Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kviser på rygg og motvillige leger


Anbefalte innlegg

Hei!

Er i den uheldige posisjonen at jeg er relativt plaget av kviser på rygg, som begynte for alvor for fem år siden. Er jente og snart tjue, og tror jeg har vært innom det meste av muligheter. Alle tenkelige kombinasjoner av basiron, differin og dalacin, samt en runde med tetralysal.

Har brukt den herlige kremblandingen i nærmere et år til sammen, med moderate resultater. Blir mye bedre, men ekstremt tørr hud, og når alle fuktighetskremer jeg hittil har prøvd (inkludert olje- og fettfrie) gir mer kviser er det begrenset hvor lenge huden orker om gangen. Kvisene forsvinner nesten helt, men kommer tilbake så snart jeg avslutter bruken av kremene. Tetralysal fungerte på akkurat samme måte, fungerte mens jeg gikk på det (tre måneder), men kom tilbake straks etterpå. Jeg fikk en del bivirkninger under behandlingen, så det er lite aktuelt å prøve igjen.

Jeg er helt sikker på at dette ikke er relatert til kosthold (spiser lite sukker, drikker relativt lite brus og nesten ikke mettet fett), og er arvelig belastet. I tillegg får jeg arr av alle kvisene, også på bryst og i ansikt. Så det virker kanskje helt naturlig at jeg får en henvisning fra legen til spesialist. Problemet er bare at det har ikke bare en, men TO leger nektet meg. Og jeg forstår ikke hvorfor. De mener jeg ikke vil få isotretinoin på resept, da de ikke ser spesielt forferdelige ut. I tillegg er jeg kvinne, så de mener også hudlegen vil sende meg tilbake med en resept på mer tetralysal. Men jeg kjenner kroppen min, og har prøvd alt en blir rådet til. Det blir bare verre og verre, og er på det stadiet nå at de hemmer min evne til å føle meg komfortabel. Sex og intimitet blir vanskeligere (kan f.eks. ikke være helt naken i lengre perioder i nærheten av min kommende samboer grunnet ryggen - som han aldri har sagt noe negativt om), det å handle klær om sommeren er umulig, å være på stranden i sommer kan jeg bare glemme.

Er det noe annet jeg kan prøve? Er det mulig testosteronnivåene mine er for høye (legen mener det er uaktuelt da jeg går på p-piller og ville ikke teste for det. Den nåværende fastlegen min er veldig vrang.)? Dette ble et meget rotete innlegg, og det beklager jeg, men er utrolig lei av den motviljen fastlegene (den nåværende og tidligere) viser i forhold behandlingen av kvisene mine. Som tross alt begrenser måten jeg lever mitt liv på. Trenger vel egentlig bare noen gode råd eller ideer om hva jeg kan gjøre nå. Bortsett fra dette med å legge om kostholdet eller drikke mer, for det er virkelig ikke kilden.  



Anonymous poster hash: 9b2fa...40c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt å fortelle fastlegen din at du blir hemmet psykisk på grunn av kvisene? legen må rettferdiggjøre henvisningen og kviser er i seg selv ikke helsemessig alvorlig nok til å få henvisning, hvis kvisene DERIMOT forårsaker psykiske lidelser som angst og depresjon, da snakker vi plutselig grunnlag for en henvisning... 

Lenke til kommentar

Kan du ha PCOS(ikke uvanlig)? Få gynekologen din til å sjekke det.

Isåfall er acnen hormonbetinget, og det er mange hudrettede remedier som aldri vil løse problemet, som du beskriver. Da vil du kunne ha god effekt av f.eks Spironolakton (det er en medisin ment for hjerte/kar-tilstander opprinnelig, men har visse utilsiktede ekstraeffekter, virker anti-androgent).

https://en.wikipedia.org/wiki/Spironolactone

 

Husk at hormonell acne er noe helt annet enn "vanlig" hudbetinget acne.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...