Gå til innhold

Kjøp av ny stasjonær Gaming PC ( +- 15k)


Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å få kjøpt meg en gaming PC da jeg har fått tilbake interessen for dette etter flere år med andre prioriteringer og konsoll-spill som erstatning. 

Er vel en 7-8 år siden jeg fikk hjelp av en kompis til å bygge min Gaming PC, som jeg forøvrig ikke har lenger, og jeg fulgte ikke nevneverdig med på hvilke deler jeg hadde, var mest fornøyd med at den funket og at jeg kunne spille stabilt. 

Nå er jeg imidlertid eldre (22), og mer opptatt av teknologien og at jeg skal få meg en PC som er optimal til satt pris, og ikke minst at jeg ikke trenger å mekke på den og at dens innhold kan holde følge med tiden. 

Ser at det har skjedd mye siden sist jeg researchet dette feltet, så har derfor veldig lite kunnskap om hva slags prosessorer, kjøling etc. som er bra, og hvilke produsenter som er best.. veldig mye som har de samme navnene i mine øyne, og små forskjeller som jeg ikke aner hva har å si.. 

Har vært inne på komplett.no for å se på noen av de ferdigbygde gaming pc'ene de har der, men må innrømme at jeg blir litt forvirret da de kan hoppe mellom f.eks. intel i7 på en maskin, så i en høyere priset maskin gå tilbake til i5, for så å ha i7 i en enda dyrere.. Samme føler jeg det er med grafikkort osv.. 

Som dere skjønner er det mye informasjon å ta til seg når man egentlig bare kjenner til det grunnleggende, så håper virkelig at noen kan være til hjelp.

PC'en skal brukes til gaming, i spill som f.eks. CS:GO og også spill som WoW, The Witcher osv. generelt nye spill; ønsker å kjøre på høy kvalitet uten at det "lagger".

PC'er jeg har sett på er disse:

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-i40/10986

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-nvidia-edition/10907

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-r9-390x-edition/11024

Om noen kunne kommet med innvendinger på hva de ville valgt, komponenter de ville byttet ut, samt begrunnelse for hvorfor de mener dette (gjerne på en måte som er forklarende uten at det blir veldig mye tekniske detaljer, heller konsekvenser av valg) så hadde det blitt satt veldig pris på. 

Er også veldig interessert i å høre hvorfor dere ville valgt den produsenten/ det produktet, oppmot konkurrenten, på samme forklarende måte.  Eksempel er AMD vs Intel, osv.

Håper det er noen av dere som kan hjelpe meg med dette, da det er utrolig vanskelig å få god oversikt og svar på akkurat de relevante spørsmålene jeg har blant all informasjonen jeg leser på dette forum samt resten av nettet.

Budsjettet er fleksibelt, men i og med at jeg ønsker å kjøpe skjerm (kom gjerne med anbefalinger til dette) og mus/tastatur i tillegg, er det greit at prisen holder seg på dette nivået

På forhånd takk!


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du tenke deg å sette dette sammen selv? Da får du litt mer for pengene, samtidig som du får akkurat de komponentene du ønsker. Komplett har noen "rare" valg i den PC-konfiguratoren sin, og de tar seg godt betalt for endringer.

 

Helt konkret av de tre maskinene du har lenket til:

- Den første har best CPU/plattform, men dårligst skjermkort.

- Maskin 2 og 3 er relativt like. Den lille forskjellen ligger primært i skjermkortet. GTX 970 og R9 390X yter veldig likt, men holder en knapp på at GTX 970 er beste valget overall. Dette sier jeg fordi det er nyere teknologi (390X er rebrand av rebrand og er i prinsippet 3 år gammelt.) og det utvikler mindre varme/støy. Det er også en liten forskjell på hovedkort, men denne er egentlig neglisjerbar mhp prosessoren som er valgt.

 

Av de tre maskinene ville jeg tatt nummer 2.

 

Men jeg ville nok heller bygd selv. Det er veldig enkelt.

For rundt 15K for selve PC (altså eksl. skjerm, tastatur, mus, headset osv) så ville jeg gått for noe slikt:

 

DATA.jpg

 

Her har du en svakere prosessor, men den er overklokkbar (det er ikke maskin 2 og 3 av de du satte opp). Det er en prosessor som er et veldig godt valg for spilling. Videre har du en kvalitets strømforsyning og SSD. Rosinen i pølsa er nær det aller beste singelkjerne skjermkortet som finnes på markedet p.t, Det er her du vil putte mest penger mhp spilling. 

