Gå til innhold

Jeg skal til Split, Kroatia!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å reise ut til øyene er også min sterkeste anbefaling. Hvar anbefales absolutt, spesielt om man er ute etter litt partystemning på kvelden, og fantastisk utsikt og arkitektur og historie på dagen.

 

Ja,å leie en seilbåt var absolutt en god investering, men går ut fra at det er lite aktuelt om man er to stykk og kanskje ikke har planlagt det/har erfaring/papirene i orden. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øya Hvar i seg selv er ikke så ille, men Hvar By er et turistifisert høl ettter min mening. Vis er en øy som ligger et stykke lenger unna Split, men er mer autentisk, billigere og mindre stressende da tilsynelatende majoriteten av turister reiser som befinner seg i Split reiser til enten Hvar eller Brac på dagstyr. Det skal sies at du muligens må belage deg på en overnatting i Vis, da. Ellers har Split i seg selv mye å by på, det er vel den nest største byen i Kroatia. Å kikke rundt i Diokletians palass som også fungerer som gamlebyen er en selvsagt aktivitet, men jeg anbefaler også at dere tar dere en tur opp på Marjan som er byens grønne lunger. Dette er et "fjell" med trapper og tilrettelagte veier helt opp til toppen, og er et fint avbrekk fra turistmassene nede i byen og på stranda. Noe av det jeg likte best med Split var egentlig bare å gå rundt og se hva som fantes rundt gatehjørnet. Split har flere strender å by på, den mest sentrale er ikke mer enn 10 minutters gange fra busstasjonen, og busstasjonen ligger ganske midt i byen.

 

Ser at "den ene øya" blir nevnt oppi her, regner med at Nettels snakker om Brac, og spesifikt landsbyen Bol. her finner du stranda Zlatni Rat som går som en spiss ut i Adriaterhavet. Stranda er fin nok den, men nå om dagen er den mildt sagt fylt til randen av soltørste turister. Langs promenaden på vei til Zlatni Rat fra Bol sentrum finnes det mange mindre strender som er mindre besøkt, og gjerne med mer dyreliv under overflaten. Billigere for solsenger er det også, om det har noe å si. Selv om Bol er en hyggelig landsby med et morsomt navn for oss nordmenn, er fergetiden mindre turistvennlige. Direktefergen fra Split går 16:30 om ettermiddagen, og fergen tilbake går kl 07 om morgenen, det er i all hovedsak en pendlerferge. Dere kan ta ferge fra Split til Supetar, denne går nestne hver time, og deretter buss fra Supetar til Bol, dette tar også en time.

 

Byen Trogir er et steinkast unna og er en hyggelig liten by som er verdt et besøk etter min mening.

 

Mitt viktigste tips er at dere ikke stresser for å skulle gjøre "alt" når dere først er på ferie der nede. Selv om det kan friste å besøke forskjellige øyer, kan reisetiden fort spise mye av dagen deres - og det er verdifull tid som kan brukes med dykkemaske, på sykkelsetet, oppe i fjellet eller på solsengen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øya Hvar i seg selv er ikke så ille, men Hvar By er et turistifisert høl ettter min mening. Vis er en øy som ligger et stykke lenger unna Split, men er mer autentisk, billigere og mindre stressende da tilsynelatende majoriteten av turister reiser som befinner seg i Split reiser til enten Hvar eller Brac på dagstyr. Det skal sies at du muligens må belage deg på en overnatting i Vis, da. Ellers har Split i seg selv mye å by på, det er vel den nest største byen i Kroatia. Å kikke rundt i Diokletians palass som også fungerer som gamlebyen er en selvsagt aktivitet, men jeg anbefaler også at dere tar dere en tur opp på Marjan som er byens grønne lunger. Dette er et "fjell" med trapper og tilrettelagte veier helt opp til toppen, og er et fint avbrekk fra turistmassene nede i byen og på stranda. Noe av det jeg likte best med Split var egentlig bare å gå rundt og se hva som fantes rundt gatehjørnet. Split har flere strender å by på, den mest sentrale er ikke mer enn 10 minutters gange fra busstasjonen, og busstasjonen ligger ganske midt i byen.

