Gå til innhold

Hvor mange land har du vært i ?


Anbefalte innlegg

Skottland - Husker ikke mye av skottland, var der når jeg var liten.

Wales - Ferie.

Disse er en del av Storbritania og ikke selvstendige land.

Skottland er da selvstendig?

 

Har du noen gang sett en skotte med skotsk pass? Alle innbyggere i storbritania vil ha britisk statsborgerskap og britisk pass (med mindre du bor i nord-irland hvor man kan velge britisk, irsk eller begge deler).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skottland - Husker ikke mye av skottland, var der når jeg var liten.

Wales - Ferie.

Disse er en del av Storbritania og ikke selvstendige land.

Skottland er da selvstendig?

 

Har du noen gang sett en skotte med skotsk pass? Alle innbyggere i storbritania vil ha britisk statsborgerskap og britisk pass (med mindre du bor i nord-irland hvor man kan velge britisk, irsk eller begge deler).

 

Han har dog litt riktig, fordi det er selvstendig, men da som nasjon og ikke land. To forskjellige ting. Men er enig i det du sier.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Skottland - Husker ikke mye av skottland, var der når jeg var liten.

Wales - Ferie.

Disse er en del av Storbritania og ikke selvstendige land.

Skottland er da selvstendig?

 

Har du noen gang sett en skotte med skotsk pass? Alle innbyggere i storbritania vil ha britisk statsborgerskap og britisk pass (med mindre du bor i nord-irland hvor man kan velge britisk, irsk eller begge deler).

Nei, men har heller ikke sette en skotte med britisk pass ;)

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Skottland - Husker ikke mye av skottland, var der når jeg var liten.

Wales - Ferie.

Disse er en del av Storbritania og ikke selvstendige land.

Skottland er da selvstendig?

 

Har du noen gang sett en skotte med skotsk pass? Alle innbyggere i storbritania vil ha britisk statsborgerskap og britisk pass (med mindre du bor i nord-irland hvor man kan velge britisk, irsk eller begge deler).

 

Han har dog litt riktig, fordi det er selvstendig, men da som nasjon og ikke land. To forskjellige ting. Men er enig i det du sier.

 

Jepp. Men poenget i trådet var antall land, ikke nasjoner. Hvis ikke måtte man ramset opp alle stater i USA og alle emirater i UAE og det er sikkert fler også.

Lenke til kommentar
Skottland - Husker ikke mye av skottland, var der når jeg var liten.

Wales - Ferie.

Disse er en del av Storbritania og ikke selvstendige land.

Skottland er da selvstendig?

 

Har du noen gang sett en skotte med skotsk pass? Alle innbyggere i storbritania vil ha britisk statsborgerskap og britisk pass (med mindre du bor i nord-irland hvor man kan velge britisk, irsk eller begge deler).

 

Han har dog litt riktig, fordi det er selvstendig, men da som nasjon og ikke land. To forskjellige ting. Men er enig i det du sier.

 

Jepp. Men poenget i trådet var antall land, ikke nasjoner. Hvis ikke måtte man ramset opp alle stater i USA og alle emirater i UAE og det er sikkert fler også.

Jeg skrev jo bare at de var selvstendige, fordi Skottland er selvstendige til en viss grad. Blir ikke helt det samme som i statene.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Norge - duh

Sverige - Flere ganger, blant annet på vanlig ferie, men også i forbindelse med seiling

Finland - seilte Nordisk Mesterskap der

Danmark - mange badeferier når jeg var liten, kjørt gjennom flere ganger

Tyskland - blant annet med Hvite Busser, og har kjørt gjennom to ganger på vei til Nederland for å seile.

Polen - Hvite Busser-tur i 10. klasse

Hellas - (seil)ferie. Min bror seilte EM, jeg og resten av familien hadde ferie.

Nederland - i forbindelse med seiling og på ferie.

Spania - flere familieferier, i tillegg har besteforeldrene mine vinterhus der

USA - ferie, mens min far jobbet et par dager.

Irland - på ferie mens jeg var liten. Husker dog ikke om det var Nord-Irland eller "vanlige" Irland.

 

 

Det er vel alle landene. Er ikke en altfor stor samling, men de fleste landene har jeg besøkt flere ganger.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Jepp. Men poenget i trådet var antall land, ikke nasjoner. Hvis ikke måtte man ramset opp alle stater i USA og alle emirater i UAE og det er sikkert fler også.

Jeg skrev jo bare at de var selvstendige, fordi Skottland er selvstendige til en viss grad. Blir ikke helt det samme som i statene.

 

De amerikanske statene er også selvstendige til en viss grad. De har sine egne lover, men ligger under samme president på samme måte som de britiske nasjoner ligger under Dronning Elisabeth.

Lenke til kommentar

Jepp. Men poenget i trådet var antall land, ikke nasjoner. Hvis ikke måtte man ramset opp alle stater i USA og alle emirater i UAE og det er sikkert fler også.

Jeg skrev jo bare at de var selvstendige, fordi Skottland er selvstendige til en viss grad. Blir ikke helt det samme som i statene.

 

De amerikanske statene er også selvstendige til en viss grad. De har sine egne lover, men ligger under samme president på samme måte som de britiske nasjoner ligger under Dronning Elisabeth.