 

Dette var bare ment som et eksempel på hva du kan få til for 15K. Varene du ser over er hentet fra netonnet.no. 

 

Har du OS (Windows)? Ellers må du jo ha det også (du trenger ikke DVD rom). Hvis du vil ha inn Windows 8.1 i den jeg lister opp ovenfor og være under 15K kan du ta en mindre SSD (gå ned til 256) eller ta et billigere kabinett. Du kan jo også trikse og mikse litt mellom nettbutikker med ingen eller lav porto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne du tenke deg å sette dette sammen selv? Da får du litt mer for pengene, samtidig som du får akkurat de komponentene du ønsker. Komplett har noen "rare" valg i den PC-konfiguratoren sin, og de tar seg godt betalt for endringer.

 

Helt konkret av de tre maskinene du har lenket til:

- Den første har best CPU/plattform, men dårligst skjermkort.

- Maskin 2 og 3 er relativt like. Den lille forskjellen ligger primært i skjermkortet. GTX 970 og R9 390X yter veldig likt, men holder en knapp på at GTX 970 er beste valget overall. Dette sier jeg fordi det er nyere teknologi (390X er rebrand av rebrand og er i prinsippet 3 år gammelt.) og det utvikler mindre varme/støy. Det er også en liten forskjell på hovedkort, men denne er egentlig neglisjerbar mhp prosessoren som er valgt.

 

Av de tre maskinene ville jeg tatt nummer 2.

 

Men jeg ville nok heller bygd selv. Det er veldig enkelt.

For rundt 15K for selve PC (altså eksl. skjerm, tastatur, mus, headset osv) så ville jeg gått for noe slikt:

 

DATA.jpg

 

Her har du en svakere prosessor, men den er overklokkbar (det er ikke maskin 2 og 3 av de du satte opp). Det er en prosessor som er et veldig godt valg for spilling. Videre har du en kvalitets strømforsyning og SSD. Rosinen i pølsa er nær det aller beste singelkjerne skjermkortet som finnes på markedet p.t, Det er her du vil putte mest penger mhp spilling. 

 

Dette var bare ment som et eksempel på hva du kan få til for 15K. Varene du ser over er hentet fra netonnet.no. 

 

Har du OS (Windows)? Ellers må du jo ha det også (du trenger ikke DVD rom). Hvis du vil ha inn Windows 8.1 i den jeg lister opp ovenfor og være under 15K kan du ta en mindre SSD (gå ned til 256) eller ta et billigere kabinett. Du kan jo også trikse og mikse litt mellom nettbutikker med ingen eller lav porto.

Tusen takk for utfyldende og godt svar.  

1. Er nok en mulighet for at jeg kan få noen til å bygge/bygge selv, så er en mulighet å kjøpe enkeltkomponenter. Problemet da blir at jeg ikke vet om ting passer sammen med hverandre, men så lenge jeg får gode råd regner jeg med at det går bra.

2. Ser at du har valgt i5, og da en K-versjon som jeg regner med betyr at den kan overklokkes. Hvor viktig er overklokking, og hvor stor forskjell er det på en i5 og en i7? Er dette noe jeg bør prioritere?

3.  Ser at flere har "liquid cooling/water cooling" i sin PC, er dette nødvendig? 

 

4. Hvor bra vil du si at en PC med disse komponentene er? Som du skjønner er jeg ingen enthusiast, men jeg er opptatt av at det skal fungere optimalt og er glad i god grafikk og oppløsning..  

 

Hva slags skjerm vil du anbefale? Har lest steder på forumet der folk anbefaler G-sync (hva er dette?) , samt 144hz 1440p? 

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyldende og godt svar.  

1. Er nok en mulighet for at jeg kan få noen til å bygge/bygge selv, så er en mulighet å kjøpe enkeltkomponenter. Problemet da blir at jeg ikke vet om ting passer sammen med hverandre, men så lenge jeg får gode råd regner jeg med at det går bra.

2. Ser at du har valgt i5, og da en K-versjon som jeg regner med betyr at den kan overklokkes. Hvor viktig er overklokking, og hvor stor forskjell er det på en i5 og en i7? Er dette noe jeg bør prioritere?

