Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tilskudd/hjelpemidler for skjeggvekst?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hørt at B-vitamin skal kunne "hjelpe til" når det gjelder skjeggvekst?

Jeg tenker da på grove skjeggvekst, ikke "konfirmasjons-dunet" og slikt skjegg som en på 14-15 år sparer på.

 

Jeg har allerede lest at det mest naturlige hjelpemiddelet er å barbere seg ofte,
dette fikk jeg samtidig høre flere ganger under tenårene frem til jeg var 21-22 år..

 

 

Noen som har forslag? :)



Anonymous poster hash: f427a...56e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som driver skjeggvekst er så vidt meg bekjent testosteron, og det får du ikke lovlig tak i med mindre du har testosteronmangel. Mistenker du at du har det, snakk med legen din som kan teste det og eventuelt skrive ut testosteron til deg.

 

Å ta testosteron "for moro skyld" er ikke særlig smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fullt skjegg kommer gjerne 10-15 år etter endt pubertet (altså i 30årene normalt sett). Er du yngre enn dette er tid det eneste alternativet du har hvis du er normalt utviklet.

 

Er du eldre og fortsatt har skjeggveksten du hadde som konfirmant, så kan det være en ide å ta en prat med legen. Men det skal sies at ikke alle får skjegg. Ta en titt på ansiktshåret til foreldre og besteforeldre (hår over skuldernivået følger gjerne arvematerialet du fikk av mor). Du kan få en god ide om hvordan skjeggveksten din skal se ut.

Lenke til kommentar

Det å barbere seg ofte fører ikke til mer skjeggvekst, bare bullshit som folk sprer av uvitenhet.

 

Testosteron kan være tingen.. Sikkert mulig du har innenfor normale testosteron-nivåer, bare at genene ikke er helt aktivert og aktive enda? Uansett, går an å booste testosteronet ved å trene eksplosivt.. om det hjelper deg og ditt tilfelle er uvisst. Er gjerne flere aktuelle grunner, så må prøve ut

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar

Skjeggvekst er genetisk bestemt. Lavt testosteronnivå kan gjøre at man sent utvikler skjeggvekst, man har man lavt nivå, så får man gjerne andre symptomer også. Hvis man har et normalt nivå testosteron, men samtidig sent utvikler skjeggvekst, så er det nok slik det skal være, samme som at noen får måne, andre får ikke. Det er testosteron som gjør at man får måne, men det er veldig forskjellig fra individ til individ hvor bra testosteronet fungerer i de forskjellige cellene, for å si det enkelt. Du må nok bare være tålmodig og vente. Noen utvikler grov skjeggveskt i 15 årene, andre 30 årene.

 

Det finnes mange B-vitaminer, og de hjelper nok ikke stort på skjeggvekst, dog det hjelper for mye annet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...