 

Ser at "den ene øya" blir nevnt oppi her, regner med at Nettels snakker om Brac, og spesifikt landsbyen Bol. her finner du stranda Zlatni Rat som går som en spiss ut i Adriaterhavet. Stranda er fin nok den, men nå om dagen er den mildt sagt fylt til randen av soltørste turister. Langs promenaden på vei til Zlatni Rat fra Bol sentrum finnes det mange mindre strender som er mindre besøkt, og gjerne med mer dyreliv under overflaten. Billigere for solsenger er det også, om det har noe å si. Selv om Bol er en hyggelig landsby med et morsomt navn for oss nordmenn, er fergetiden mindre turistvennlige. Direktefergen fra Split går 16:30 om ettermiddagen, og fergen tilbake går kl 07 om morgenen, det er i all hovedsak en pendlerferge. Dere kan ta ferge fra Split til Supetar, denne går nestne hver time, og deretter buss fra Supetar til Bol, dette tar også en time.

 

Byen Trogir er et steinkast unna og er en hyggelig liten by som er verdt et besøk etter min mening.

 

Mitt viktigste tips er at dere ikke stresser for å skulle gjøre "alt" når dere først er på ferie der nede. Selv om det kan friste å besøke forskjellige øyer, kan reisetiden fort spise mye av dagen deres - og det er verdifull tid som kan brukes med dykkemaske, på sykkelsetet, oppe i fjellet eller på solsengen :)

 

Fantastisk lesning! Både av deg, og de andre! Dette tar jeg selvsagt til etterretning! Tusen takk!

 

Våre viktigste momenter er egentlig:

- Strand (hører at det er mye steinstrender der nede)

- Ikke neddynka i turister (selv om jeg skjønner at det er mye turister på denne tiden av året)

- Du nevnte sykkel. Er det muligheter for å leie dette en plass.

- Helst ikke altfor dyrt. Noen ganger er det jo noen "hidden gems" folk/dere vet om som mange andre kanskje ikke er helt klar over.

 

Vi drar over dit uten å ha bestilt apartment eller hotell, siden vi ikke er sikre på hvor vi vil overnatte. Hva foreslår du/dere å overnatte første kvelden, evt. de 2 første dagene?

Lenke til kommentar

Står som regel folk med apartament lapper rundt forbi, så det er vanligvis ikke noe problem å få et sted å bo. Det er i hovedsak bare kulesteinsstrender. Hvordan det er i split vet jeg ikke, men på Hvar er det haugevis av små strender som du kan ha helt for deg selv hvis du er villig til å lete, og det er jo halve moroa :)

Lenke til kommentar

Jeg var i makarska. Veldig bra der også! Utrolig lang steinstrand! Masse god mat. Jeg prøvde aldri øya hvar, men det angrer jeg på den dag idag. Så ta deg en tur på hvar!

 

Du MÅÅÅÅ prøve biff i kroatia! Så kjøper du en flaske rødvin: zlatan plavac, barrique med biff selvfølgelig.

Kanskje den beste mat/vin opplevelsen jeg har hatt.

 

Den rødvinen er faktisk fra øya hvar.

..

 

Jævla heldiggris! Si ifra om du har en billett til overs!

Lenke til kommentar

 

Øya Hvar i seg selv er ikke så ille, men Hvar By er et turistifisert høl ettter min mening. Vis er en øy som ligger et stykke lenger unna Split, men er mer autentisk, billigere og mindre stressende da tilsynelatende majoriteten av turister reiser som befinner seg i Split reiser til enten Hvar eller Brac på dagstyr. Det skal sies at du muligens må belage deg på en overnatting i Vis, da. Ellers har Split i seg selv mye å by på, det er vel den nest største byen i Kroatia. Å kikke rundt i Diokletians palass som også fungerer som gamlebyen er en selvsagt aktivitet, men jeg anbefaler også at dere tar dere en tur opp på Marjan som er byens grønne lunger. Dette er et "fjell" med trapper og tilrettelagte veier helt opp til toppen, og er et fint avbrekk fra turistmassene nede i byen og på stranda. Noe av det jeg likte best med Split var egentlig bare å gå rundt og se hva som fantes rundt gatehjørnet. Split har flere strender å by på, den mest sentrale er ikke mer enn 10 minutters gange fra busstasjonen, og busstasjonen ligger ganske midt i byen.

