Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan dekke til/skjule eksem? Sminke?


Anbefalte innlegg

Sliter med et eksem på leggen, og har fått resept på Dermovat salve hos legen. Eksemet har blitt bedre med salven, men det er fortsatt ganske rødt. Skal snart ha en pause fra behandlingen, ettersom legen ikke anbefalte å bruke Dermovat sammhengende i over fire uker.

 

Ettersom det enda er ganske rødt (og spesielt etter jeg har dusjet), og siden jeg snart må ha et opphold fra salven, så lurer jeg på om det er mulig å dekke til eksemet med f.eks sminke?

Har sett folk som dekker til kvisene sine med sminke, så hvilken type sminke brukes til slikt? Har ikke peiling på sånt... 



Anonymous poster hash: 7e225...7d5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ikke fuktighetskrem i tillegg til Dermovat nei. Burde jeg gjøre det? Da synes jeg isåfall legen skulle sagt det.

 

Greia er den at om ikke lenge så reiser jeg til syden, og ønsker da i disse to ukene å skjule eksemet. Slik det er nå så vegrer jeg meg for å bruke shorts, og det hadde nok de fleste gjort. Hadde det vært 1 cm langt hadde jeg ikke brydd meg.

 

Så det er kun nå når jeg skal til syden at jeg vil dekke det, her hjemme er det så kaldt at jeg ikke trenger å bruke shorts uansett. Skal det ikke gå bra som en midlertidig "fiks" å bruke sminke i de to ukene jeg er i syden?



Anonymous poster hash: 7e225...7d5
Lenke til kommentar

 

Jeg bruker ikke fuktighetskrem i tillegg til Dermovat nei. Burde jeg gjøre det? Da synes jeg isåfall legen skulle sagt det.

 

Greia er den at om ikke lenge så reiser jeg til syden, og ønsker da i disse to ukene å skjule eksemet. Slik det er nå så vegrer jeg meg for å bruke shorts, og det hadde nok de fleste gjort. Hadde det vært 1 cm langt hadde jeg ikke brydd meg.

 

Så det er kun nå når jeg skal til syden at jeg vil dekke det, her hjemme er det så kaldt at jeg ikke trenger å bruke shorts uansett. Skal det ikke gå bra som en midlertidig "fiks" å bruke sminke i de to ukene jeg er i syden?

 

Anonymous poster hash: 7e225...7d5

 

 

Eksemet vil nok ikke bli veldig mye verre av å sminke det, men det vil nok få litt tilbakegang i behandlingen og ta lenger tid før det ev forsvinner. Jeg kan også tenke meg at det vil gjøre litt vondt dersom du skal gå rundt med fundation der hele tiden. Fundation vil nok heller ikke skjule det helt. Dersom du skal til syden så er det jo et veldig fint tips å bade mye i saltvann. Saltvann er noe som faktisk fungerer godt mot eksem og lignende hudlidelser. Tenker derfor at du heller bør gjøre det enn å ha på fundation som bare vil gjøre det verre.

 

Edit: Solen er faktisk også med på å bedre eksem, så lenge du passer på å holde det litt fuktig samtidig. Vil også derfor fraråde deg sterkt fra å dekke det til med fundation.

Endret av Drikkeflaska
Lenke til kommentar

Skal dra til apoteket å høre hva dem sier angående fuktighetskrem. Har nå sluttet med Dermovat salven, og det må gå en stund før jeg kan starte opp igjen. Eksemet ser (og kjennes) mye bedre ut enn for en måned siden når jeg startet behandlingen. Det virker ikke tørt og det klør ikke. Men det er fortsatt rødt, og det plager meg...

 

Håper saltvann og sol hjelper på, men alikevel frister det mye å kjøpe inn sminke for å skjule/"dempe" rødfargen noe. Kan jo høre med apoteket hva de mener om det.  



Anonymous poster hash: 7e225...7d5
Lenke til kommentar

 

Hei

Det lureste er nok å bruke en fuktighetskrem som ikke irriterer din eksem (spør på apotek) så kan du bruke et solpudder over fuktighetskremen som puster.  Solpudderet påføres med en kost og synes så og si ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endte opp med å kjøpe A-Derma Exomega fuktighetskrem på apoteket før jeg dro til syden. Hvis jeg husker rett så mente apoteket at det var ok å bruke parfymefri sminke på eksemet, i hvert fall av og til. Jeg endte opp med å ikke bruke sminke på det. Jeg brukte fuktighetskremen på natta og parfymefri solkrem på dagtid. Rødheten på eksemet har blitt dempet litt i løpet av sydenturen, men størrelsen er vel likedan. La merke til at hver gang jeg hadde badet i sjøen så var rødheten på eksemet nesten helt borte. Jo lengre jeg var i sjøen, jo mindre rødt var eksemet. Etter 30-40 min i sjøen så det veldig bra ut, rødheten var så godt som borte. Men etter 30-40 min på land så ble det rødt igjen...

 

Jaja, planen videre er å ta kontakt med legen å høre hva hun mener/råder om videre behandling.  



Anonymous poster hash: 7e225...7d5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...