Gå til innhold

Roger gitar - verdi og restaurering


Marjhia

Anbefalte innlegg

Kjæresten har arvet en Roger gitar (angivelig fra 50-tallet et sted). Jeg har ca lite peiling på gitarer, men holder på å sjekke pris på restaurering av denne gitaren, som tiltenkt eventuell julegave. Foreløpig ser det ut til at det kommer til å koste rundt omkring ti tusen, antagelig mer.

 

Kameraten min som har en del peiling, og som sjekker pris for meg, mener det er liten vits i å legge så mye penger i en slik gitar. Det er jo mest av betydning for kjæresten, siden han har arvet den av en nær slektning. Den er nokså ødelagt. Kan poste bilder, men har dem liggende på en annen maskin.

Blant annet så må det nok til hel-lakkering da lakken er krakkelert, pluss at den har relativt stor sprekk på siden, og "metallstengene" under strengene må byttes, samt noe småtteri til.

 

Her er link til en nettside av beskrivelse av gitaren, det er nummer 3 fra toppen, Roger Junior Cutaway (Sunburst).

 

Er jeg helt idiot som vil restaurere denne for kjæresten? Han kommer garantert til å gjøre det selv en eller annen gang. Og han spiller gitar selv, det blir ikke bare veggpynt. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Dette er et klassisk spørsmål uten noe enkelt svar. Men her er noen betraktninger:

 

1. Gitaren har rent sentimental verdi. Det betyr: Du får aldri tilbake pengene du legger i en restaurering. En slik gitar går i god stand for kanskje noen hundre dollar idag, kanskje bare fjerdedelen av hva reparasjonen kommer til å koste deg. Vintagemarkedet er veldig merkefiksert, de "riktige" modellene (Les Paul) går for drømmesummer mens andre gitarer som faktisk er sjeldnere går for peanuts.

 

2. Du kan kjøpe en splitter ny gitar for 10 000+ som er langt bedre enn gitaren du prøver å reparere.

 

3. En vintage gitar blir ikke mer verd av å omlakkeres, bare penere å se på. Men noen liker "the road worn look" på slike gitarer. Smak og behag...

 

4. Sprekken ved halsen må nok repareres, men eller er sprekker på siden er ikke nødvendigvis farlig for lyden eller gitaren. Den kan antagelig limes med greit resultat, men det må en fagmann se på.

 

5. Det store spørsmålet slik jeg ser det er hvordan det står til med gripebrettet. Jeg ser at båndene (metallstengene) må byttes, men det fordrer at sporene ikke er for ødelagt. (Da blir det fort dyrere.) Ser ellers at gripebrettet har en del hakk og merker.

 

6. Neste spørsmål er stemmeskruene. Funker de fortsatt bra? De pleier ofte å være skiftet på slike gitarer, så det er en potensiell kostmad.

 

Jeg antar at det enkle svaret er: Hvis du vet at gitaren har en betydelig sentimental verdi, og synes det er verd pengene å gjøre ham glad, så er det greit, hvis ikke så kjøp heller en ny gitar i samme prisklassen. Dersom du skal få den reparert så be om et fast pristilbud på jobben, så ikke du sitter der med en åpen regning med ukjent beløp.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dæven NOK 10000++ i reparasjon :-0

 

Etter min mening så begynner du å få mye nytt & fint for et slikt beløp, f.ex: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=648605&artno=105036

 

Det som gjør saken vanskelig, er naturligvis affeksjonsverdien på den gamle gitaren (også kalt 'sentimental verdi' tidligere i denne tråden). Hvor viktig er akkurat denne ene, spesielle gitaren; og hvilket forhold har du / dere til den?

 

Synes du får mye bra råd fra 'Geir' her over.

Absolutt ikke alle gamle 'skavanker' som behøver fikses. Personlig, ville jeg spart penger på å droppe den lakkeringsjobben og trulig også potensielt dyr utskiftningsjobb for sprekk i sargen (avhengig av hva den betyr for lyden).

Heller kanskje brukt litt penger på å sette halsen & gripebrettet i orden.

 

Men, altså som sagt: du får mye fint for 10000.

Lenke til kommentar

Dæven NOK 10000++ i reparasjon :-0

 

Etter min mening så begynner du å få mye nytt & fint for et slikt beløp, f.ex: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=648605&artno=105036

 

Det som gjør saken vanskelig, er naturligvis affeksjonsverdien på den gamle gitaren (også kalt 'sentimental verdi' tidligere i denne tråden). Hvor viktig er akkurat denne ene, spesielle gitaren; og hvilket forhold har du / dere til den?