 

Ser at "den ene øya" blir nevnt oppi her, regner med at Nettels snakker om Brac, og spesifikt landsbyen Bol. her finner du stranda Zlatni Rat som går som en spiss ut i Adriaterhavet. Stranda er fin nok den, men nå om dagen er den mildt sagt fylt til randen av soltørste turister. Langs promenaden på vei til Zlatni Rat fra Bol sentrum finnes det mange mindre strender som er mindre besøkt, og gjerne med mer dyreliv under overflaten. Billigere for solsenger er det også, om det har noe å si. Selv om Bol er en hyggelig landsby med et morsomt navn for oss nordmenn, er fergetiden mindre turistvennlige. Direktefergen fra Split går 16:30 om ettermiddagen, og fergen tilbake går kl 07 om morgenen, det er i all hovedsak en pendlerferge. Dere kan ta ferge fra Split til Supetar, denne går nestne hver time, og deretter buss fra Supetar til Bol, dette tar også en time.

 

Byen Trogir er et steinkast unna og er en hyggelig liten by som er verdt et besøk etter min mening.

 

Mitt viktigste tips er at dere ikke stresser for å skulle gjøre "alt" når dere først er på ferie der nede. Selv om det kan friste å besøke forskjellige øyer, kan reisetiden fort spise mye av dagen deres - og det er verdifull tid som kan brukes med dykkemaske, på sykkelsetet, oppe i fjellet eller på solsengen :)

 

Fantastisk lesning! Både av deg, og de andre! Dette tar jeg selvsagt til etterretning! Tusen takk!

 

Våre viktigste momenter er egentlig:

- Strand (hører at det er mye steinstrender der nede)

- Ikke neddynka i turister (selv om jeg skjønner at det er mye turister på denne tiden av året)

- Du nevnte sykkel. Er det muligheter for å leie dette en plass.

- Helst ikke altfor dyrt. Noen ganger er det jo noen "hidden gems" folk/dere vet om som mange andre kanskje ikke er helt klar over.

 

Vi drar over dit uten å ha bestilt apartment eller hotell, siden vi ikke er sikre på hvor vi vil overnatte. Hva foreslår du/dere å overnatte første kvelden, evt. de 2 første dagene?

 

Bare hyggelig!

Det stemmer at det i all hovedsak er steinstrender i Kroatia, men i Split finner du sand på stranda Bačvice, noen minutters gange øst for bussterminalen. Ganske langgrunt her da. Herfra er det bare å gå videre om dere synes at det er for travelt, det er massevis av strender langs Split sin kystlinje, men det er vel bare Bačvice som har fin sand. Steinene på strendene i Kroatia er som regel små, og personlig synes jeg det er hakket bedre med steiner fordi a) steinene setter seg ikke fast på håndklær og andre personlige eiendeler og b) mangelen på sand i vannet gjør det gjerne litt klarere

 

Ja, turister må man regne med overalt i Kroatia i sommermånedene. Man kan slippe unna turister om man leier seg en båt og finner seg en egen øy :)

 

Det er flere steder å leie sykler i Split, blant annet hos Meridien Ten som holder til i sentrum http://www.meridien.hr/BiketoursrentalsandselfguidedtoursCroatia/BikeRentalsRentabike/pricelistbikesaccessoriesvans/tabid/167/language/en-US/Default.aspx .

I Hvar By kan du henvende deg til Luka Rent, disse har også kontor i Split: http://www.lukarent.com/en/about-us/our-location/ . I Bol kan du leie sykler hos Big Blue som holder til like ved stranda Zlatni Rat: http://www.bigbluesport.com/ , samt en kiosk uten navn som er midt i byen.

 

Vanskelig å skulle anbefale noen skjulte skatter langs den kroatiske kysten, det meste er nok oppdaget. Men som jeg nevnte, det går an å leie en båt og se hva som finnes av mindre øyer rundtomkring. Øyene som er nærmest Split har flere små bukter som det tilsynelatende er umulig å komme seg til uten båt. Båtleie koster vel en tusenlapp og opppover, avhengig av type. Har uansett inntrykk av at færre reiser til øya Vis enn Hvar og Brač, så dere kan jo lese litt om Vis og byen Komiza og se om det er noe av interesse: http://www.kroatiaperler.no/Komiza.php

 

For en natt eller to, kan jeg anbefale Backpackers Hostel Split. De har flere steder i Split, men jeg bodde på hostellet i Kralja Zvonimira 17 som er 5 minutters gange unna båt/buss/togstasjonen, og like langt unna gamlebyen. Betalte vel 270 kr per natt for et privatrom, eget bad og dusj selvsagt, med tilgang til kjøkken, klesvask og det meste man skulle trenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...