Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hodepine - trening


Leo21

Anbefalte innlegg

Hei, treningsfolket! Som overskriften skriver, så har jeg de siste 3-4 dagene hatt en mild hodepine ved pannen. Hodepinen kommer som oftest når jeg anstrenger meg, altså når jeg skal drite og må stramme musklene etc. Men den er også tilstede når jeg ser på TV, selv om den er veldig mild.

 

Jeg har en ide om at det muligens kan skyldes treningen min. Da jeg for 4 dager siden brått begynte å løfte vekter(tunge, 10/20kg), for første gang på 1 år nesten. Har da trent med vektene i 3 dager på strekk nå. Kan dette være en mulighet, tror dere? At jeg brått begynte å løfte vekter, noe som kan gi hodepine? Setter stor pris på alle svar. Happy.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen treningsekspert, men har gode erfaringer med hode/nakke smerter.

Aldri løfte for tungt. Gå gradvis oppover.

Huske å varme godt opp i skuldre og overkropp, gjerne med en 15-30 minutters rolig roing, det pleier jeg å gjøre.

Ellers vil jeg nok tro du har overanstrengt noen muskler i nakken som lager problemer for deg. Ta det rolig rett og slett, gå deg en tur med løse armer for å se om det løser seg litt.

Lenke til kommentar

Er ingen treningsekspert, men har gode erfaringer med hode/nakke smerter.

Aldri løfte for tungt. Gå gradvis oppover.

Huske å varme godt opp i skuldre og overkropp, gjerne med en 15-30 minutters rolig roing, det pleier jeg å gjøre.

Ellers vil jeg nok tro du har overanstrengt noen muskler i nakken som lager problemer for deg. Ta det rolig rett og slett, gå deg en tur med løse armer for å se om det løser seg litt.

Okei takker. Nei jeg pleier ikke å varme opp, jeg kjøper bare på med å løfte vekter med engang.

 

Hva mener du med overanstrengelse i muskler og nakken? Hvordan kan det forårsake hodepine?

Lenke til kommentar

Nakke plager er noe av det folk er mest plaget med. Alt ligger der :)

Er heller ingen lege, så kan ikke forklare så godt, men vil tro at mye av problemene dine vil løse seg om du tar det rolig noen dager, gå noen turer for å få løsne opp.

Okei, takk. Men hvordan går det an å få hodepine pga nakken? Grunnet noen sener elr no?

 

Forresten så pleier jeg å trene tricepsen/skuldre og det går vel innover nakken?

Lenke til kommentar

Alt man løfter går utover nakken på et eller annet vis. Man forstrekker sener, som da igjen kan få musklene til å trekke seg sammen og få blodårene til å bli mindre, ettersom jeg forstår korrekt.

Dermed har man fått hodepine.

Igjen takk for svar. Så mitt tilfelle som jeg beskriver, med at hodepinen kjennes når jeg anstrenger meg etc, kan skyldes denne treningen jeg brått startet med? Uten å varme opp.

 

Burde da slutten å løfte vekter til jeg kjenner hodepinen blir bedre?

Lenke til kommentar

Veldig mye i kroppen henger sammen. Ett eksempel (av mange) som sikkert få tenker over er at man faktisk kan få vondt i hodet og nakkesmerter dersom man har feil pusteteknikk. Veldig mange er også anspent i kroppen nesten konstant. F. eks ved at skuldrene løftes opp mot ørene (prøv å legg merke til dette når du sitter på jobb/skole eller bare i sofaen og ser på TV). Det er ikke tungt for kroppen å løfte skuldrene, men om du trekker skuldrene opp i timesvis hver dag kan det oppstå belastningsskader og medføre skulder/Nakke/hodesmerter. 

 

Grunnen til at du får vondt steder du ikke nødvendigvis har trent er at kroppen har vært anspent så du kan ha forstrukket en muskel f. eks. 

Lenke til kommentar

Når man anstrenger seg så hever man ofte skuldrene. Det er ikke mye som skal til før man kjenner at man sakte men sikkert får en hodepine.

Du burde nok ta det rolig, prøve å tøye ut, og som nevnt igjen gå deg noen turer og slappe av til det går over.

Aha okei. Er det sånn at du også har hatt en slik hodepine før?

Lenke til kommentar

Veldig mye i kroppen henger sammen. Ett eksempel (av mange) som sikkert få tenker over er at man faktisk kan få vondt i hodet og nakkesmerter dersom man har feil pusteteknikk. Veldig mange er også anspent i kroppen nesten konstant. F. eks ved at skuldrene løftes opp mot ørene (prøv å legg merke til dette når du sitter på jobb/skole eller bare i sofaen og ser på TV). Det er ikke tungt for kroppen å løfte skuldrene, men om du trekker skuldrene opp i timesvis hver dag kan det oppstå belastningsskader og medføre skulder/Nakke/hodesmerter.

 

Grunnen til at du får vondt steder du ikke nødvendigvis har trent er at kroppen har vært anspent så du kan ha forstrukket en muskel f. eks.

Ja, men hadde jeg forstrukket en eller annen muskel, så hadde jeg vel hatt muskelsmrter, og ikke en slik hodepine?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt/har migrene pga høy skulder. Derfor løfter jeg aldri tungt, og om jeg skal trene sørger jeg for å varme godt opp først.

Okey jeg skjønner :). Hva mener du med høy skulder? Og er det også sånn hos deg at hodepinen varer over flere dager, eller?

Lenke til kommentar

Sitt ved PC'en og sitt med bordet for høyt/stolen for lavt så har du et godt utgangspunkt for skulderplager.

Hodepinen kunne vare lenge.

Migrenen var grusom og kunne vare alt fra 6 til 9 timer med konstant pine.

Okei. Men hos meg varer hodepinen, over flere dager, og den er heller mild? Var det sånn at hodepinen din var en stor smerte i 6-9 timer også var den ferdig etter det?

Lenke til kommentar

Det jeg hadde var migrene, noe helt annet.

Men hvor lenge hodepinen varer i ditt tilfelle er vel helt inviduelt.

Jeg ville ikke gått med hodepine i flere dager uten å sjekke med lege.

Se det an og ha det i bakhodet.

Oja, så hodepinen din skyldtes ikke overbelastning av trening, men ei heller PC/feil sittestilling? Endret av Leo21
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...