Gå til innhold

25% rabatt ved handel med DNB mastercard - sant?


Anbefalte innlegg

Jeg får til tider e-post fra DNB om at de har kampanjer med 25% avslag på alle varer hos forskjellige kjeder hvis man handler med mastercard. Denne gangen er det alle varer (med noen unntak) fra XXL kjøpt 7. og 8. mai.

 

Jeg synes tilbudet høres litt for godt ut til å være sant. Jeg vet at sportsbutikkene sikkert tar godt med påslag på mange av deres produkter, og derfor kan gi mye rabatt og likevel gå i pluss, men 25% er jo ganske betydelig, ihvertfall hvis man skal ha noe som er litt dyrt.

 

Jeg har sett nøye gjennom e-posten og er rimelig sikker på at dette ikke er svindel/phishing, og har også lest nøye på det som står med liten skrift, og alt ser ut til å stemme.

 

Er det noen som har benyttet seg av tilbudet og sett at det faktisk fungerer, eller kommer det noen kjedelige overraskelser som at "nei, dette må betales ned over et år, og da løper det renter på kreditten"?

 

Og hvis det faktisk er mulig å betale all kreditten tilbake med en gang uten å betale renter, hvordan kan de da forsvare et så stort avslag? Håper de på at folk skal sløse penger som kunne betalt ned på bil/boliglån, slik at lånet må løpe over lengre tid, og dermed gi større avkastning på sikt?

 

Det trenger jo ikke være noe muffins her, men jeg synes bare det hørtes litt for godt ut til å være sant :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke det høres rart ut.

 

Sportsforretninger har iallefall massevis å gå på (snakk om titalls %, fortjenestemarginene er store). De store kjedene har sikkert litt mindre å gå på, da de i større grad er effektivisert og prøver å holde seg på et skikkelig konkurransedyktig prisnivå. Konkurransen er beinhard, derfor dør desverre sportsforretninger (ikke kjede) gjerne ut, og netthandel og de større kjedene tar over.

 

25% rabatt i en sportsbutikk er ikke mye. Det er det man vanligvis får om man handler for et par lapper og spør om prisavslag. Går sikkert an å få det enda billigere ved mer aggressiv pruting, helst med en som ser ut som har jobbet i butikken lenge.

 

Når det er snakk om 25% på alle varer, da er det snakk om ordinære priser? Det gjelder ikke tilbudsvarer eller varer som allerede er satt ned?

Lenke til kommentar

Jo, det gjelder tilbudsvarer også. Jeg tror dessuten at man ikke får avslaget i butikken, men at DNB trekker fra 25% på regningen de sender ut. Så det betyr at man kan først prute i butikken, og så få 25% avslag på toppen av dette igjen senere

Lenke til kommentar

Det høres veldig bra ut.

 

Bra for de som er økonomiske og har det økonomiske på stell - De som klarer å betale kredittkort-regningene sine i tide.

 

Tror likevel det er mange mennesker som er litt mindre økonomiske som kommer til å bite på dette/denne tilbudet/kampanjen. For det er det de gjør, de biter på det. Fordi en slik kampanje er en åte.

 

I tillegg kan dette være med å få flere forbrukere til å ha et mer avslappet forhold til å dra kredittkortet.

 

Imens sitter kredittkortbanken forhåpningsfulle i påvente av at det er folk som kjører seg selv ned i kredittkortgjeld. Det er ikke uvanlig, men faktisk så finnes det så dumme mennesker. Det er alt for mange som må lære seg at de ikke kan forbruke penger de ikke har.

Lenke til kommentar

Hah, jeg kjøpte noen greier på XXL for en stund siden og jeg vet at de har 90 dagers åpent kjøp. Lurte på om det var mulig å returnere det og kjøpe det samme på nytt med kredittkortet, og dermed få tilbake 25% av beløpet :p

 

Du kan kun få pengene tilbake hvis varen er ubrukt.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at jeg snart må få utvidet kredittgrensen litt. 2500kr kommer man ikke langt med. :p Ja, det hjelper jo knapt i selv en knipesituasjon. (er jo ikke 2 dagers arbeid en gang) :thumbdown:

 

Hvor mye er vanlig egentlig?

Alt kommer ann på situasjonen, om du har mye gjeld osv. Har du en stabil inntekt, ikke for mye gjeld, og litt orden på økonomien burde du få minst 10-20.000.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Takk. Ja, får ta å slå av en prat med banken. :)

 

Har faktisk ikke hørt om at man får noen tilbud i ny og ne med mastercard, så det var jo en hyggelig overraskelse jeg får se om jeg kan utnytte om noe bra dukker opp. :) (blir som regel bare BankAxept og debit-delen av Visa)

 

Har normal mengde studielån, fast og stabil inntekt som ingeniør, og synes da jeg har grei orden på økonomien. En purring i ny og ne pga litt slurv, men aldri noe inkasso eller anmerkninger.