3.  Ser at flere har "liquid cooling/water cooling" i sin PC, er dette nødvendig? 

 

4. Hvor bra vil du si at en PC med disse komponentene er? Som du skjønner er jeg ingen enthusiast, men jeg er opptatt av at det skal fungere optimalt og er glad i god grafikk og oppløsning..  

 

Hva slags skjerm vil du anbefale? Har lest steder på forumet der folk anbefaler G-sync (hva er dette?) , samt 144hz 1440p? 

1. Ja det skal vi ordne. Bare pass på at du poster full liste her før du handler (hvis du endrer på noe)

 

2. i7 er ikke spesielt viktig for spilling. Noen få titler drar nytte av det, men 4 kjerner (i5) er mer enn nok uansett. Det at den kan overklokkes er gull. Du får raskt 10-15 FPS mer i spill som BF4. En godt overklokket i5 vil jeg si parkerer en i7 som ikke kan klokkes. De ekstra trådene i i7 hjelper fint lite. Det er selvsagt unntak, men de er få. Så hvis budsjettet skal holdes vile jeg tatt i5 og heller hatt dyrere/bedre PSU, GPU, SSD osv. Viktig å poengtere at Skylake kommer til høsten. Da kommer det nye prosessorer som er litt bedre enn dagens.

 

3. AIO (all-in-one) vannkjølere er ikke så enormt bra ift prisen man betaler. Skal du ha en slik ville jeg tatt en såkalt 240 eller 280 (plass til 2 120mm eller 2 140mm vifter). Da får du mer areal å veksle mot. Den kjøleren jeg har satt opp er enormt bra til sin pris. Legger du 800 - 1000 i en AIO så får du bedre kjølekapasitet, men er det verd det? 

 

4. Komponentene jeg har valgt her er av bra kvalitet. Det eneste jeg ville sagt noe på et hovedkort og minnet (DDR3). Jeg valgte denne pakken fordi det holder prisen nede og er mer enn godt nok for de fleste. SSD, GPU og PSU er top notch. Kabinett like så. CPU er en klassiker innen gamingmaskiner.

 

G-sync betyr (litt grovt forklart) at FPS og monitor er synkronisert. Altså antall bilder maskinvarer din gir per sekund (FPS) og oppdateringsfrekvensen til skjermen (hz) er like. Da slipper man såkalt tearing. En 1440p/144hz/G-Sync er gull for gaming, men de koster (6-7K). Med ett skjermkort vil du ikke klare å dra opp mot 144FPS i 1440p, men G-Sync sørger nå iallfall for at det er synkronisert. Har du råd til dette så sier jeg nå kjør på. Men det er ikke alle som oppfatter tearing, det er ikke sikkert du vil legge merke til dette. 

 

Jeg har en Asus Rog Swift http://www.prisjakt.no/product.php?p=2714866

Men det kan godt tenkes at du blir mer en nok happy med en mer "standard" 1440p monitor

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2940400

Men jeg ville absolutt gått for 1440p. 1080p er litt kleint imo, selv om du får en 1080p/144hz/g-sync monitor for 3-4k vet jeg ikke om jeg ville hatt den. Da måtte det iallfall blitt en slik og en med høyere oppløsning for andre oppgaver.

 

Med sistnevnte skjerm vil maskinvaren din gi ut mer FPS enn skjermen klarer "å få med seg" og noen vil da oppfatte tearing. Det er umulig for meg å vite om du vil oppfatte tearing, men det ser slik ut:

 

3framesIn4refreshes_teared_zps9029691e.p

Her kommer maskinen med et nytt bilde, og monitor har ikke høy nok oppdateringsfrekvens til å støtte det. Da legger det nye bildet seg "oppå" det gamle og det blir tearing. Jalla forklart :p

 

Edit: Vil også si at hvis du har planer om 2 skjermkort i fremtiden så må vi endre på mitt forslag. Men husk at det skjermkortet jeg har satt opp er nær like bra som 2 GTX 970, altså likt som 2 av det beste skjermkortet fra din opprinnelige post. Skal du kanskje i fremtiden ha 2 GTX 980 TI må vi gjøre en god del fordyrende steg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for utfyldende og godt svar.  

1. Er nok en mulighet for at jeg kan få noen til å bygge/bygge selv, så er en mulighet å kjøpe enkeltkomponenter. Problemet da blir at jeg ikke vet om ting passer sammen med hverandre, men så lenge jeg får gode råd regner jeg med at det går bra.