 

Takk for link, har tittet på likedans gitarer som er nye selv. Men som sagt har jeg null peiling, og vet ikke helt om jeg vil bruke så mye penger på noe jeg ikke er sikker på om han kommer til å like/bruke.

 

TAKK for affeksjonsverdi, lette lenge etter det ordet! :p

Den var i svigerfar sin familie, antagelig siden den var ny. Litt av grunnen til at den er så herpa, var at den ble visstnok brukt i nærkamp mellom svigerfar og søsteren hans da de var små.. ;)

Jeg vet at samboer heller ikke har sjekket pris på restaurering selv, er usikker på om han har tenkt over hvor mye det vil koste. Men han er bestemt på å gjøre den spillbar en dag.

 

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å vente til neste år, ser at jeg ikke for råd til såpass dyr julegave uansett. Men takk for innspill, må gjerne komme med mer allikevel. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjekt instrument :thumbup: Ville fått den reparert, uten tvil! Slike gamle gitarer får bare bedre og bedre tone etter hvert som de eldes og blir spilt på. Med mindre samboeren din er meget nøye på finish ville jeg ha droppet omlakkering av gitaren. Den gamle krakkelerte lakk er sannsynligvis cellulose- eller skjellakkbasert og fremmer den gode lyden i gitaren. Krakkeleringen viser bare at gitaren en gammel og lar treet få vibrere friere når han spiller på den :) En omlakkering med ny lakk vil kunne sette gitarens lydkvaliteter betraktelig tilbake, noe som ikke er ønskelig. I tillegg vil gitaren miste all sin verdi ut fra et bevaringsverdig ståsted. Skulle det være områder lakken er mer skadet enn det kommer fram på bildene går det an å dellakkere med rimelig godt resultat. Få båndene skiftet, halsen justert, stemmeskruene smurt opp igjen (og justert), stolen/strengeinnfestningen sett over og så er du i havn til en rimeligere penge. Samtidig har du bevart en gammel gitar uten å ødelegge den med moderne deler som bare minsker gitarens verdi og lydkvaliteter. Skulle jeg ha kjøpt en eldre gitar (vet den ikke er til salgs, men allikevel ;) ) ville jeg klart ha valgt en gitar som er tatt vare på slik den er, ikke en totalt oppshinet en, den har jo null sjarm ;) Da er det like greit å heller kjøpe en ny..

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg skal til en gitarmaker neste uke, å titte på den iallefall. :) Han mente at omlakkering ble for drøyt, og trodde ikke det kom i nærheten av 10 lapper..

Men det var med min forklaringsevne, bla "metallstengene under strengene er litt ødelagte." :p Blir spennende iallefall!

 

... Få båndene skiftet, halsen justert, stemmeskruene smurt opp igjen (og justert), stolen/strengeinnfestningen sett over og så er du i havn til en rimeligere penge. ...

 

Skal prøve å få lagt fram dette, men da må jeg ta med jukselapp. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For de som er interesserte, kan jeg oppdatere her. OBS, advarsel mot feil bruk av fagord... ;)

 

Jeg var hos en gitarmaker, og han mente det var fullt mulig å gjøre den spillbar igjen. Han var litt usikker på halsen, for strengene lå veldig nært noen av båndene. Så det kunne hende han måtte ta av halsen, men antagelig skulle det gå an å ta av båndene, så høvle(?) eller noe under der, så de ble jevnt. Og selvsagt bytte båndene.

Han mente halsen kanskje var limt engang tidligere, det virket som den satt veldig hardt til å være original visstnok.

 

Ripene i lakkken kunne han shine opp endel, men han mente også at det var bortkastet å lakke opp igjen, en gammel gitar burde ikke se helt ny ut, så lenge den var relativt pen å se på. Og det er jeg enig i. OG han hadde en Gibson fra 30-tallet på benken sin, som han fikset noe på. Den var strøken og meget lekker! Og visstnok verdt over 100k.. :) Sprekkene på siden var antagelig limt fra før, men det er vel ingen som vet med hva. Men han skulle kunne klare å fikse det også.

 

Stolen/strengeinnfestningen (?), den tingen under strengene ved plekterbrettet, måtte vel festes hvis jeg ikke husker feil. Den var i orden tror jeg. (Det var mye info på en gang.. )

 

Stemmeskruene nevnte han ikke, men det var kanskje underforstått at han måtte smøre dem..? :)

 

Så til prisantydning og konklusjon:

Utenom halsen, var overslaget på ca 3-4000. Halsen kom på ca 2- 4000 i tillegg. Hvis han måtte ta den av ble det fort rundt 4 for bare halsen.. Og det visste han ikke helt før han begynte å jobbe på den.

