Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt å riste hodet


Leo21

Anbefalte innlegg

Som overskriften skriver så har jeg de siste 5-6 dagene hatt vondt i hodet når rister hardt på hodet, til høyre og venstre. Hodepine er også der, men den er veldig mild.

 

Dette tror jeg kan ha kommet fra treningen, der jeg løftet tunge vekter på gutterommet, som kan ha ført til en solid overtrening.

 

Noen som vet hva det kan være? Noen som har hatt samme symptomer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernen flyter løs i en væske i hodeskallen, så når du rister hardt på hodet, vil hjernen dunke borti veggene i skallen. Det er normalt at dette er ubehagelig eller litt vondt. Det du opplever nå, som du ikke har kjent før, kan være et resultat av å holde pusten mens du løfter svært tunge vekter. Det står litt om det her.

Ja, jeg tror at den pustegreia du nevner her er grunnen. :). Har du noen tips til å få forebygget det? Kan også nevnes at jeg reagerer på litt lys. 

Lenke til kommentar

Dersom du reagerer på lys, er det en slik enormt ubehagelig opplevelse som om at du ikke kan stirre på en dataskjerm særlig lenge om gangen?

 

Du kan jo ha fått en mild hjernerystelse (altså revet av noe vev) i hjernen. Det skal faktisk ikke så veldig mye til. Jeg har selv opplevd det, etter å skalle på en ganske mild måte når jeg skulle reise meg. Men, etter kakket, så kjente jeg på at - Oj, dette lå på grensen av hva hjernen tåler. Kanskje jeg skadet meg tenkte jeg.

 

Og jammen fikk jeg rett. Hadde ubehag i 4 dager etterpå. Hvor de 2-3 første var desidert værst. Og dette kun fra et lite kakk. Fastlegen var gammelskolert, så han sa. "Pøh, du har ikke opplevd hjernerystelse, fordi da hadde du også besvimt". For en dust!

 

Jeg har senere tatt til meg informasjon som bekrefter at man kan rive av vev i hjernen, selv med mildere skader, som ikke behøver å lede til besvimelse.

 

Et tips bare. Kan du ha provosert rivning i hjernevevet når du ristet kraftig på hodet? Hvil deg noen dager. Eneste som hjelper for å komme seg igjennom det. Ikke stirr på TV eller dataskjermer. Du vil fort oppleve et sterkt ubehag om du prøver. Men, det er ingen vits å forsøke å provosere det fram.

 

Det er selvfølgelig ikke sikkert du har hjernerystelse. Var kun ment som en ytterligere kilde til informasjon.



Anonymous poster hash: f815d...743
Lenke til kommentar

 

Dersom du reagerer på lys, er det en slik enormt ubehagelig opplevelse som om at du ikke kan stirre på en dataskjerm særlig lenge om gangen?

 

Du kan jo ha fått en mild hjernerystelse (altså revet av noe vev) i hjernen. Det skal faktisk ikke så veldig mye til. Jeg har selv opplevd det, etter å skalle på en ganske mild måte når jeg skulle reise meg. Men, etter kakket, så kjente jeg på at - Oj, dette lå på grensen av hva hjernen tåler. Kanskje jeg skadet meg tenkte jeg.

 

Og jammen fikk jeg rett. Hadde ubehag i 4 dager etterpå. Hvor de 2-3 første var desidert værst. Og dette kun fra et lite kakk. Fastlegen var gammelskolert, så han sa. "Pøh, du har ikke opplevd hjernerystelse, fordi da hadde du også besvimt". For en dust!

 

Jeg har senere tatt til meg informasjon som bekrefter at man kan rive av vev i hjernen, selv med mildere skader, som ikke behøver å lede til besvimelse.

 

Et tips bare. Kan du ha provosert rivning i hjernevevet når du ristet kraftig på hodet? Hvil deg noen dager. Eneste som hjelper for å komme seg igjennom det. Ikke stirr på TV eller dataskjermer. Du vil fort oppleve et sterkt ubehag om du prøver. Men, det er ingen vits å forsøke å provosere det fram.

 

Det er selvfølgelig ikke sikkert du har hjernerystelse. Var kun ment som en ytterligere kilde til informasjon.

 

Anonymous poster hash: f815d...743

Haha takk for tips, men det er nok ikke hjernerystelse nei. Har ikke skadet hodet, så er rimelig sikker på at denne vonde greia er noe med styrketreningen å gjøre.

 

Tror det kan være en vektløfterhodepine, men spm er jo hvordan en forebygger det. Tror egentlig ikke tv og data har så mye å si. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...