2. Ser at du har valgt i5, og da en K-versjon som jeg regner med betyr at den kan overklokkes. Hvor viktig er overklokking, og hvor stor forskjell er det på en i5 og en i7? Er dette noe jeg bør prioritere?

3.  Ser at flere har "liquid cooling/water cooling" i sin PC, er dette nødvendig? 

 

4. Hvor bra vil du si at en PC med disse komponentene er? Som du skjønner er jeg ingen enthusiast, men jeg er opptatt av at det skal fungere optimalt og er glad i god grafikk og oppløsning..  

 

Hva slags skjerm vil du anbefale? Har lest steder på forumet der folk anbefaler G-sync (hva er dette?) , samt 144hz 1440p? 

1. Ja det skal vi ordne. Bare pass på at du poster full liste her før du handler (hvis du endrer på noe)

 

2. i7 er ikke spesielt viktig for spilling. Noen få titler drar nytte av det, men 4 kjerner (i5) er mer enn nok uansett. Det at den kan overklokkes er gull. Du får raskt 10-15 FPS mer i spill som BF4. En godt overklokket i5 vil jeg si parkerer en i7 som ikke kan klokkes. De ekstra trådene i i7 hjelper fint lite. Det er selvsagt unntak, men de er få. Så hvis budsjettet skal holdes vile jeg tatt i5 og heller hatt dyrere/bedre PSU, GPU, SSD osv. Viktig å poengtere at Skylake kommer til høsten. Da kommer det nye prosessorer som er litt bedre enn dagens.

 

3. AIO (all-in-one) vannkjølere er ikke så enormt bra ift prisen man betaler. Skal du ha en slik ville jeg tatt en såkalt 240 eller 280 (plass til 2 120mm eller 2 140mm vifter). Da får du mer areal å veksle mot. Den kjøleren jeg har satt opp er enormt bra til sin pris. Legger du 800 - 1000 i en AIO så får du bedre kjølekapasitet, men er det verd det? 

 

4. Komponentene jeg har valgt her er av bra kvalitet. Det eneste jeg ville sagt noe på et hovedkort og minnet (DDR3). Jeg valgte denne pakken fordi det holder prisen nede og er mer enn godt nok for de fleste. SSD, GPU og PSU er top notch. Kabinett like så. CPU er en klassiker innen gamingmaskiner.

 

G-sync betyr (litt grovt forklart) at FPS og monitor er synkronisert. Altså antall bilder maskinvarer din gir per sekund (FPS) og oppdateringsfrekvensen til skjermen (hz) er like. Da slipper man såkalt tearing. En 1440p/144hz/G-Sync er gull for gaming, men de koster (6-7K). Med ett skjermkort vil du ikke klare å dra opp mot 144FPS i 1440p, men G-Sync sørger nå iallfall for at det er synkronisert. Har du råd til dette så sier jeg nå kjør på. Men det er ikke alle som oppfatter tearing, det er ikke sikkert du vil legge merke til dette. 

 

Jeg har en Asus Rog Swift http://www.prisjakt.no/product.php?p=2714866

Men det kan godt tenkes at du blir mer en nok happy med en mer "standard" 1440p monitor

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2940400

Men jeg ville absolutt gått for 1440p. 1080p er litt kleint imo, selv om du får en 1080p/144hz/g-sync monitor for 3-4k vet jeg ikke om jeg ville hatt den. Da måtte det iallfall blitt en slik og en med høyere oppløsning for andre oppgaver.

 

Med sistnevnte skjerm vil maskinvaren din gi ut mer FPS enn skjermen klarer "å få med seg" og noen vil da oppfatte tearing. Det er umulig for meg å vite om du vil oppfatte tearing, men det ser slik ut:

 

3framesIn4refreshes_teared_zps9029691e.p

Her kommer maskinen med et nytt bilde, og monitor har ikke høy nok oppdateringsfrekvens til å støtte det. Da legger det nye bildet seg "oppå" det gamle og det blir tearing. Jalla forklart :p

 

Edit: Vil også si at hvis du har planer om 2 skjermkort i fremtiden så må vi endre på mitt forslag. Men husk at det skjermkortet jeg har satt opp er nær like bra som 2 GTX 970, altså likt som 2 av det beste skjermkortet fra din opprinnelige post. Skal du kanskje i fremtiden ha 2 GTX 980 TI må vi gjøre en god del fordyrende steg.