 

Så jeg bestemte meg for å vente. Jeg kunne ha klart rundt 5000 i oppussing, da som kombinert jule- og bursdagsgave. Men ikke når det var så usikkert hvor dyrt det ble. Og jeg tenkte litt, når jeg sto å snakket gresk gitarspråk med gitarmannen, at i VERSTE fall, kunne han gjøre noe som kanskje kjæresten ville ha hatt gjort annerledes. Det er kanskje ikke så store forskjeller på å gjøre slik, men jeg har jo ikke peiling.

 

Selv om jeg snart har lært meg hva de forskjellige delene på en gitar heter. ;)

Endret av Marjhia
Lenke til kommentar

Heisann,

Her har det vært litt framdrift siden sist, ser jeg.

 

Skjønner godt at 'din' gitarmaker vil ha nogle kroner for arbeidet, og synes det godt kan være verdt å spandere litt på reparasjon av kassen om det betyr liming av diverse sprekker :yes: Hva mener gitarmakeren om innvirkning på lyden fra gitaren ved en slik lime-jobb?

I alle fall, dropp enhver tanke om å lakkere gitaren på nytt :nei:

 

Mer skeptisk til det du sier om halsen, særlig hvis det antydes at den må demonteres og enda værre: HØVLES! Det eneste du bør spandere på halsen er bytte av bånd.

Høvling høres helt for j..... ut, synes jeg. Hva vil slikt ha å si for kostnadene og ikke minst lydkvaliteten på gitaren etterpå? :thumbdown:

Jeg kjenner jo ikke gitaren din, men vanligvis er en god gitar utstyrt med en såkalt 'truss rod' (avstivingsstang; vel, kjenner ikke det norske ordet) se forklaring på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Truss_rod

Om strengene ligger for nær og kanskje i ujevn avstand fra båndene og dette ikke lar seg ordne ved å justere på 'truss rod', synes jeg inngrepet blir for stort, dyrt og usikkert med hensyn på endelig lydkvalitet. Om halsen også har vært av en gang tiligere, er det enda større grunn til å være skeptisk.

Hvordan kan forresten gitarmakeren uttale seg om hvor 'hardt' halsen sitter, før jobben er startet?

 

Vel, der har du i hvert fall min mening om gitarjobben :cool:

Lenke til kommentar

Heisann,

Her har det vært litt framdrift siden sist, ser jeg.

 

Skjønner godt at 'din' gitarmaker vil ha nogle kroner for arbeidet, og synes det godt kan være verdt å spandere litt på reparasjon av kassen om det betyr liming av diverse sprekker :yes: Hva mener gitarmakeren om innvirkning på lyden fra gitaren ved en slik lime-jobb?

I alle fall, dropp enhver tanke om å lakkere gitaren på nytt :nei:

 

Mer skeptisk til det du sier om halsen, særlig hvis det antydes at den må demonteres og enda værre: HØVLES! Det eneste du bør spandere på halsen er bytte av bånd.

Høvling høres helt for j..... ut, synes jeg. Hva vil slikt ha å si for kostnadene og ikke minst lydkvaliteten på gitaren etterpå? :thumbdown:

Jeg kjenner jo ikke gitaren din, men vanligvis er en god gitar utstyrt med en såkalt 'truss rod' (avstivingsstang; vel, kjenner ikke det norske ordet) se forklaring på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Truss_rod

Om strengene ligger for nær og kanskje i ujevn avstand fra båndene og dette ikke lar seg ordne ved å justere på 'truss rod', synes jeg inngrepet blir for stort, dyrt og usikkert med hensyn på endelig lydkvalitet. Om halsen også har vært av en gang tiligere, er det enda større grunn til å være skeptisk.

Hvordan kan forresten gitarmakeren uttale seg om hvor 'hardt' halsen sitter, før jobben er startet?

 

Vel, der har du i hvert fall min mening om gitarjobben :cool:

 

Han sa ingenting spesielt om lyden om liming kontra lakkering. Men jeg spurte vel heller ikke spesielt.. :blush: Men han mente at opplakkering var bortkastet.

 

Halsen så han nokså nøye på, og prøvde å kjenne etter hvor hardt den satt. Uten å bryte for mye på den regner jeg med. Jeg vet ikke hva han mente med høvle, men han uttrykte det, at han måtte ta av (og bytte) båndene, og antagelig høvle litt for å jevne ut.

Så var det vel en liten ujevnhet mellom kroppen og halsen (wow, er snart gitarekspert jo! :p) det var derfor han var usikker på om det var nødvendig å ta av halsen for å justere.

 

Takk for din mening om jobben. ;) Uansett kommer jeg ikke til å gjøre det. Antagelig viser jeg han denne diskusjonen etter jul, så han får se research-arbeidet mitt.. :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...