Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er det lov å jobbe i uka?


Arbeider

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg jobber i et konsulentfirma og det har nå dukket opp et prosjekt som jeg gjerne vil jobbe med. Ettersom jeg allerede jobber med et annet prosjekt, betyr det at en del av jobbingen vil måtte gå ut over ordinær arbeidstid. Det nye prosjektet har veldig fleksibel arbeidstid, så det vil ikke komme i konflikt med det andre prosjektet.

 

Jeg vil jobbe med prosjektet av egen vilje, da jeg synes det virker veldig interessant, og blir ikke på noen måte presset av arbeidsgiveren til å jobbe overtid. Prosjektet vil vare i ca. tre måneder, med muligheter for fortsettelse dersom det blir vellykket.

 

Hvor mange timer har jeg lov til å jobbe i uka uten at det skaper problemer for meg eller firmaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den "alminnelige arbeidstid" må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

Og så har vi noe som kalles overtid:

Men skal man følge boka, så skal jo strengt tatt overtid bare brukes når det er nødvendig.

Og det er det jo tydeligvis ikke, siden det er noe du selv ønsker, og jobben kunne vært utført av andre i den alminnelige arbeidstiden??

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Har du en ledende stilling, eller en som kan ansees som særlig uavhengig?.

Da kan du stort sett jobbe så mye du ønsker.

 

§ 10-12. Unntak

 

(1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

 

(2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...