Gå til innhold

Inkasso på allerede betalt regning.


Anbefalte innlegg

Byttet nettopp bank og etter en del kludder med nettbanken pga tidligere e-faktura avtaler med forrige bank, greide en mindre regning å utløpe på betaling og ble betalt 3 dager etter forfall på purring (30.04).

 

Omtrent 8 dager etter at regningen er betalt (07.05 ) dukker det opp i posten et inkassokrav datert 6 dager etter denne innbetalingen (05.05) hvor de ber om å få betalt originalbeløpet + salær , 2 dager etter dette (09.05) , altså 10 dager etter regningen er betalt, dukker det opp et nytt krav hvor de "bekrefter" at pengene er mottatt men ønsker selvsagt sin Salær.

 

En annen regning ble betalt den 24.04 og jeg mente egentlig at jeg hadde betalt begge regningene da (synd at det er forskjellige Kid) , regningen på det tidspunkter var større enn regningen som ble betalt den 30.04

 

Så i dette tilfellet lurer jeg egentlig på om kravet inkassobyrået stiller (salær) er riktig , selskapet sender jo meg i utgangspunktet et ugyldig krav på X + Salær og korrigerer så senere til å kun være på Salær.

 

Henvendte meg til inkassobyrået via epost og fikk som svar at de hadde mottatt kravet den 29.04 mens papirene som jeg har mottatt er registrert med dato 05.05.2014.

 

Så hva blir riktig i denne saken? De har jo i utgangspunktet sendt et krav på en sum som var allerede betalt + salær og så korrigert 2 dager senere til å være kun salær.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

27. april - forfall på regning (med purring).
28. april -
29. april - saken oversendes inkassobyrå.
30. april - du betaler regningen tre dager etter forfall.
1. mai er helligdag.
2. mai første virkedag etter betaling.
3. mai helg.
4. mai helg.
5. mai andre virkedag - dato for betalingsoppfordring.
6. mai tredje virkedag.
7. mai - du mottar betalingsoppfordring.

-------

Slik jeg ser det er kravet legitimt. Betalingsfristen er jo trossalt ikke inntil du får betalingsoppfordring, men den datoen som er satt på regningen/purringen. Den lange tiden mellom forfall og betalingsoppfordring kan forklares med helligdag og helg. Du har betalt etter forfall, sånn sett synes ikke jeg dette er noe å lure på.

For øvrig - § 9 i innkassoloven:
Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren
a) etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk, og
b) i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.
Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp.

 

I dette tilfellet er betalingsoppdraget mottatt av banken etter fristens utløp.

Så lenge du har fått de varslene du skal ha, vil jeg si at kreditor har en god sak.

 

krikkert og/eller Herr Brun vet nok dette bedre! :)

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...