Gå til innhold

ASUS F55VC fra ExpressPC, reklamasjon.


Anbefalte innlegg

Før jeg kjøpte denne laptopen i ExpressPC, sa jeg på forhånd at jeg ville ha Linux i og har ikke tenkt å bruke Windows på den uansett. Jeg trodde at de forstod det.

Så kjøpte jeg den hos denne butikken og var svært fornøye etter min behov og design på den.

Så, installerte jeg linux 1 dag etter kjøpsdato og det syntes at det virket normal. Så installerte jeg Mint 16 og distro oppdatering og nvidia driver. Så kom det artifacts i Terminal program og en ikon på ned høyre side av skjermen.

Så leverte jeg laptop 2 dager etter kjøpsdato og reklamerte. Og jeg viste dem synlig og til stede. Så sier de at de må ha betalt for å REINSTALLERE Windows.

 

Da reagerte jeg og sa at det er irrelevant fordi det er maskinvarefeil og de var klar på forhånd at jeg ville ha Linux i før jeg kjøpte den.Jeg ba om transistorsjekk i ALLE komponenter, og jeg så synlig at daglig leder ville ikke og forsøkte å utelate det. Det godtok ExpressPC ikke helt etter kjøpsdatofordi den er ikke i original stand, dvs Windows er ikke der.

De sa den skal sende til ASUS for test, hvilket jeg godtok. Men de sier at den må ha først windows installert før de kan sende den til ASUS for test. Jeg mumlet i flere dager. Innimellom skrev de med penn på kvitttering om maskin skal sende for sjekk at den egentlig skal sende til InfoCare som er ASUS sin reparasjonsted. ExpressPC sier at jeg får 590 kr tilbake hvis de finner maskinvarefeil.

 

Jeg sa at jeg kjenner ikke til InfoCare og har lest litt rykter om denne firma; ExpressPC sier at det er lite de kan gjøre.

 

Hva kan jeg gjøre denne saken ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du PC'en nå? Isåfall kjør recovery og lever den inn igjen. Hvis Expert har 30dg åpent kjøp slik som Lefdal og Elkjøp så er jo det også en løsning. Men du må nok få den reinstallert først.

 

This. Lever tilbake skiten og finn en annen, å drive å sende til ASUS er ikke noen god løsning her.

Lenke til kommentar

Først, Pc'en er vel kjøpt hos expressPc.no? Isåfall har det ingenting med expert, lefdal eller elkjøp å gjøre, og jeg ser heller ingen steder at det er 30dager åpent kjøp.

 

"Transistorsjekk" gir heller ingen mening. Hva mener du med dette?

 

Et "ikon" i operativsystemet trenger ikke bety hardware-feil. Artifacts på skjermen kan tyde på hardwarefeil, men kan også være driverfeil, et vanlig problem i linux, såvidt jeg har skjønt.

Den beste løsningen er å reinstallere windows selv, og se om feilen fortsatt er der. Da er du sikker på om feilen ligger i software eller hardware.

 

Hvis du likevel er sikker på at det er en feil med hardwaren, og du velger å reklamere på pc'en, bør du være obs på at hvis feilen er forårsaket av deg, eller hvis feilen er i software, kan butikken kreve deg for pengene det kostet dem å feilsøke problemet. Dette må de opplyse om på forhånd. Du skal derimot ikke trenge å betale noe på forskudd i en reklamasjonssak.

 

Infocare er et helt vanlig verksted å sende pc'er inn til. Men dette trenger du ikke å forholde deg til, du forholder deg kun til butikken.

Lenke til kommentar

ExpressPC ønsker å sende Pc'en til InfoCare fordi det er disse som tar seg av bortimot alle reparasjoner og feilsøkinger for ASUS, og de fleste andre store PC-produsentene.

For at det skal være noe poeng i å sende inn maskinen som en reklamasjonssak den ha originalsystemet innstallert (windows) fordi det er det maskinen er levert med.

Du kan selvfølgelig velge å sende inn maskinen uten å gjøre dette, men hvis det da viser seg at det er Linux-installasjonen som er feilkilden vil du måtte betale for den tiden verkstedet har brukt på å reinstallere windows.

 

Jeg kan si med en gang; InfoCare vil aldri i verden utføre noen ''transistorsjekk på alle komponenter'', hva nå enn det skal bety.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg mottatt laptop fra verksted.

De svarer at den virker som den skal med driver versjon 325.

Jeg mottok og betalte 962.5 kr fordi de finner ikke feil.

Så installerte jeg X-Plane 10 simulator på den. Under installasjon fikk jeg ca 20 feilmelding at noen filer ble ikke overført riktig og de manglet i DVD-plate. Men installasjon ble ferdig med synlige teksturmangel når jeg kjører den med Intel HD Graphics.

Så prøvde jeg å kjøre bare i geForce GT740M når jeg høyreklikket ikonet og valgte den av tips fra NVIDIA chat fordi jeg oppdaget at X-Plane støtter ikke sannsynligvis Optimus. Men jeg sjekket i internett om problemer med det og jeg fant ingen treff. Så det skal gå fint i følge NVIDIA. Så jeg startet opp X-Plane 10 64-bit, da kom det artifacts på splash screen eller svart skjerm uten musepeker og den krasjer. Da returnerte jeg til butikken og reklamerte at det er noe feil med grafikkort. De spurte om simulatoren oppfyller alle minimumskravene; deretter, jeg svarte ja. Butikken svarer at de kan sende inn igjen på min risiko, dvs de vil ikke ha noe med meg å gjøre. Hvis InfoCare finner ingen feil 2. gang og jeg ser fremdeles feilen så er butikken ferdig med reklamasjonssaken og jeg beholder en defekt laptop.

 

Hva slags rettigheter har jeg ?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...