Ja, men Skottland er mer selvstendige/bestemmer mer selv enn hva statene kan tillate seg å gjøre :p Møtes på midten? ;)

Lenke til kommentar
Ja, men Skottland er mer selvstendige/bestemmer mer selv enn hva statene kan tillate seg å gjøre :p Møtes på midten? ;)
Eget pass er avgjørende, sjekk også om de har eget medlemskap i FN eller ikke. http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_member_states

 

Dette er noe som kan diskuteres opp og ned i mente..... Det finnes flere slike like tvilstilfeller (hva er grønnland f.eks.). Men det kan nå ikke være galt å nevne at man har vært i Scotland eller Wales (har egne landslag i fotball og - det kan jo være kriteriet?)

Lenke til kommentar
Dette er noe som kan diskuteres opp og ned i mente..... Det finnes flere slike like tvilstilfeller (hva er grønnland f.eks.).
Grønland er en del av Danmark og det er det null tvil om. De har en egen bevegelse for å gjøre Grønland selvstendig.
Men det kan nå ikke være galt å nevne at man har vært i Scotland eller Wales (har egne landslag i fotball og - det kan jo være kriteriet?)
FN har litt mere autoritet enn fotballforbunet.
Lenke til kommentar

Robert: Nå er det likevel få som sier "jeg var en tur i Danmark" hvis de har vært på Grønland. Det er liksom litt lite eksotisk i forhold til opplevelsene, regner jeg med. Geografisk og kulturelt helt forskjellig.

 

For øvrig har jo de britiske nasjonene 'land' som postfix, det kunne jo også være en avgjørende faktor.

 

 

Om en nasjon har eget flagg har kanskje også noe å si? Er egentlig ikke så interessant, for om alle skulle ha sagt Danmark når de var på Grønland hadde tråden vært mye mindre interessant...

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Dette er noe som kan diskuteres opp og ned i mente..... Det finnes flere slike like tvilstilfeller (hva er grønnland f.eks.).
Grønland er en del av Danmark og det er det null tvil om. De har en egen bevegelse for å gjøre Grønland selvstendig.

Ja, det er dette jeg vil frem til. Nevne at vi har vært i Danmark, hvis man har vært på Grønnland. En litt tullete tråd spør du meg. Så lenge det ikke skrives litt om landet (reiseskildring, informasjon, o.l.) er det jo ikke så interessant.

 

Men det kan nå ikke være galt å nevne at man har vært i Scotland eller Wales (har egne landslag i fotball og - det kan jo være kriteriet?)
FN har litt mere autoritet enn fotballforbunet.

Ikke uenig i det.......

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Robert: Nå er det likevel få som sier "jeg var en tur i Danmark" hvis de har vært på Grønland. Det er liksom litt lite eksotisk i forhold til opplevelsene, regner jeg med. Geografisk og kulturelt helt forskjellig.
Og man sier kanskje heller ikke at man har vært i Norge når man har vært på Svalbard.

 

Kanskje tråden skulle hele steder du har vært og ikke land du har vært.

Lenke til kommentar
Robert: Nå er det likevel få som sier "jeg var en tur i Danmark" hvis de har vært på Grønland. Det er liksom litt lite eksotisk i forhold til opplevelsene, regner jeg med. Geografisk og kulturelt helt forskjellig.

 

For øvrig har jo de britiske nasjonene 'land' som postfix, det kunne jo også være en avgjørende faktor.

 

 

Om en nasjon har eget flagg har kanskje også noe å si? Er egentlig ikke så interessant, for om alle skulle ha sagt Danmark når de var på Grønland hadde tråden vært mye mindre interessant...

 

Når man snakker om Storbritannia, som det nå diskuteres her, så er den formelle og offisielle termen for å beskrive tre av de fire bestanddelene av unionsstaten Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland, konstituerende land.

 

Tidligere var alle selvstendige suverene stater, da med egne variasjoner i politisk, juridisk og administrativ status. I Storbritannia betegnes gjerne hver av disse fire nasjonene som "home nations".

 

Per dags dato er Skottland og Wales det man kan kalle selvstyrende, de har blant annet egne parlamenter. England derimot har verken et selvstyrende parlament eller regjering, men grunnet tilstrekkelig særpreg, så betegnes de som nasjon.

 

Ulster, også kjent som Nord-Irland, er den fjerde delen av det forente kongeriket - og er verken land eller nasjon. Offisielt regnes området som en provins.

 

I forhold til diskusjonen angående pass, så er det slik at de får britisk pass - og det i passet inkluderes en linje der det står: "nationality: British citizen".

 

Så på en måte har man jo rett, hver bestanddel i Storbritannia har eget selvstyre og regnes som et land, men når man snakker i større termer, så snakker man om "Storbritannia" som en helthet - et "suverent land". Hver bestanddel er en del av en union, slik som Norge var under Sverige eller Danmark. Vi var på mange måter selvstendige vi også, men vi kunne egentlig ikke snakke om det "selvstendige landet Norge". Det samme gjelder i Storbritannia i forhold til Wales, Skottland, Nord-Irland eller England. Derfor valgte jeg å skrive Storbritannia, dette til tross for at jeg både har vært i Skottland og England.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...