Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i bakhode ved trening


stasomfaen

Anbefalte innlegg

Hei, for ca. 2 uker siden når jeg trente dukket det opp smerter i bakhodet/nakkerota på venstre side. Hadde akkurat meldt meg inn i crossfit gym.

 

Det kommer når jeg anstrenger meg litt og det kommer litt trykk til hodet, eller ved at jeg anspenner nakken. Det har kommet hver gang jeg har trent siden da, så har måttet korte ned/kutte ut resten av økta.

 

Løp birken ultra forrige helg, og det kom ikke da utrolig nok, men i går f.eks. når jeg hoppet i mjøsa og skulle kråle til en bøye med hodet over vann da jeg ikke hadde briller, da kom det med en gang. Det bare smeller baki der på en måte så er smertene der. Og i dag tok jeg en kort og lett løpetur for å kjenne litt. Det kom ikke særlig ved løpinga når tempoet er jevnt, men stoppet for å ta 20 knebøy uten vekt og da kom det gradvis på rundt 15 reps.

 

Hva kan dette være? Er utrolig irriterende da jeg faktisk nesten ikke kan trene styrke. Det funker å ta noen hangups, noen få pushups og mage, men så fort jeg øker reps eller kjører med vekter så smeller det. Det kan sitte i fra noen minutter til flere timer avhengig av hvor lenge jeg holdt på etter at smertene kommer. Har prøvd å massere musklene baki nakken, strekke ut osv, men har ikke hjulpet særlig.

 

Forresten: det kan også dukke opp ved klimaks (seksuelt).

 

Smertene holder seg bak på venstre side, men brer seg noe framover på venstre side.

 

Hjelp!

Endret av stasomfaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme med et løst forslag, så kan det være en forstrukket/forstuet muskel/sene i nakken, eventuelt senefestet mellom muskel og skjelett. Det er innmari mange muskler det kan være, så blir å skyte litt i blinde hvis man skal peke ut noen, men kan nevne noen få som f.eks. splenius capitis, splenius cervicis, semispinalis capitis, levator scapulae, sternocleidomastoid, deler av trapezius. Ja det ble en liten oppramsing, men du kan jo søke på de musklene og se om du kjenner deg igjen i noe. En annen ting kan være sovestilling, om du har riktig pute og madrass, dette kan også ha innvirkning på nakkesmerter.  Har hatt noe lignende selv, og fokuserte ofte på å ikke anstrenge så mye under trening. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...