håper på hjelp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skattemessig sett er det ikke registreringsdatoen på firmaet som er avgjørende, men når du starter virksomheten. Det er derfor uproblematisk i et kronologisk perspektiv å handle PCen nå og så trekke den inn i regnskapet som et driftsmiddel når du starter regnskapsføringen.

 

Merk imidlertid at du kun får fradrag for driftsmidler. En PC anses vanligvis for å dekke private behov selv om den også kan dekke yrkesbehov, og regnes derfor ikke som driftsmiddel. For å få fradrag for anskaffelse av PC må minst halvparten av bruken være yrkesrelatert (se Lignings-ABC, "Driftsmidler - allment om fradrag for inngangsverdi", pkt. 2.2 og 2.3 for hhv. næringsdrivende og lønnstakere). 

 

Avgiftsmessig er problemstillingen den samme. Man får som regel fradrag for anskaffelser av driftsmidler foretatt før registrering, men bare når de er til bruk i den avgiftspliktige virksomheten, og kun med den andelen som brukes i virksomheten. 

Lenke til kommentar

Det blir en konkret vurdering. Driver du med industriell design er datamaskinen et mye mer sentralt verktøy enn hvis du driver bilverksted. Hvis du har en "privat PC" i tillegg er det et moment i favør av at denne PC-en dekker yrkesbehov mer enn private behov. Den synlige aktiviteten i firmaet er også relevant - det som er et driftsmiddel anskaffet til virksomheten i en 5mio-i-året-virksomhet er ikke nødvendigvis det i en 50k-i-året-virksomhet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...