 

Ok, høres ut som om i5 er et godt valg.

 

1. Er overklokking noe som man må styre selv, eller gjør prosessoren det selv der det trengs? 

2. Med at du vil endre minnet, mener du da flere DDR3 eller å gå over til DDR4 (er det vel noe som heter)? Dette ville vel bringe meg opp mot høyere priser.

3 . Den Dell skjermen du linket til, har ikke G-sync slik jeg forstod det på deg? Virket som om den hadde fått meget gode omtaler, så tror kanskje jeg skal gå for en slik eller noe lignende, tror nok ikke behovet er helt der for en skjerm ala den du har :) 

 

4. Tror nok ikke det blir aktuelt med flere grafikkort i nærmeste fremtid, burde vel kunne spille spill på høye instillinger med X980 ti?

 

5. Hovedkortet, det er vel et godt kort siden du har valgt det, det er vel ingen vits i å gå over til noe som har X99 plattform? Hva er det ved hovekortet som gjør at du ideelt sett ville valgt et dyrere? 

 

Takk!

 

 

Lenke til kommentar

Overklokking må du selv sette opp i BIOS. Dette kan du lese guides på, men det er veldig lett å få til en grei OC.

 

Du kan ikke ha DDR4, fordi det er en annen plattform. Går du for denne i5'n er dette socket 1150 (Haswell) som bruker DDR3. DDR4 benyttes av socket 2011-3 (Haswell Extreme). DDR4 vil også bli benyttet av neste generasjon, socket 1151 (Skylake). Det jeg mente var at man kan ta minnebrikker med noe høyere frekvens, f.eks 2400mhz. Det hjelper litt i enkelte spill, og koster ikke alltid så mye mer. Men dette er ingen dealbreaker, 1600mhz er godt nok.

 

Den Dell skjermen er ikke G-sync nei. Det er en god skjerm like fult, men er 60hz 1440p. Dette betyr at maskinen din vil gi fra seg flere FPS enn skjermen støtter, men dette betyr ikke nødvendigvis noe for deg. Jeg brukte 60hz skjerm leeeenge med maskinvare som gav 80-100 FPS. Gikk helt fint det også :) Men igjen - det varierer fra person til person hvordan de oppfatter tearing. Viktig å poengtere dette.

 

Ett GTX 980 TI gir en fin opplevelse i 1440p vil jeg påstå. Avhengig av spill vil du ligge rundt 70 - 90 FPS (i de nye titlene. I eldre mye høyere).

 

Jeg ville tatt en Asus hovedkort, men dette er litt personlig. Det er ingenting galt med kortet som jeg satte opp

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsett som inneholder 144hz skjerm med gsync, mekanisk tastatur og en gaming mus, og komplett pc.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1578357&su=4B74F23E-45F3-4C68-A839-13E35AC4798A


CPU: Du kan gjerne gå ned et hakk til en 3.2 ghz i5-cpu og spare litt der.
Ram: Her kan du gå ned til 8Gb ram om du vil spare litt penger.
Hovedkort: Det har Z97-chipset og støtte for SLI.
PSU: Er modulær og skal ha nok watt til overklokking av cpu eller SLI senere.
Skjermkort: GTX 970, tror du vil bli rikelig fornøyd med dette.

SSD: 500Gb holder til operativsystem og en del spill.

 

 

Dersom du er veldig seriøs på CS:

Finn en logitech mus med lav inputlag/rask avtrekk, det hjelper deg å få første treffet i cs. Du må lese tester og sammenligninger av mus for å finne de med lavest responstid (tid mellom klikk til signal sendes til pc).

Skjerm: Det du trenger er en skjerm med lav inputlag (ikke hz), dette er ikke oppgitt og du må rett og slett finne tester av skjermer og finne ut om de har mye inputlag.
g-sync gjør at du får jevnere/finere flyt i bilde, men jeg vet ikke om det er gunstig å ha aktivert mens du spiller cs.
Gå gjerne innom en butikk og spør om å få se på noen skjermer slik at du vet om gsync er noe du vil ha eller ikke.

 

 

Overklokking gjøres forresten stort sett manuelt, men noen hovedkort kan overklokke automatisk. Det er ikke noe du trenger å gjøre, det er mer en interesse omtrent som å trimme bil/moped.

Prosessorer idag har strømsparingsteknologier som automatisk klokker ned hastighet og strømforbruk når den ikke jobber med tunge oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...