Gå til innhold

MyCall svindelforsøk


Anbefalte innlegg

Fikk et brev på bekreftelse på et MyCall kontantkort. Dette har jeg ikke bestilt. Sendte epost til dem, de sa at noen har bestilt i mitt navn (stjålen identidet; svindel)
Jeg har avbestilt Mycallkortet.
MyCall vill jeg skal fylle ut et skjema vedrørende svindel og sperring av alle kontoer i mitt navn hos dem...
Men jeg er usikker her. Hva hvis MyCall prøver å svindle dem. Bør jeg fylle ut skjemaet (og levere personnummeret m.m)?
Og, bør jeg kontakte politiet?
Og, hvordan kan dette skje? Har ikke mistet pass eller visakort eller noe slikt...

Hva er prosedyren? Hvor farlig er det?

Hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MyCall er ledende aktør på internasjonal mobiltelefoni i Norge. Selskapet ble startet i 2001 som Lebara, og skiftet navn til MyCall i oktober 2012. Selskapet er en del av Tele2s norske virksomhet. MyCall gjør det mulig for våre kunder å holde kontakten med venner og familie - både i Norge og utlandet. Teamet vårt består av 75 engasjerte og dyktige medarbeidere fra 28 ulike land. Det gjør oss til en av Norges mest flerkulturelle virksomheter.

 

 

Er nok ikke store sjansen for at de vil stjele identiteten din. Selvfölgelig vil de ha det bekreftet fra deg at du mener du er utsatt for svindel, siden en slik påstand skaper ganske mye arbeid. De vil derfor väre sikre på at du ikke bare angrer på en bestilling.

Lenke til kommentar

Okej... så hva gjør jeg? Ringe politiet? Kan man sende epost til politiet? Er det noen fare så lenge jeg ikke fyller ut skjemaet?
(btw, første mail svarte de på pronto. Men andre mail, der jeg spør hva skjeamet er godt for, har de ikke svart på. Ekkelt... Er MyCall et ordentlig firma?)

Lenke til kommentar

Jeg fikk en gang for et par år siden bekreftelse på bestilling av kontantkort fra to forskjellige firma selv om jeg ikke hadde bestilt det. Det var Chess, og et til som jeg ikke husker (tror ikke det var MyCall).

 

Hos de var det nok å bare ringe å si at dette har jeg ikke bestilt, og da ble begge abonnementene stengt umiddelbart. Det burde ikke være noe problem så lenge det er et kontantkort, og ikke et abonnement med binding.

Lenke til kommentar

De svarte i dag:

Hei!

Tlf nummeret XXXXXXXX er nå kansellert.

Ent kan registrere et MyCall kontantkort ved å sende SMS med navnet, etternavent og personnummeret. Det er mulig at de som har fått tak i personnummeret ditt kan prøve å registrere et kontantkort på nytt. Derfor er det viktig at fyller ut skjemaet. Vi kan sperre personnumeret ditt i systemet slik at det ikke blir registrert flere numre på ditt navn.

Jeg vet dessverre ikke hvordan de har fått tak i din personlig informasjon. Du kan evt. anmelde forholdet til politiet.

 

Lenke til kommentar

I dette tilfellet hadde jeg stolt på MyCall. De ønsker jo rett og slett bare å hindre muligheten for at det blir opprettet abonnement uten ditt samtykke i fremtiden. De er jo en relativt stor og kjent teleoperatør, så vil nok ikke tro de prøver å svindle deg ved å opprette et kontantkort i ditt navn.

Politianmeldelse eller ikke blir opp til deg, men personlig hadde jeg ikke gjort noe større ut av det foreløbig da det kun var et kontantkort. Men på en annen side så kan vel politiet da få informasjon av MyCall over hvilket nr. som bestilte kontantkortet over SMS, som kan være interessant å få vite.

Endret av ergal
Lenke til kommentar

Jeg ville anmeldt, der er jo ikke akkurat slik at det koster noe, så du har ingenting å tape.

 

At du kanskje får noen småproblemer med noen teleleverandører er kanskje ikke verdens undergang, men hvem vet hva det neste blir, ID-en din kan missbrukes til langt mer alvorlige ting.

Lenke til kommentar

Du bør definitivt anmelde. Ikkje på grunn av kontantkortet i seg sjølv men for å få registrert ID-tyveriet. Problemet oppstår når svindlerane får utbetalt forbrukslån og banken held deg ansvarlig fordi det kun er deg som skal ha tilgang til dine personlige opplysninger.

 

Det er langt enklare å rydde opp i problema dersom du kan vise til at uvedkommende har stjålet din identitet.

Lenke til kommentar

du har muligheten til å få vite hvem som har prøvd å svindle deg ved anmeldelse.

Hvis politiet i det hele tatt gidder å løfte en finger for å etterforske, noe de mest sannsynlig verken har tid eller ressurser til.

 

Men det er likevel verdifullt å kunne vise til at man har anmeldt, om du en gang i nær fremtid skulle bli utsatt for mer alvorlige tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...