 

2500kr ble vel satt den gangen jeg var 18 år, og banken anbefalte meg så lav kredittgrense som mulig, og ting har jo forandret seg litt siden den gang. :wee:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da jeg søkte om kredittkort (som jeg ble påtvunget å ha for å få sånn "DNB Leve" greier) fikk jeg 25000kr i grense automatisk uten noen spørsmål, så 2500kr høres veldig lite ut. Men jeg synes det er like greit at min ikke er høyere enn den er i tilfelle jeg skulle bli svindlet eller miste kredittkortet eller noe :)

Det å handle med kredittkort uten å ha planen klar for hvordan man skal betale det tilbake er uansett en veldig dum ting å gjøre. Greit nok hvis man er helt blakk og vaskemaskinen ryker, og man vet at man snart får lønn og feriepenger til å betale tilbake. Det er jo en utgift man *må* ta uansett. Men å gjøre ting som å reise på ferie eller kjøpe noe man ikke har behov for uten en plan på hvordan det skal betales tilbake er dårlig økonomisk kontroll :p

Lenke til kommentar

Takk. Ja, får ta å slå av en prat med banken. :)

 

Har faktisk ikke hørt om at man får noen tilbud i ny og ne med mastercard, så det var jo en hyggelig overraskelse jeg får se om jeg kan utnytte om noe bra dukker opp. :) (blir som regel bare BankAxept og debit-delen av Visa)

 

Har normal mengde studielån, fast og stabil inntekt som ingeniør, og synes da jeg har grei orden på økonomien. En purring i ny og ne pga litt slurv, men aldri noe inkasso eller anmerkninger.

 

2500kr ble vel satt den gangen jeg var 18 år, og banken anbefalte meg så lav kredittgrense som mulig, og ting har jo forandret seg litt siden den gang. :wee:

 

 

Da jeg søkte om kredittkort (som jeg ble påtvunget å ha for å få sånn "DNB Leve" greier) fikk jeg 25000kr i grense automatisk uten noen spørsmål, så 2500kr høres veldig lite ut. Men jeg synes det er like greit at min ikke er høyere enn den er i tilfelle jeg skulle bli svindlet eller miste kredittkortet eller noe :)

Det å handle med kredittkort uten å ha planen klar for hvordan man skal betale det tilbake er uansett en veldig dum ting å gjøre. Greit nok hvis man er helt blakk og vaskemaskinen ryker, og man vet at man snart får lønn og feriepenger til å betale tilbake. Det er jo en utgift man *må* ta uansett. Men å gjøre ting som å reise på ferie eller kjøpe noe man ikke har behov for uten en plan på hvordan det skal betales tilbake er dårlig økonomisk kontroll :p

 

Kredittkort er det beste kortet man kan bruke, gitt at man er disiplinert og betaler i tide.

 

- Du har utallige fordeler som sikrer deg for svindel, misbruk osv. Har du f.eks bestilt en vare med kredittkort, det er en mangel med den, kan du kreve penger tilbake fra kredittytern selvom den opprinnelige selgern er vanskelig. Spesielt hendig med varer fra utlandet osv.

 

- Har du 100K på kredittkort er ikke de tapt hvis noen misbruker kortet ditt. Egenandelen er på 1200, iverste fall 12000 hvis du er en kronidiot som legger pinkoden ved siden av kortet. I verste fall kan du miste hele beløpet, men da skal du være ekstremt uaktsom.

 

- Diverse kort har forskjellige tilbud hele tiden. Jeg har f.eks et kort jeg kun bruker til å kjøpe bensin, her sparer jeg en liten, men betydlig slant penger hver gang.

 

LES mer her om hvilke fordeler kredittkort har.

Lenke til kommentar

Nei, får ikke trukket kortet mer enn 2500kr. Det er de ganger det har latt seg gjøre å trekke noen hundre kroner over (sikkert pga off-line sentral elns?), men etter det funker ikke kortet.

Dog, når det er trukket for mer enn 2500kr, så gikk det ikke bare til forfall, men om at det måtte betales tilbake umiddelbart, og at tjenesten ville bli avsluttet om jeg ikke gjorde det snarest. Ja, det er en stund siden, men mener det var slik det gikk for seg.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at jeg snart må få utvidet kredittgrensen litt. 2500kr kommer man ikke langt med. :p Ja, det hjelper jo knapt i selv en knipesituasjon. (er jo ikke 2 dagers arbeid en gang) :thumbdown:

 

Hvor mye er vanlig egentlig?

 

Jeg fikk 40000 hos Bank Norwegian, som de senere utvidet til 60000 av seg selv uten at jeg hadde bedt om det. Har en helt vanlig lønn osv, så tror ikke det er spesielt vrient å få en del kreditt kastet etter seg om man ikke har dårlig kredittrating pga. betalingsanmerkninger e.l.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...