Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne poste dette her, siden det uansett er relatert til kredittkort.

 

Jeg har et kredittkort jeg pleier å bruke til å betale reiser, leiebil og hotell med. Utstederen har for vane å øke kredittgrensen min hver måned etter kredittkortet har blitt brukt. Nå har jeg en kredittgrense på 100 000,- kroner. Ikke at det er negativt, men jeg lurte på om det er vanlig praksis? Med tanke på at jeg er student synes jeg at grensa er temmelig høy. :p

 

De gir deg nok tau til å begå finansielt selvmord, opplevde selv det for mange år siden når jeg hadde kredittkort at grensa ble økt med jevne mellomrom uten at jeg spurte om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig å sette den så høyt uten kredittsjekk nei.

 

Har du høy formue? I så fall kan det være svaret

Neeeei... jeg har en bufferkonto i en annen bank på 50 000,- kroner, men de pengene står ikke oppført på likningen min.

 

Dersom du har hatt kortet en stund, og vært en stabil betaler, kan kredittgrensen økes. Har vel 70-100k på de fleste kortene mine (lenge siden jeg var student), men har aldri opplevd at kortutsteder øker kredittgrensen automatisk. Må alltid be om dette.

Har hatt kortet i ett år. Kredittgrensen starta på 5 000,- kroner. 

 

 

 

De gir deg nok tau til å begå finansielt selvmord, opplevde selv det for mange år siden når jeg hadde kredittkort at grensa ble økt med jevne mellomrom uten at jeg spurte om det.

 

Satser på at jeg ikke må begå finansielt selvmord! xD

Lenke til kommentar

Dette høres helt ekstremt ut!

 

Den innledende kredittgrensen på kr 5000 tyder på forsiktig utlånspraksis og/eller dårlig kredittscore hos kunden. At grensen så kan heves med tyvegangen på et år er uhørt.

 

Det er lenge siden jeg fikk økt kredittgrense uten at jeg ba om det selv.

Det har sikkert sammenheng med Finanstilsynets nye retningslinjer som sier at 

 

Foretaket skal ikke øke kredittrammen til eksisterende kunder uten etter søknad fra kunden og bør alltid avslå en søknad om kredittkort ved negativ kredittvurdering.

Kilde: http://www.finanstilsynet.no/Global/Venstremeny/Rundskriv_vedlegg/2016/2_kvartal/Retningslinjer_for_%20fakturering_kredittkort_likelydende_brev_2016.pdf

 

 

Utstederen har for vane å øke kredittgrensen min hver måned etter kredittkortet har blitt brukt. Nå har jeg en kredittgrense på 100 000,- kroner.

 

 

Har hatt kortet i ett år. Kredittgrensen starta på 5 000,- kroner. 

 

Lenke til kommentar

På de fleste kredittkort beregnes det renter først etter den rentefrie perioden og kun på den delen av betalingen du velger å utsette.

Komplett har særdeles dårlige vilkår for dem som ønsker å utsette betalingen eller som kan komme til å glemme den...

 

Alle varekjøp er rentefrie i inntil 50 dager dersom du betaler hele utestående saldo ved forfall. Velger du å dele opp betalingen, påløper renter fra kjøpsdato for hele beløpet frem til innbetalingsdato.

 

Glemte å betale Komplett Bank sin kredittkort regning med 10 dager (fikk ingen purring).

 

Fikk 500kr i renter på utestående 22k. Dette gir ca. 78% effektiv rente dersom man regner 10 dager forsinket betaling.

 

Komplett Bank regner dog renter fra transaksjonsdato. Min eldste transaksjon på denne fakturaen fikk dermed rente regnet over 55 dager i stedet.

 

Er dette normalt for alle kredittkort?

 

Jeg pleier dog aldri betale for sent, men Komplett Bank har ikke efaktura (noe jeg tror dem spekulerer i) og dermed er det lett å glemme fakturaen som tikker inn i inboksen en gang i måneden.

Endret av freddyen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Kommer faktura fra komplett i innboks i nettbanken deres, eller på e-post?

E-post.

 

Ok, takk for svar :) Da er jeg ikke redd for å bruke Komplettbank-kredittkortet mitt, for e-post er min foretrukne løsning for å få beskjed om ting. Hvis det hadde vært i nettbanken så hadde jeg ikke merket det før det var for sent.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar :) Da er jeg ikke redd for å bruke Komplettbank-kredittkortet mitt, for e-post er min foretrukne løsning for å få beskjed om ting. Hvis det hadde vært i nettbanken så hadde jeg ikke merket det før det var for sent.

Du setter da bare nettbanken opp til å sende deg epost når det kommer en efaktura eller en avtalegiro. Nå er vel dette ikke noe tema i tråden, siden komplettbank ikke tilbyr efaktura.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må ha meg nytt kredittkort. Jeg orker ikke betale årsavgift hos Skandiabanken når det finnes gebyrfrie.

 

Tenkte på Gebyrfri Santander, re:member eller Bank Norwegian.

Hva tenker dere?

 

EDIT: helhetsvurdering sier at jeg ikke får innvilget re:member Black.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Shell MasterCard gir deg 1% trumfpoeng i alle butikker og nettbutikker. Ingen årsavgift og noen øre rabatt når du fyller på Shell.

Hmm. Ja, kjøper sjeldent bensin. Litt rart å gå rundt med Shell kort da :p

 

Edit: finnes det noen kort som gir rabatt i kroner på alt? Norwegian kortet gir rabatt i cashpoints, men er det noen som gir i kroner?

 

Edit2: ser Komplett sitt kort gir bonus.

 

 

Så valget står mellom Bank Norwegian eller Komplett sitt. Hva tenker dere?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Med yA Bank sitt kan du velge fordel hver måned. Deriblandt rabatt på alle kjøp.

Får ikke innvilget søknad. Må ha minimum 200k lønn.

 

Cresco Car ja, mye lignende Shell kortet. De andre Cresco virker ikke så gunstige. Cresco car har ikke reiseforsikring heller.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

yA-bank har månedsrabatter på alle sine kort.

 

yA og VIP Credit har like rabatter mens YX-visa har sitt eget program (2 av kategoriene er lik yA/VIP).

 

Jeg anbefaler å skaffe alle kortene om du får dem innvilget.

 

Denne måneden kan du velge Klær/Sko, Elektronikk, Hus og Hjem, Netthandel, Dagligvarer, Helse og velvære (apotek, lege osv.).

 

Selv har jeg ikke savnet kategorien Alle kjøp. Den hadde også lavest rabatt med sine 2%.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...