Gå til innhold

Kan kjøper heve kjøp helt uten videre?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skulle til å selge en bok jeg ikke trengte til studiene lenger, i den aledning al jeg en annonse ut på en bokside, slik at noen kunne kjøpe den. Kom i kontakt med en selger, pris ble avtalt, dato og tid også. Derimot ca 2 timer før kjøpet skulle ta sted, sender kjøper en melding til meg om at h*n allerede har fått kjøpt boka et annet sted, og derfor ikke er interessert i min bok. H*n henvis også til 14 dagers returrett. Dette synes jeg er urimelig, da jeg hadde flere kjøpere og bruke god tid på denne kjøperen.

 

Lurer på om 14 dagers returrett er reelt i denne situasjonen? Nettsiden jeg la ut annonsen på henviser til Lovdata.no, nærmere sagt: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

 

Noen som har litt mer peiling enn meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har ikke noen "returrett". Ved kjøp mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven (som er linket til) og der står det ingenting om det.

 

Ved forbrukerkjøp (privat) fra bedrift utenfor fast utsalgssted gjelder 14 dagers angrefrist.

 

I teorien kan du sende ham regning, og om han ikke betaler den kan du bruke privat inkasso, noe som gjør at du nærmest er garantert å få pengene dine (jeg regner med han ikke er en blakk, ettersom kan løper rundt og kjøper bøker).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

14 dagers returrett er FORBRUKER kjøsploven, og heter angrerett. Den kan han ikke benytte seg av. Om dere har avtalt kjøp/salg så er han ansvarlig for å kjøpe den, evt erstatte deg dine tap ifb med kontraktsbrudd.

 

http://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§67

 

 

Dere har inngått skriftlig kontrakt for kjøp, og det kan man ikke abre stikke fra.

 

Henviste til loven, men dette tar ingen vei. Motpart oppfører seg som et barn det er umulig å kommunisere med. Hvordan skal jeg gå frem? 

Ser at jeg kan klage inn til Forliksrådet, men klagemotpart bor i Drammen, må jeg eventuelt dit for å klage, eller kan jeg sende i posten?

Endret av Cowilicious
Lenke til kommentar

Derimot ca 2 timer før kjøpet skulle ta sted, sender kjøper en melding til meg om at h*n allerede har fått kjøpt boka et annet sted, og derfor ikke er interessert i min bok.

Hvis jeg forstår dette riktig, så har altså ikke salget blitt gjennomført? Da tror jeg det kan bli vanskelig å tvinge personen til å kjøpe boka selv om salget var avtalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...